Článek
Otevřená verze jednoho z nejpurističtějších sportovních vozů současnosti se právě představila. To podstatné zůstává stejné jako u dříve odhaleného kupé, o pohon se tak i nadále stará atmosféricky plněný 3,9 V12 bez hybridní výpomoci, s manuálem a pohonem zadních kol a bez přebytečných elektronických asistentů. Tohle auto je postaveno čistě pro požitek z jízdy a evidentně má své místo i ve 20. letech jednadvacátého století.
Murray přiznává, že velký vliv na design auta měly sportovní vozy 60. let, neboť v té době vyrůstal. Vůz zcela záměrně nenásleduje současné trendy – design je čistý, jednoduchý a účelný bez zbytečně agresivních prvků. Když se o T.33 Spider bavíme jako o „roadsteru“, nejde o úplně správný výraz, neboť jde spíš o targu – zadní sloupky vždy zůstávají na svém místě z důvodu lepší aerodynamiky i torzní tuhosti karoserie.
Kromě (na poměry sportovních aut) nenápadného designu je T.33 Spider poměrně kompaktní – s délkou 4398 mm, šířkou 1850 mm a výškou 1135 mm má míry srovnatelné s Porsche Cayman, leč při o pár metráků nižší hmotnosti a dvojnásobném výkonu. I přesto je však vůz praktický, do bočních úložných prostorů se vejde po dvou kufřících na každé straně a další dva pod přední kapotu o celkové kapacitě 295 litrů. Ledničku tedy neodvezete, ale na prodloužený víkend by to pro dva lidi mělo stačit.

Na velké digitální displeje zapomeňte, analogové auto musí mít analogové přístroje. Automat se také nekoná, u kupé jej ostatně stejně nikdo nechtěl…
Kdo by čekal velké digitální displeje, ten musí zamáčknout slzu – Murray je ze staré školy a analogové sportovní auto zkrátka musí mít analogové ovladače. Přesto je však T.33 Spider moderní – rozumí si s Apple CarPlay i Android Auto. Pro maximální pohodlí se každému zákazníkovi zvlášť nastavuje sedadlo, volant a jízdní pozice přesně na míru.
Jak asi všichni očekáváme, řadí se tu 6stupňovým manuálem, ale proč není automat alespoň jako volitelná varianta? To je velmi prosté – Murray při představení T.33 Spider přiznal, že pro kupé T.33 vyvinuli automatickou převodovku vlastní výroby, ze stovky zájemců po ní však zatoužili jen tři zákazníci, a tak tuto volbu zrušili.
To nejlepší nakonec – motor. Atmosféricky plněný 3,9l V12 z dílen Cosworth s úhlem rozevření válců 65° je opravdové umělecké dílo. „Dost možná poslední skvělý dvanáctiválec s vnitřním spalováním, ačkoliv se osobně domnívám, že spalovací motory tu s námi vydrží déle, než spousta lidí říká,“ popisuje sám Gordon Murray.
Produkuje 617 koní a 451 Nm, přičemž 75 % točivého momentu má motor už od 2500 otáček a 90 % v rozmezí 4500 až 10 500 otáček, takže agregát bude na poměry atmosférických motorů i velmi flexibilní. Motor točí až 11 100 otáček za minutu a měrný výkon je úctyhodných 158 koní na litr.

Motor Cosworth GMA.2 je mistrovské dílo, rozměrově je jen o málo větší než velké čtyřválce, zároveň je díky své konstrukci až o 200 mm nižší než ostatní V12.
Murray tvrdí, že jej nikdy nezajímaly časy ve zrychlení na 100 nebo 160 km/h, že jde hlavně o řidičský zážitek. Přesto je jasné, že T.33 s výkonem 617 koní na hmotnost 1108 kg (tedy o pouhých 18 kg víc než u kupé) nebude pomalé auto. Vždyť poměr výkonu a hmotnosti 557 koní na tunu je více než v případě takového Bugatti Veyron.
S určitostí známe alespoň maximální rychlost 333 km/h, při které vůz generuje přítlak 312 kg. Už v rychlosti 240 km/h však přítlak činí slušných 150 kg. Hodně se tak budou hodit standardně dodávané karbon-keramické brzdy…
Cena GMA T.33 Spider činí 1 890 000 liber, tedy cca 51 000 000 Kč. Vůz je poměrně o dost dražší než kupé, Murray přiznává, že vliv má jednak inflace, ale i fakt, že za poslední 3 roky stoupla cena materiálů o téměř 30 procent, což se muselo promítnout do ceny vozu.
Jestli to bude pecka? Že váháte! Vzpomeňme, že silniční GMA T.50 se vyprodal za pouhých 48 hodin, v případě T.33 to byly zhruba 3 dny. Je tedy dost vysoká pravděpodobnost, že v době, kdy tento článek dočítáte, je už celá série 100 kusů T.33 Spider vyprodaná.