Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Japonská Honda uvedla na evropský (český) trh své vůbec první elektrické jednostopé vozidlo, a to skútr EM1 e:, který vychází z v Číně v oblíbeného modelu Honda U-Go.
Základem konstrukce je tedy ocelový rám, odpružení zajišťuje teleskopická vidlice, osvětlení diodové lampy, brzdění kotoučová brzda vpředu a bubnová vzadu.
Před očima řidiče pracuje digitální přístrojový panel doplněný přehlednými ovládacími prvky. Nechybí ani dlouhá podlaha, kam dáváte nohy, úložná schránka pod sedadlem spolujezdce, kapsa na půllitrovou lahev či nabíjecí USB zásuvka.
V seznamu standardní výbavy pak najdete ještě stupačky pro spolujezdce, malý zadní nosič či boční stojan pro rychlé parkování. Jako volitelné příslušenství se nabízí 35litrový vrchní kufr a větší zadní nosič.
Technickou inovací je elektromotor o výkonu 1,7 kW (2,3 koně) a točivém momentu 90 Nm zabudovaný přímo v zadním kole. Neméně zajímavé je i napájení pomocí vyjímatelného 10,3 kg vážícího akumulátoru, jejž můžete z nuly do plna za šest hodin nabít i doma díky dodávané 50,3V nabíječce o hmotnosti 5,3 kg.
Oficiální papírový dojezd na jedno plné nabití činí 30 km, nicméně se standardním a omezeným výkonem podle interních testů Hondy až 41,3 km, respektive až 48 km. A to bohatě pokryje denní nájezd většiny lidí.
Maximálka 95kilogramového skútru dodávaného v bílé, stříbrné nebo černé barvě je 45 km/h, což znamená, že k jeho řízení postačí řidičák skupiny AM, jejž lze získat už v 15 letech. Majitelé řidičáků na motorky (A1, A2, A) a auto (B) mohou EM1 e: pochopitelně řídit také.
Skútr EM1 e: s nosností 180 kg byl navržen pro krátké a komfortní jízdy ve městě, výrobce cílí zejména na mladé lidi. Standardní cena je oficiálně 94 900 Kč, nicméně Honda vám jej v rámci zaváděcí akce prodá za 59 900 Kč včetně akumulátoru a nabíječky.