Článek
ZR-V, to je zkratka, která se má skrývat za označením nového SUV střední velikosti z japonského Tokia. Zbrusu nové „Z Runabout Vehicle“ si odbylo premiéru v Japonsku a poté v Číně, starý kontinent si bude muset na oficiální představení muset ještě chvíli počkat. Se zahájením prodeje se u nás počítá v první polovině příštího roku.
Rozměry
V úvodu zaznělo, že ZR-V bude tzv. prostřední SUV, mělo by se tedy hierarchicky zařadit mezi kompaktní HR-V a větší CR-V, které nám ovšem mezigeneračně trochu povyrostlo a které si odbylo představení nedávno.
ZR-V tedy bude mít 4,57 metru na délku, 1,83 metru na šířku (bez vnějších zpětných zrcátek) a 1,6 metru na výšku. Komu by tyto míry byly povědomé, pak nejde jen o zdání – typ ZR-V se rozměrově velmi blíží stávajícímu CR-V. Rozvor náprav u typu ZR-V potom má být 2,65 metru, na zbrusu nové CR-V tedy ztrácí jen 5 cm, takže i přes menší rozměry v porovnání s CR-V nabídne stále bohaté množství prostoru.
Design
My na fotografiích přirozeně vidíme japonskou verzi ZR-V, pro evropský trh se však očekávají poměrně minimální změny – snad kromě jiného designu přední masky, optiky světel, případně designu nárazníků a barvy plastových lemů podél karoserie. Jinak se ale díváme na prakticky hotové auto.
Interiér
Nový designový jazyk Hondy se podepsal i na interiéru nového ZR-V a i přesto, že tu vidíme velkou inspiraci novým typem Civic, ohledně klíčových detailů si jde novinka svou vlastní cestou. Kde je totiž interiér Civicu (a vlastně i většího CR-V) laděn spíše na sportovní notu, tam nové ZR-V sází více na jednoduchost a komfort.
Asi největším rozdílem je nahrazení páky voliče převodovky tlačítky na středovém tunelu, jiný design mají výdechy ventilace a palubní deska je tzv. „plovoucí“, kdežto u CR-V plynule (a viditelně) navazuje přímo na středový tunel. Interiér ZR-V celkově působí opticky „čistším“ dojmem.
Motorizace
My teď víme, že v Japonsku se bude prodávat s motorizací e:HEV, tedy pro nás už poměrně známým 2,0l atmosférickým benzinovým motorem. Ten díky tzv. Atkinsonově cyklu umí v závislosti na zatížení měnit zdvih pístů – což v nižších otáčkách pomáhá dávat lepší točivý moment a v těch vyšších zase větší výkon.
Onen atmosférický dvoulitr potom spolupracuje se samodobíjecím hybridem – po městě vůz pohání elektřina, mimo město se spustí spalovací motor (čistě pro dobíjení baterií) a na dálnici štafetu kompletně přebírá „spalovák“.
Druhou variantou je pak benzinová patnáctistovka. Tady si musíme ještě počkat na výkonové varianty – jestli půjde o atmosférickou verzi o výkonu 130 koní, přeplňovanou o výkonu 180 koní či snad výrobce spáruje 1,5l motor s hybridním ústrojím, jako je tomu u nového typu HR-V. Alespoň v Japonsku potom jak patnáctistovka, tak dvoulitr mají pohon všech kol, u nás se však dá čekat i „předokolka“ u některé ze základních verzí.
Zahájení prodeje
Evropa přesné datum zatím nezná, pro japonské zákazníky však Honda otevře objednávkové knížky již v průběhu září. My se máme dočkat během první poloviny příštího roku, ale kdy přesně, to automobilka neuvádí. Pokud bychom si troufli skromně odhadnout, tak by to mohlo vycházet na představení někdy po Novém roce, načež prodej by mohl odstartovat na jaře.