Hlavní obsah

Hvězda budoucnosti, nebo nafouknutá bublina? Akcie vietnamského VinFastu rostou a padají jako o život

Foto: VinFast

Vietnamský automobilový start-up slavně vstoupil na americký akciový trh a po strmém vzestupu rychle následoval podobně strmý pád – a tak pořád dokola. Jaká budoucnost tedy čeká značku VinFast?

Článek

Hodnotnější než GM, Ford, VW nebo Mercedes, pak rychlý pád následovaný dalším strmým růstem až na úroveň třetí nejhodnotnější automobilové značky po Tesle a Toyotě. Cena akcií VinFastu roste a klesá jako na horské dráze.

Na samém počátku při vstupu na akciový trh (NASDAQ) 15. srpna se začínalo na ceně 22 dolarů za akcii, cena rychle vystřelila na 38,78 (VinFast tak měl najednou vyšší celkovou hodnotu než automobiloví giganti jako právě GM nebo Ford), aby pak stejně rychle spadla na 13,94 dolaru – to celé v jednom jediném týdnu.

Foto: VinFast

Pod kabátem modelu LUX A2.0 se ukrývá postarší BMW řady 5 generace F10.

Do pondělí 28. srpna cena zase vystřelila strmě vzhůru, tentokrát až na 89 dolarů za akcii, a s tím i hodnota celé společnosti. S oceněním na úrovni 200 miliard dolarů se VinFast stal automobilkou s třetí nejvyšší hodnotou – po Tesle a Toyotě (a na stejné úrovni jako třeba letecká společnost Boeing). Jenže pak zase přišel pád z útesu na aktuální poloviční hodnotu 43 dolarů. Další vývoj si nikdo netroufá odhadovat…

Foto: VinFast

Prvním vyráběným elektromobilem značky je kompaktní model VF e34.

VinFast byl založen před pouhými šesti lety a v současnosti vyrábí tři modely se spalovacími motory (založené na starších BMW a Opelech) a nabízí dalších devět elektrických aut, z nichž většinu teprve začíná dodávat zákazníkům nebo k tomu dojde v příštích pár měsících – a mnoho z nich zamíří na světové trhy. Vietnamský trh (spolu s Indií) patří k rychle rostoucím (proto přilákal i českou Škodu), takže potenciál do budoucna tu určitě je.

Foto: VinFast

Elektrické SUV VF 8 je model určený pro globální trh, jeho produkce teprve startuje.

Jenže otázka je, jestli kolotoč kolem ceny akcií a tržní hodnoty společnosti není jen nafouknutá bublina. Z celkových 2,3 miliardy akcií totiž 51 % vlastní zakladatel Pham Nhat Vuong přímo nebo prostřednictvím společnosti Vietnam Investment Group, dalších 1,1 miliardy akcií kontrolují ještě dvě společnosti pod vedením Vuonga – jinými slovy sám zakladatel a ředitel VinFastu vlastní 99,7 % všech akcií a ostatní akcionáři se rvou jen o to, jak moc mu vydělají peněz. VinFast se navíc „proslavil“ i nedávnými pochybnými mediálními prezentacemi plnými zaplacených influencerů a novinářů, kteří na něj pěli jen samou chválu.

Foto: VinFast

Velké SUV VF 9 má dva elektromotory o výkonu přes 400 koní a baterii s kapacitou 106 kWh, takže na jedno nabití ujede skoro 500 km.

Jestli se tedy z VinFastu stane nová hvězda na automobilovém trhu, nebo zase rychle zmizí v propadlišti dějin, to je zatím velmi nejisté. Pokud jste ale obratní při obchodování s akciemi, můžete na něm v nadcházejících týdnech a měsících ještě dost vydělat – anebo také prodělat.

Související témata:
Načítám