Článek
Tourist Trophy, Nürburgring, Le Mans a možná Monako. Je jen málo okruhů na světě, které mají takovou tradici, takovou prestiž a takovou auru. Některé prověří zejména výkon vozu, některé jeho mechanickou a jiné zase aerodynamickou přilnavost, jiné podrobí zkoušce především gonády pilota. A některé z nich vše dohromady.
Zasvěceným jistě neuniklo, že jsme (záměrně) vynechali patrně nejznámější vrchařskou trať Pikes Peak. Ke stejnojmenné hoře v americkém státě Colorado se každoročně sjíždí nadšenci i šílenci z celého světa, aby se zúčastnili zkoušky cti, odvahy … a tak trochu i paměti.
„Zapamatovat si tuto 20 km dlouhou trať je výzva sama o sobě, pokud tedy nepočítám převýšení, slepé zatáčky a ve většině míst nulové únikové zóny,“ přiznal jezdec David Donner, který jako jeden z mála lidí na světě může říct, že trať dobře zná.
„Natrénovat si celou trať v kuse je prakticky nemožné, máte možnost jen každých 12 měsíců při závodě – pokud vyjde počasí. Co se týká mezinárodního věhlasu, řadím osobně Pikes Peak hned vedle tratí jako Le Mans, Monako nebo Tourist Trophy na ostrově Man.“
Donner se letos pod taktovkou automobilky Porsche pokusí pokořit tamní rekord produkčních vozů, který před poměrně nedávnou dobou stanovilo Bentley Continental. Již tuto neděli – 26. června – usedne za volant prakticky zcela sériového vozu Porsche 911 Turbo generace 992, ročník 2022.
Jedinou „úpravou“, kterou bude vůz disponovat, bude tovární balíček „Lightweight Package“, který má ušetřit nějakých 36 kg hmotnosti.
Pikes Peak aneb „Závod do oblak“
Pikes Peak International Hillclimb je automobilový a motocyklový závod, který se koná na hoře Pikes Peak v Colorado Springs ve státě Colorado. Trať měří 19,9 km, má 156 zatáček, startuje se ve výšce 1 440 m a cíl je až ve výšce 4 302 m.
Poprvé se startovalo v roce 1916 a prvních bezmála 90 let se jezdilo čistě na šotolině, v roce 2002 se však začalo s postupným vyasfaltováním trati, od srpna 2011 už je trať kompletně pokryta asfaltovým kobercem. Absolutní rekord drží elektrický VW ID.R.
Pravidla také velí pro všechny vozy bez výjimky nainstalovat do interiéru ochrannou klec, což je vzhledem k vysokému riziku „pádu do prázdna“ zcela logické.
V rámci propagace vůz ponese polep speciálními barvami časopisu „000 Magazine“, což je nezávislá motoristická publikace věnovaná vozům značky Porsche. Hodí se zmínit, že jezdec Donner není na hoře Pikes Peak nováčkem – poprvé tu jel už v roce 2012.
Pravdou však je také fakt, že Donner má znalost trati jak se říká v genech. „Moje rodina má na hoře Pikes Peak slušnou historii, můj otec Bob Donner tu vyhrál třikrát v letech 1960, 1961 a 1962 – ve všech případech šlo o vozy Porsche,“ pochlubil se. „I mně se tu poslední tři vítězství ve třídě podařila s vozy Porsche, takže bych to rád zvýšil na čtyři vítězství.“
Symbolický je také fakt, že letošní start slavného vrchařského „Závodu do oblak“, jak se soutěži často přezdívá, bude slavit velké jubileum – 26. června se bude odstartován „Pikes Peak International Hillclimb“ s pořadovým číslem 100, což Davidovi jistě přidá na motivaci.