Hlavní obsah

Horká novinka Dacie: Sedmimístný Jogger s nejsilnějším motorem a nejnižší spotřebou

Foto: Dacia ČR/Tomáš Devera

Dacia již brzy rozšíří nabídku motorizací pro sedmimístný crossover Jogger – k benzinové jednotce a variantě na LPG se přidá hybrid dobíjený pouze jízdou, který se stane nejvýkonnější, ale zároveň také nejúspornější motorizací v nabídce.

Článek

Ani Dacia se v novém roce nevyhne pokročilé elektrifikaci, ale nemusíme se bát, jde na to chytře a vyděláme na tom my. Pod kapotu oblíbeného Joggeru, atraktivního a praktického crossoveru, který nabídne obrovský kufr nebo až sedm míst pro posádku, se od první poloviny roku 2023 přestěhuje hybridní jednotka z Renaultů.

Jádrem pohonu je jednoduchá benzinová atmosférická šestnáctistovka (produkující 91 koní a 144 Nm) spojená s elektromotorem (49 koní a 205 Nm) prostřednictvím sofistikované multimodální automatické převodovky (má čtyři pro spalovací motor a dvě rychlosti pro elektromotor), jejich kombinovaná síla 140 koní pak putuje na přední kola.

Foto: Renault

Spalovacímu motoru asistuje elektromotor (a ještě jeden jako startér-generátor), jejich sílu kombinuje velmi chytrá automatická převodovka

Výsledkem je nejvýkonnější motorizace v nabídce (dosud byl vrchol na úrovni 110 koní), která je zároveň i tou nejúspornější, protože dokáže jezdit za tabulkových 4,7 l/100 km (dosud nejúspornější Jogger jezdil za 6,0 l/100 km). Díky tomu může ujet na jedno natankování až 900 km.

Foto: Dacia ČR/Tomáš Devera

140 koní a 900 kilometrů na jednu nádrž

Pokud vám popis techniky zní kosmicky, nemusíte se bát. Toto konstrukčně chytré řešení pomohli vymyslet inženýři ze závodního týmu F1 a podepřeli ho 150 patenty. Renault ho navíc využívá již od roku 2020, takže jeho efektivita a spolehlivost je dostatečně prověřená.

Nebudeme potřebovat žádné kabely – tento hybrid se dobíjí pouze jízdou, baterie o kapacitě 1,2 kWh (umístěná pod zadními sedačkami) je tu jen kvůli zlepšování efektivity. Jogger bude umět na elektřinu poskakovat v zácpách, plazit se městskými uličkami nebo plachtit na okreskách. Dacia dokonce slibuje, že 80 % jízdního času v městském provozu budete trávit v čistě elektrickém režimu.

Foto: Dacia ČR/Tomáš Devera

Elektřina pomáhá efektivitě pohonu a nepotřebujete k tomu ani kabely na nabíjení, dobíjí se pouze jízdou

Taky řidičský zážitek bude trochu jiný – tišší, hladší a pohodlnější. Hybridní Jogger se bude totiž vždy rozjíždět na elektřinu, takže bude mít svižnější a bezhlučné starty, spalovací motor se připojí až ve vyšších rychlostech nebo při potřebě silnější akcelerace. Výkon 140 koní slibuje mnohé, a když budete potřebovat, ty koně tam skutečně najdete, ale jízda s hybridem vyžaduje citlivější jízdní styl, abyste z něj vymáčkli maximum efektivity. Chce to plynulost, předvídání a citlivé zacházení s pedály (což ale většině majitelů nebude cizí), za které se vám auto odmění skutečně neuvěřitelně nízkou spotřebou.

Foto: Dacia ČR/Tomáš Devera

Hybridní vám může ušetřit dost peněz na palivu. Bohužel si za to budete muset připlatit…

Jedinou neznámou – ale o to důležitější – je koncová cena. Na český trh novinka dorazí na přelomu jara a léta, a českou cenovku tak ještě nemá. Na západních trzích se hybrid už ale prodává a je celkem pochopitelně draží než běžné benzinové verze. To šetření na palivu by tak ve finále mohlo vyjít docela draho. Ale s konečným soudem počkáme až na zveřejnění českého ceníku. A na první svezení…

Co říkáte na hybridní Dacii Jogger?
Zní to super, počkám si na něj
4,1 %
Dávalo by to smysl, pokud nebude moc drahý
79,8 %
Na LPG ušetřím víc
8,3 %
Zůstanu u svého benzinu
7,8 %
Celkem hlasovalo 5723 čtenářů.
Načítám