Článek
Hispano-Suiza. Jméno, které většině z nás na první pohled nic neříká, ale přesto se nemůžeme ubránit dojmu, že to jméno působí povědomě. Název v doslovném překladu znamená ve španělštině „španělsko-švýcarský“ a tato společnost původně založená v roce 1904 vyráběla ve Španělsku a poté ve Francii luxusní vozy, motory pro letadla, nákladní vozy, ale i zbraně.
Práva na používání původního jména s pomlčkou již od roku 1968 vlastní francouzská společnost Safran Group, která vyrábí motory do letadel. Současný „duchovní“ nástupce původní firmy sídlí ve Švýcarsku a nese oficiální název Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG.
Na rozdíl od nedávno zkrachovalého dvojčete jménem Hispano Suiza Engineering se sídlem pro změnu v Rakousku má švýcarská firma, která stojí za vznikem vozidla na fotografiích, již v dubnu startovat výrobu, přičemž na konci roku 2022 by měly proběhnout první předváděcí jízdy veřejnosti. V prvním kvartálu roku 2023 se pak první produkční vozy mají dostat k zákazníkům.
Oficiální koncept vozu Hispano Suiza Maguari HS1 GTC se objevil v roce 2019, původní myšlenka stvořit malosériový sporťák nesoucí slavné jméno se však údajně zrodila už v roce 2010. Předprodukční prototyp se měl ve skutečnosti představit už v roce 2020, tato událost však byla odložena kvůli pandemickým opatřením.
Od původního konceptu z roku 2019 prošel typ Maguari několika málo úpravami. Jmenovitě jde o nový tvar sacích otvorů v předním nárazníku a výraznější splitter. K dalším úpravám patří nový design znaku na kapotě, aerodynamičtější vnější zpětná zrcátka a výfuky teď mají hranaté koncovky.
Obří potenciál na první pohled odhalují masivní 22palcová, respektive vzadu 23palcová kovaná kola s centrální maticí, která obouvají „papuče“ o rozměrech 285/55 ZR22 a 335/30 ZR23. Vůz jako takový je potom pořádně velká placka – 5,1 m na délku, 2,1 m na šířku, výška je přitom pouhých 1,25 m.
Pod zčásti karbonovou a zčásti hliníkovou karoserií se v útrobách hliníkového prostorového rámu ukrývá impozantní dvakrát přeplňovaný 5,5l desetiválec o výkonu těžko uvěřitelných 1 201 koní a 1 100 Nm točivého momentu. Síla bude putovat výhradně na zadní kola skrz sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.
To by mohlo zaručit slušné výkony, že? Hispano Suiza slibuje sprint z klidu na stovku za 2,8 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezenou na 360 km/h s možností popustit autu uzdu a nechat jej pokračovat až na 400 km/h.
Není tedy divu, že vůz bude ve standardu vybaven karbon-keramickými brzdami o průměru 440 mm s šestipístovými brzdiči v každém rohu auta. Každodenní použitelnost má zajistit chytrý systém zvedání přídě „Active hybrid Lifting System“.
Typ Maguari HS1 GTC by měl vzniknout v omezené produkci, přičemž výroba všech 300 má zabrat až 6 let, roční produkce tedy vychází na nějakých 50 kusů. Hlavními trhy budou Spojené státy, Evropa, Blízký východ a Asie.
Co si o tom myslíte vy? Mají ve Švýcarsku šanci zatopit zavedeným hráčům, jako je Ferrari, Lamborghini, Porsche a další? A co na to Pagani a Koenigsegg?