Hlavní obsah

Další pohroma pro automobilky? Zase jsou v tom čipy, klíčový dodavatel má problémy a masivně propouští

Foto: Škoda Auto

Sotva odezněly dozvuky významné čipové krize, která započala s covidem, hrozí technologičtí experti dalším malérem. Přední výrobce Intel se totiž dostal do potíží, což by mohlo mít dopad na celý automobilový průmysl.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Společnost Intel patří mezi přední výrobce a dodavatele komponent v oblasti IT, o to větším překvapením je, do jak velké krize se firma v nedávné době dostala. Na nepovedenou sérii nových procesorů a propad hodnoty akcií reaguje rozsáhlým propouštěním. V konečném důsledku to celé může mít zásadní vliv i na celý automobilový svět.

Intel předpovídá, že v dohledné době přijde o práci zhruba 15 000 zaměstnanců. Hlavním důvodem mají být neuspokojivé výsledky nových procesorů 13. a 14. generace a rovněž chabá konkurenceschopnost v oblasti využití umělé inteligence. Společnost zároveň uvedla, že od čtvrtého čtvrtletí pozastaví vyplácení dividend až do rozuzlení celé finanční situace.

„Intel měl opravdu špatná čísla a zavázal se k drakonickým nákladovým škrtům. Celkově je tento byznys zralý na restrukturalizaci. Při výrobě čipů dnes všichni vidí boom kolem AI, ale roli hraje více faktorů,“ uvedl v rozhovoru pro Seznam Zprávy portfolio manažer společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler. „Začíná se hodně skloňovat, že by ekonomika měla opět zpomalovat, což výrobcům nehraje do karet,“ dodal.

Foto: Intel

Akcie Intelu minulý čtvrtek zaznamenaly druhý nejhorší pád po poklesu o 31 % v červenci 1974!

Tato neblahá situace může mít dopad i do automobilového průmyslu. Intel je totiž významným dodavatelem pro celou řadu automobilek. Čipy společnosti dnes na palubě vozí na 50 milionů aut a firma úzce spolupracuje s 18 výrobci, kterým dodává komponenty elektronických a softwarových systémů.

To zní jako hozená rukavice pro konkurenční hráče, zejména Nvidii a AMD. Ani pro ně to ale není zcela růžové, protože tak rychle jen těžko najdou volné výrobní kapacity, aby byla produkce Intelu plnohodnotně zastoupena. Hrozí tedy po covidové krizi další nedostatek čipů, který měl za následek zpožděné dodávky nových aut a celkové ochromení automobilového průmyslu? Experti jsou zatím s verdiktem opatrní, ale tuto možnost rozhodně nevylučují.

Foto: Intel

Současná restrukturalizace Intelu je největší od přechodu na paměťové mikroprocesory před 30 lety.

Ve střehu začínají být už i samotné automobilky. Pro ně jsou dodavatelé čipů a dalších IT komponent stále významnější, protože jejich počet v moderních, digitalizací našlapaných autech neustále roste. Kvůli nedostatku čipů vznikaly před lety paradoxní situace, kdy se třeba některé značky vracely ke klasickým analogovým budíkům, než aby čekaly na digitální přístrojové štíty. Zrovna tohle ale „klasickým“ motoristům tak úplně nevadilo…

Načítám