Článek
Hodnotnější než GM, Ford, VW nebo Mercedes, pak rychlý pád následovaný dalším strmým růstem až na úroveň třetí nejhodnotnější automobilové značky po Tesle a Toyotě. Cena akcií VinFastu roste a klesá jako na horské dráze.
Na samém počátku při vstupu na akciový trh (NASDAQ) 15. srpna se začínalo na ceně 22 dolarů za akcii, cena rychle vystřelila na 38,78 (VinFast tak měl najednou vyšší celkovou hodnotu než automobiloví giganti jako právě GM nebo Ford), aby pak stejně rychle spadla na 13,94 dolaru – to celé v jednom jediném týdnu.
Do pondělí 28. srpna cena zase vystřelila strmě vzhůru, tentokrát až na 89 dolarů za akcii, a s tím i hodnota celé společnosti. S oceněním na úrovni 200 miliard dolarů se VinFast stal automobilkou s třetí nejvyšší hodnotou – po Tesle a Toyotě (a na stejné úrovni jako třeba letecká společnost Boeing). Jenže pak zase přišel pád z útesu na aktuální poloviční hodnotu 43 dolarů. Další vývoj si nikdo netroufá odhadovat…
VinFast byl založen před pouhými šesti lety a v současnosti vyrábí tři modely se spalovacími motory (založené na starších BMW a Opelech) a nabízí dalších devět elektrických aut, z nichž většinu teprve začíná dodávat zákazníkům nebo k tomu dojde v příštích pár měsících – a mnoho z nich zamíří na světové trhy. Vietnamský trh (spolu s Indií) patří k rychle rostoucím (proto přilákal i českou Škodu), takže potenciál do budoucna tu určitě je.
Jenže otázka je, jestli kolotoč kolem ceny akcií a tržní hodnoty společnosti není jen nafouknutá bublina. Z celkových 2,3 miliardy akcií totiž 51 % vlastní zakladatel Pham Nhat Vuong přímo nebo prostřednictvím společnosti Vietnam Investment Group, dalších 1,1 miliardy akcií kontrolují ještě dvě společnosti pod vedením Vuonga – jinými slovy sám zakladatel a ředitel VinFastu vlastní 99,7 % všech akcií a ostatní akcionáři se rvou jen o to, jak moc mu vydělají peněz. VinFast se navíc „proslavil“ i nedávnými pochybnými mediálními prezentacemi plnými zaplacených influencerů a novinářů, kteří na něj pěli jen samou chválu.
Jestli se tedy z VinFastu stane nová hvězda na automobilovém trhu, nebo zase rychle zmizí v propadlišti dějin, to je zatím velmi nejisté. Pokud jste ale obratní při obchodování s akciemi, můžete na něm v nadcházejících týdnech a měsících ještě dost vydělat – anebo také prodělat.