Hlavní obsah

Kia EV9 slibuje solární panely a místo pro sedm cestujících

Foto: Kia

Automobilka Kia na autosalonu v Los Angeles představila koncept EV9 v celé jeho kráse a ukázala, jakým směrem se budou ubírat její elektrické vozy ze segmentu SUV

Kia na autosalonu v Los Angeles odhalila finální podobu konceptu elektrického SUV jménem EV9. Vůz bude využívat platformu společně vyvinutou s automobilkou Hyundai, speciálně uzpůsobenou pro pohon elektromobilu, u které se počítá i se sedmimístným uspořádáním, což je právě případ typu EV9.

Článek

Tolik podobné, a přesto tak odlišné. O čem je řeč? O Hyundai Ioniq 7, který se nám prozatím představil jen ve formě inovativního konceptu SEVEN. Tito dva nevlastní bratři sdílí „elektrickou globální modulární platformu“ čili E-GMP, ovšem každý z nich ji využívá trochu jinak.

Stejné, a přece tak odlišné

Foto: Kia

Kia EV9 sdílí velkou část konstrukce s konceptem SEVEN od automobilky Hyundai. Každá z automobilek má však s platformou E-GMP jiné plány, a tak ve výsledku vozy snad ani nemohly být odlišnější

Společné znaky? Díky platformě E-GMP budou mít i stejný pohon, tedy elektrický systém nabízející dojezd přes 480 kilometrů a s příkonem při dobíjení až 350 kW, což v praxi znamená dobití z 10 na 80 procent kapacity za pouhých 20 minut. Další podobností je velký, více než třímetrový rozvor, dál už však tyto koncepty mají společného poměrně málo.

EV9 má být totiž jakousi elektrickou variantou současného SUV Telluride, tvarově se tak korejské koncepty budou poměrně dost lišit. Koncept Kia EV9 má 4,9 metru na délku, 2,05 metru na šířku a 1,79 metru na výšku. Oproti typu Telluride je tedy o 7 cm kratší, zároveň však o 6,5 cm širší. Rozvor je pak v případě EV9 znatelně větší, a to o 20 centimetrů.

Oproti avantgardnímu a hladšímu konceptu Hyundai SEVEN tedy bude Kia EV9 nabízet proporce o něco tradičnější a svalnatější. Kia si ohledně svého konceptu EV9 hodně věří, dokonce má v plánu stát se lídrem na poli elektrických SUV.

Foto: Kia

V jaké formě se dostane do výroby? Základní silueta s největší pravděpodobností zůstane, do široka otevírající se „neviditelné“ dveře si odmyslete, stejně jako futuristický volant. Potom si v hlavě o chlup zmenšete velká kola a máte v podstatě sériovou podobu EV9

V současnosti se hodně diskutuje, zda bude produkční EV9 pouze ve variantě s pohonem všech kol, nebo i s pohonem jedné nápravy – koncepce platformy E-GMP totiž umožňuje obojí. Zároveň by varianta s pohonem dvou kol mohla zastávat méně dynamickou volbu, avšak s delším dojezdem vzhledem k nižší hmotnosti, jeden z výrobců už to tak koneckonců vyřešil.

Hranatý a maskulinní tvar s výraznými blatníky typu EV9 má účel se nejen odlišit od nevlastního bratra od automobilky Hyundai, má i své praktické opodstatnění – karoserie EV9 bude muset pojmout až sedm sedadel. S tím koneckonců koresponduje i uspořádání interiéru, které je oproti Hyundai značně odlišné – v případě Kie vidíme konvenčnější uspořádání interiéru s dvěma paralelně umístěnými sedadly, za kterými budou dvě sklopné lavice. Asi jediným opravdu futuristickým prvkem je tak high-tech volant, který už jsme měli možnost vidět na prvních designových skicách.

Hra světel

Foto: Kia

Pro většinu automobilek je dnes charakteristické osvětlení přední masky. A Kia pochopitelně jde s dobou

V dnešní době začíná být velmi spolehlivým rozpoznávacím znakem „světelná hra“ v oblasti přední masky, koneckonců některé automobilky už nabízejí dokonce podsvícené masky – podobně tomu je i u konceptu EV9. Je to právě přední část, která většinu pozorovatelů upoutá na první pohled, a tak se Kia rozhodla dát typu EV9 takzvaný „Tiger Face“ neboli Tygří tvář.

Charakteristickým světelným prvkem vozu budou vertikální pruhy denního svícení, které jsou pak obklopeny prostorovou optikou tvořenou kompletně LED diodami. Je docela dobře možné, že tento designový prvek převezmou i další budoucí modely.

Dobíjení „za pochodu“?

Foto: Kia

Průduchy pod spodní hranou čelního skla slouží také k dobíjení během jízdy

Na zadní hraně kapoty můžeme vidět průduchy, které postupně přecházejí ve spodní hranu čelního okna. Ty nemají pouze aerodynamický účel, ale mohou i dobíjet – jsou totiž pokryty solárními panely. Nebylo by to poprvé, co je panel karoserie nějakého elektromobilu tvořen solárními panely, vzpomeňte na Nissan Leaf.

Zajímavé však je, že podle Kie by mohlo jít o vhodný náhradní zdroj elektrické energie v případě, že nebude na blízku žádná dobíjecí stanice – jinými slovy, Kia EV9 by v budoucnu mohla být schopna sbírat elektřinu ze slunce a ukládat ji do baterií a následně i k pohonu vozu.

Inovativní interiér

Foto: Kia

První řada sedadel se může otočit „čelem“ k té třetí, druhá se v takovém případě sklopí a supluje stůl

Základ interiéru je podobný jako u současných aut – pořád jsou vpředu dvě sedadla, mezi nimi je loketní opěrka a dominantou je velká obrazovka infotainmentu. Zde je však celý interiér značně zjednodušený a čistší, částečně díky tomu, že drtivá většina funkcí se bude ovládat prostřednictvím velké 27palcové obrazovky. Dalším výrazným prvkem je futuristický volant.

Přestože je základní uspořádání relativně konvenční, není zcela pevně dané. V režimu „Pause mode“ lze otočit první a třetí řadu sedadel čelem k sobě, s tím, že druhá řada potom bude sloužit jako stůl.

Podstatnou roli hrála pro Kiu i udržitelnost v oblasti použitých materiálů. Tak například podlaha je z recyklovaných rybářských sítí, čalounění pochází z recyklovaných plastových lahví a recyklovaných bavlněných vláken.

Bude se vyrábět?

Budoucí typ EV9 je zamýšlen coby vlajková loď elektrických SUV od automobilky Kia, takže odpověď zní ano, téměř určitě. Otázkou zůstává, do jaké míry se produkční verze bude podobat konceptu – exteriér patrně „přežije“ až na aerodynamická zpětná zrcátka, proti sobě se otevírající dveře a obří kola, uvnitř bychom pak sázeli na konvenční volant a standardní sedadla. Na druhou stranu materiály z obnovitelných zdrojů by se použít daly. Nechme se překvapit!

Načítám