Článek
Otevřená verze jednoho z nejpurističtějších sportovních vozů současnosti se právě představila. To podstatné zůstává stejné jako u dříve odhaleného kupé, o pohon se tak i nadále stará atmosféricky plněný 3,9 V12 bez hybridní výpomoci, s manuálem a pohonem zadních kol a bez přebytečných elektronických asistentů. Tohle auto je postaveno čistě pro požitek z jízdy a evidentně má své místo i ve 20. letech jednadvacátého století.
Murray přiznává, že velký vliv na design auta měly sportovní vozy 60. let, neboť v té době vyrůstal. Vůz zcela záměrně nenásleduje současné trendy – design je čistý, jednoduchý a účelný bez zbytečně agresivních prvků. Když se o T.33 Spider bavíme jako o „roadsteru“, nejde o úplně správný výraz, neboť jde spíš o targu – zadní sloupky vždy zůstávají na svém místě z důvodu lepší aerodynamiky i torzní tuhosti karoserie.
Kromě (na poměry sportovních aut) nenápadného designu je T.33 Spider poměrně kompaktní – s délkou 4398 mm, šířkou 1850 mm a výškou 1135 mm má míry srovnatelné s Porsche Cayman, leč při o pár metráků nižší hmotnosti a dvojnásobném výkonu. I přesto je však vůz praktický, do bočních úložných prostorů se vejde po dvou kufřících na každé straně a další dva pod přední kapotu o celkové kapacitě 295 litrů. Ledničku tedy neodvezete, ale na prodloužený víkend by to pro dva lidi mělo stačit.
Kdo by čekal velké digitální displeje, ten musí zamáčknout slzu – Murray je ze staré školy a analogové sportovní auto zkrátka musí mít analogové ovladače. Přesto je však T.33 Spider moderní – rozumí si s Apple CarPlay i Android Auto. Pro maximální pohodlí se každému zákazníkovi zvlášť nastavuje sedadlo, volant a jízdní pozice přesně na míru.
Jak asi všichni očekáváme, řadí se tu 6stupňovým manuálem, ale proč není automat alespoň jako volitelná varianta? To je velmi prosté – Murray při představení T.33 Spider přiznal, že pro kupé T.33 vyvinuli automatickou převodovku vlastní výroby, ze stovky zájemců po ní však zatoužili jen tři zákazníci, a tak tuto volbu zrušili.
To nejlepší nakonec – motor. Atmosféricky plněný 3,9l V12 z dílen Cosworth s úhlem rozevření válců 65° je opravdové umělecké dílo. „Dost možná poslední skvělý dvanáctiválec s vnitřním spalováním, ačkoliv se osobně domnívám, že spalovací motory tu s námi vydrží déle, než spousta lidí říká,“ popisuje sám Gordon Murray.
Produkuje 617 koní a 451 Nm, přičemž 75 % točivého momentu má motor už od 2500 otáček a 90 % v rozmezí 4500 až 10 500 otáček, takže agregát bude na poměry atmosférických motorů i velmi flexibilní. Motor točí až 11 100 otáček za minutu a měrný výkon je úctyhodných 158 koní na litr.
Murray tvrdí, že jej nikdy nezajímaly časy ve zrychlení na 100 nebo 160 km/h, že jde hlavně o řidičský zážitek. Přesto je jasné, že T.33 s výkonem 617 koní na hmotnost 1108 kg (tedy o pouhých 18 kg víc než u kupé) nebude pomalé auto. Vždyť poměr výkonu a hmotnosti 557 koní na tunu je více než v případě takového Bugatti Veyron.
S určitostí známe alespoň maximální rychlost 333 km/h, při které vůz generuje přítlak 312 kg. Už v rychlosti 240 km/h však přítlak činí slušných 150 kg. Hodně se tak budou hodit standardně dodávané karbon-keramické brzdy…
Cena GMA T.33 Spider činí 1 890 000 liber, tedy cca 51 000 000 Kč. Vůz je poměrně o dost dražší než kupé, Murray přiznává, že vliv má jednak inflace, ale i fakt, že za poslední 3 roky stoupla cena materiálů o téměř 30 procent, což se muselo promítnout do ceny vozu.
Jestli to bude pecka? Že váháte! Vzpomeňme, že silniční GMA T.50 se vyprodal za pouhých 48 hodin, v případě T.33 to byly zhruba 3 dny. Je tedy dost vysoká pravděpodobnost, že v době, kdy tento článek dočítáte, je už celá série 100 kusů T.33 Spider vyprodaná.