Článek
Hispano-Suiza. Jméno, které většině z nás na první pohled nic neříká, ale přesto se nemůžeme ubránit dojmu, že to jméno působí povědomě. Název v doslovném překladu znamená ve španělštině „španělsko-švýcarský“ a tato společnost původně založená v roce 1904 vyráběla ve Španělsku a poté ve Francii luxusní vozy, motory pro letadla, nákladní vozy, ale i zbraně.

Hispano Suiza HS1 GTC slibuje poutavý design a strhující výkony – bude to ale stačit? Podobných ambiciózních projektů tu bylo spousta, Švýcaři to však myslí vážně
Práva na používání původního jména s pomlčkou již od roku 1968 vlastní francouzská společnost Safran Group, která vyrábí motory do letadel. Současný „duchovní“ nástupce původní firmy sídlí ve Švýcarsku a nese oficiální název Hispano Suiza Automobilmanufaktur AG.
Na rozdíl od nedávno zkrachovalého dvojčete jménem Hispano Suiza Engineering se sídlem pro změnu v Rakousku má švýcarská firma, která stojí za vznikem vozidla na fotografiích, již v dubnu startovat výrobu, přičemž na konci roku 2022 by měly proběhnout první předváděcí jízdy veřejnosti. V prvním kvartálu roku 2023 se pak první produkční vozy mají dostat k zákazníkům.
Oficiální koncept vozu Hispano Suiza Maguari HS1 GTC se objevil v roce 2019, původní myšlenka stvořit malosériový sporťák nesoucí slavné jméno se však údajně zrodila už v roce 2010. Předprodukční prototyp se měl ve skutečnosti představit už v roce 2020, tato událost však byla odložena kvůli pandemickým opatřením.

Maguari je jiný název pro majestátního čápa jihoamerického. Majestátní vzhled se automobilce povedl, na rozdíl od svého opeřeného příbuzného by však vůz Maguari HS1 GTC mohl patřit k ohroženým druhům. Nebo ne?
Od původního konceptu z roku 2019 prošel typ Maguari několika málo úpravami. Jmenovitě jde o nový tvar sacích otvorů v předním nárazníku a výraznější splitter. K dalším úpravám patří nový design znaku na kapotě, aerodynamičtější vnější zpětná zrcátka a výfuky teď mají hranaté koncovky.
Obří potenciál na první pohled odhalují masivní 22palcová, respektive vzadu 23palcová kovaná kola s centrální maticí, která obouvají „papuče“ o rozměrech 285/55 ZR22 a 335/30 ZR23. Vůz jako takový je potom pořádně velká placka – 5,1 m na délku, 2,1 m na šířku, výška je přitom pouhých 1,25 m.

Hispano Suiza Maguari HS1 GTC čekají předváděcí jízdy už na konci letošního roku. První kusy mají zamířit k zákazníkům už v prvním kvartálu roku příštího. Roční produkce bude omezena na 50 kusů, celkem potom nevznikne víc než 300 vozů
Pod zčásti karbonovou a zčásti hliníkovou karoserií se v útrobách hliníkového prostorového rámu ukrývá impozantní dvakrát přeplňovaný 5,5l desetiválec o výkonu těžko uvěřitelných 1 201 koní a 1 100 Nm točivého momentu. Síla bude putovat výhradně na zadní kola skrz sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.
To by mohlo zaručit slušné výkony, že? Hispano Suiza slibuje sprint z klidu na stovku za 2,8 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezenou na 360 km/h s možností popustit autu uzdu a nechat jej pokračovat až na 400 km/h.
Není tedy divu, že vůz bude ve standardu vybaven karbon-keramickými brzdami o průměru 440 mm s šestipístovými brzdiči v každém rohu auta. Každodenní použitelnost má zajistit chytrý systém zvedání přídě „Active hybrid Lifting System“.
Typ Maguari HS1 GTC by měl vzniknout v omezené produkci, přičemž výroba všech 300 má zabrat až 6 let, roční produkce tedy vychází na nějakých 50 kusů. Hlavními trhy budou Spojené státy, Evropa, Blízký východ a Asie.
Co si o tom myslíte vy? Mají ve Švýcarsku šanci zatopit zavedeným hráčům, jako je Ferrari, Lamborghini, Porsche a další? A co na to Pagani a Koenigsegg?