Článek
Šílenci od Hennessey, známí především pro vysoce výkonné bestie se spalovacími motory, se připravují na elektrickou budoucnost. Ovšem pořád se tu bavíme o firmě Hennessey Performance, takže nepůjde o žádnou vyměklou pojízdnou pračku, ale o opravdové elektrické Super GT. Nebo ještě lépe, jak říkají přímo lidé od Hennessey, Hyper GT!
Je vysoce pravděpodobné, že jste o Hennessey už v minulosti slyšeli. Svého času stvořila jedno z nejrychlejších aut světa a v současnosti se o to pokouší opět s typem Venom F5. O klasických autech tedy lidé od Hennessey něco málo vědí – ale elektromobily? To je úplně nová kapitola!
Firma Johna Hennesseyho už světu dala kreace jako tisícikoňový Dodge Viper, upravený Dodge Hellcat a prozatím posledním výtvorem je výše zmíněný Venom F5. „Nemáme v plánu opustit spalovací motory, ale musíme se také dívat směrem do budoucnosti a přizpůsobit se nastávající éře elektrifikace,“ řekl sám Hennessey na online tiskové konferenci.
Hennessey si pochopitelně uvědomuje aktuální neduhy elektromobilů. „Když postavíme auto, které bude vážit řekněme dvě, možná i dvě a půl tuny – takové auto nebude pořádně brzdit, nebude reagovat na pohyby volantem. Je tedy před námi spousta práce.“ Hennessey pak mluví o vozidle, které by nebylo „super-autem“, ale rovnou „hyper-autem“, a které by v ideálním případě uvezlo čtyři cestující.
Je však vhodné takový vůz postavit v elektrifikované podobě? Podle vrchního designéra firmy Nathana Malinicka je to dokonce nezbytné. „Popravdě takové vozidlo bez elektrifikace nemůže vzniknout,“ říká.
Pochopitelně by to nebyl John Hennessey, kdyby jejich projekt nazvaný „Deep Space“ něčím nevyčníval. Najednou hned dává smysl, proč vůz, který prozatím existuje pouze na papíře a v hlavách Hennesseyho a Malinicka, má rovnou šest kol. „Řekli jsme si totiž, že pokud auto se čtyřmi elektromotory bude dobré, tak s šesti elektromotory by bylo skvělé,“ vysvětlil nadšeně zakladatel firmy.
Hennessey momentálně pracuje s myšlenkou přibližně 400 koní na jeden elektromotor. Což nám vzhledem k faktu, že by jeden elektromotor byl v každém kole, dávalo výkon zhruba 2 400 koňských sil. Což dokazuje, že John Hennessey je pořád stejný šílenec, jako jsme byli dosud zvyklí.
Elektrifikace takového vozu nese své výhody. „U takového vozidla by hmotnost nemusela nezbytně být naším nepřítelem, protože bude uložena nízko,“ přiznal Malinick. Hennessey poté přiznal, že trval na čtyřmístném uspořádání interiéru, které není v klasickém rozvržení 2+2, nýbrž 1+2+1. Oba se pak shodují na tom, že takové uspořádání přinese větší prostor pro nohy, řidičská pozice uprostřed pak nabízí skvělý výhled ven z vozu.
Až vůz půjde na trh (předběžně se počítá s rokem 2026), půjde podle všeho o první (jak Hennessey rád zdůrazňuje) plně elektrifikované luxusní Hyper GT, navíc první na světě s šesti koly a šesti elektromotory. Šest kol by taky mělo přinášet celou řadu výhod – dle Malinicka konkrétně o polovinu více přilnavosti díky jedné nápravě navíc, zároveň si v takovém případě auto vystačí s menšími koly. Hennessey potom mluví o další výhodě v podobě velmi, velmi dlouhého rozvoru – mluví se tu o rozvoru okolo 220 palců, tedy až 5,5 metru! „Díky tomu jsme schopni do vozu uložit opravdu velkou baterii, což by se pozitivně projevilo na dojezdu,“ dodává šéf firmy.
Jak vypadá benzinový supersport Hennessey Venom F5 si můžete připomenout v galerii:
Dalším zajímavým prvkem projektu Deep Space od Hennessey Performance jsou takzvané „racčí dveře“, které známe například z první generace Mercedesu SL a které budou dost velké na to, aby se dalo pohodlně nastoupit i na zadní sedadlo, patrně půjde o největší racčí dveře na světě u osobních aut.
První tři místa v interiéru by pak měly být poměrně klasické sportovní sedačky, přičemž to úplně zadní by se mělo konstrukčně podobat těm ve stíhačkách, což by snižovalo únavu na dlouhých cestách. Mluví se o tzv. sedadle pro „VVIP“, tedy velmi, velmi důležité osoby.
Projekt Deep Space už teď vypadá velmi zajímavě – nechme se překvapit, kam až John Hennessey tuto vizi se svým týmem dotáhne. Jedním dechem však dodává, že nepůjde o elektrického nástupce benzinového hypersportu Venom F5. „Venom a Deep Space si každý jdou svojí vlastní cestou. Venom F5 stavíme za účelem nejrychlejšího auta co do absolutní maximální rychlosti, kdežto Deep Space by v budoucnu mohl být nejrychleji akcelerujícím vozem planety, a to zhruba do rychlosti 320 km/h. Maximální rychlost jako taková tedy zůstane doménou Venomu F5,“ uzavírá Hennessey.