Článek
Ani Dacia se v novém roce nevyhne pokročilé elektrifikaci, ale nemusíme se bát, jde na to chytře a vyděláme na tom my. Pod kapotu oblíbeného Joggeru, atraktivního a praktického crossoveru, který nabídne obrovský kufr nebo až sedm míst pro posádku, se od první poloviny roku 2023 přestěhuje hybridní jednotka z Renaultů.
Jádrem pohonu je jednoduchá benzinová atmosférická šestnáctistovka (produkující 91 koní a 144 Nm) spojená s elektromotorem (49 koní a 205 Nm) prostřednictvím sofistikované multimodální automatické převodovky (má čtyři pro spalovací motor a dvě rychlosti pro elektromotor), jejich kombinovaná síla 140 koní pak putuje na přední kola.
Výsledkem je nejvýkonnější motorizace v nabídce (dosud byl vrchol na úrovni 110 koní), která je zároveň i tou nejúspornější, protože dokáže jezdit za tabulkových 4,7 l/100 km (dosud nejúspornější Jogger jezdil za 6,0 l/100 km). Díky tomu může ujet na jedno natankování až 900 km.
Pokud vám popis techniky zní kosmicky, nemusíte se bát. Toto konstrukčně chytré řešení pomohli vymyslet inženýři ze závodního týmu F1 a podepřeli ho 150 patenty. Renault ho navíc využívá již od roku 2020, takže jeho efektivita a spolehlivost je dostatečně prověřená.
Nebudeme potřebovat žádné kabely – tento hybrid se dobíjí pouze jízdou, baterie o kapacitě 1,2 kWh (umístěná pod zadními sedačkami) je tu jen kvůli zlepšování efektivity. Jogger bude umět na elektřinu poskakovat v zácpách, plazit se městskými uličkami nebo plachtit na okreskách. Dacia dokonce slibuje, že 80 % jízdního času v městském provozu budete trávit v čistě elektrickém režimu.
Taky řidičský zážitek bude trochu jiný – tišší, hladší a pohodlnější. Hybridní Jogger se bude totiž vždy rozjíždět na elektřinu, takže bude mít svižnější a bezhlučné starty, spalovací motor se připojí až ve vyšších rychlostech nebo při potřebě silnější akcelerace. Výkon 140 koní slibuje mnohé, a když budete potřebovat, ty koně tam skutečně najdete, ale jízda s hybridem vyžaduje citlivější jízdní styl, abyste z něj vymáčkli maximum efektivity. Chce to plynulost, předvídání a citlivé zacházení s pedály (což ale většině majitelů nebude cizí), za které se vám auto odmění skutečně neuvěřitelně nízkou spotřebou.
Jedinou neznámou – ale o to důležitější – je koncová cena. Na český trh novinka dorazí na přelomu jara a léta, a českou cenovku tak ještě nemá. Na západních trzích se hybrid už ale prodává a je celkem pochopitelně draží než běžné benzinové verze. To šetření na palivu by tak ve finále mohlo vyjít docela draho. Ale s konečným soudem počkáme až na zveřejnění českého ceníku. A na první svezení…