Článek
Když se před pár dny zcela nový Hyundai Santa Fe ukázal světu, veřejnost šokoval, aniž by o sobě prozradil jedinou technickou zajímavost. Už jeho vnější design s hranatými tvary a originálně řešenými světlomety byl tématem nespočtu diskuzí. Automobilka to asi tušila, a tak si všechno důležité schovala až na slavnostní premiéru, která se uskutečnila před pár minutami. Konečně tak auto nemá žádné tajemství.
Na samotném začátku velkolepého představení byl vhodný čas pro bilancování. Generální ředitel značky Jaehoon Chang připomněl, že první generace Santa Fe se představila před třiadvaceti lety a získala si oblibu milionů zákazníků po celém světě. A obdobný úspěch si automobilka slibuje také od novinky, která se však proti předchůdci značně změnila. Ano, již současná generace středně velkého SUV vsadila na odvážné designové kreace, vůz zbrusu nový je však ještě extravagantnější.
„Nové Santa Fe hravě zvládne cokoli od hektického rodinného itineráře až po dobrodružné kempování. Umožňuje to díky svému delšímu rozvoru náprav, prostornému interiéru a terasovitě uspořádanému prostoru v oblasti zadního výklopného víka,“ doplňuje SangYup Lee, výkonný viceprezident a vedoucí globálního designérského studia Hyundai.
Největší kufr a chytrá řešení
Nová generace přijíždí se zavazadlovým prostorem o objemu 725 litrů a podle tvůrců je to největší kufr v dané třídě. Vždyť jen v porovnání s předchozí generací si polepšil o jednadevadesát litrů. A o poznání snazší má být i přístup do něj, šířka zadního vstupního otvoru je plných 1 275 milimetrů, tedy o 145 mm více než dosud. Bez problému tak naložíte sportovní náčiní či kempingovou výbavu, přístup ke střeše zase usnadňuje pomocné madlo na C-sloupku.
Z natažené délky a rozvoru (4 830 mm, 2 815 mm) pochopitelně těží i prostor pro posádku. Místo pro nohy si ve druhé řadě polepšilo až o dvacet milimetrů, v řadě třetí pak o milimetrů patnáct. U třetí lavice slibuje Hyundai rovněž bezkonkurenční komfort, mimo jiné díky polohovatelným opěradlům v rozsahu deseti stupňů. Z praktického hlediska potěší i nová oboustranná multifunkční konzola s odkládacími prostory, která je přístupná pro cestující vpředu i vzadu. Právě vnitřní prostor a variabilita mají být vůbec největším lákadlem nového modelu.
Nezapomnělo se ani na moderní technologie a výbavové prvky. Nechybí vstup USB-C s možností 27W nabíjení, chytrý telefon však lze dobíjet i bezdrátově. V horní části uzavíratelné schránky je vůbec poprvé umístěna UV-C sterilizační přihrádka pro umístění telefonu či peněženky.
Přístup k nejnovějším updatům softwaru zajistí bezdrátové aktualizace, aniž byste museli navštěvovat servis. Další novinkou je digitální klíč pro přístup do vozidla, což díky protokolu NFC umožní třeba odemknutí a nastartování vozu jen prostřednictvím chytrého telefonu. Součástí výbavy je i radarový systém ROA, tedy bezpečnostní opatření, které po zhasnutí motoru upozorní řidiče, že vzadu někdo sedí. Chybět nesmí ani plejáda bezpečnostních a asistenčních systémů. Řidiči mohou namátkou využít třeba inteligentní tempomat s udržováním bezpečné rychlosti v zatáčkách, sofistikovanější asistent pro sledování únavy řidiče či upozornění na projíždějící vozidla při couvání.
Do Evropy jako hybrid
V rámci celosvětové premiéry se konečně dozvídáme i podrobnosti o pohonných jednotkách. Na evropských trzích včetně České republiky bude vůz k dispozici výhradně s nějakou formou elektrifikace, a tedy vždy s automatickou převodovkou. Základ představuje hybridní šestnáctistovka s výkonem 230 koní a 350 newtonmetry točivého momentu. Nad ní je posazený plug-in hybrid do zásuvky, jehož základem je rovněž 1,6litrový čtyřválec se shodným točivým momentem, ale systémovými 265 koňmi. Zbylé technické detaily včetně elektrického dojezdu budou následovat, už teď ale víme, že auto s tabulkovými emisemi 37 g CO2/km u nás bezpečně dosáhne na „elektrické“ registrační značky.
Jinde ve světě jsou možnosti ještě zajímavější. V Koreji a Severní Americe totiž mají zákazníci na výběr ještě přeplňovaný čtyřválec s objemem 2,5 litru, jenž dosahuje výkonu 194 koní a 246 newtonmetrů. Absolutním vrcholem je pak 281koňová „dvaapůlka“ s krouťákem 421 Nm. O té si ale na evropském trhu můžeme nechat jen zdát. A ano, čtete správně, vůbec poprvé se Santa Fe bude nabízet bez jakéhokoliv turbodieselu.
V Koreji a USA se novinka začne prodávat ve druhé polovině letošního roku, my si musíme počkat do první půlky toho příštího. Do té doby se od českého zastoupení dozvíme také české ceny a jistě vám přineseme i první jízdní dojmy!