Hlavní obsah

Francouzské elektromobily dojedou díky modernizaci dále

Foto: Opel

Modernizace se týká značek Opel, Peugeot, DS Automobiles a Citroën

Nejen softwarem je auto živo, kolikrát potřebuje poladit i hardware a rázem se odmění zajímavějšími jízdními výsledky. Posledním příkladem budiž elektromobily stojící na platformě CMP značek Opel, Peugeot, Citroën a DS Automobiles, které díky drobným modernizacím při výrobě ujedou na jedno nabití dále než dosud. Co se tedy změnilo?

Článek

V dnešní době se díky on-line připojení a elektronice dají auta vylepšovat v podstatě na dálku a v reálném čase. Zkrátka soubor jedniček a nul programátorského kódu může ve finále vyústit v přidání nových funkcí nebo v jiné zjednodušení života. Kdo zná auta značky Tesla, tak moc dobře ví, o čem mluvíme, přičemž v obdobném duchu budou fungovat i nové fordy.

Foto: Peugeot

Peugeot e-2008 ujede na jedno nabití díky modernizaci o 25 km navíc, tedy celkem 345 km

Sem tam však přijde čas též na drobné hardwarové změny, které nejsou tak rozsáhlé, aby dosáhly na status faceliftu, nicméně i přes to přináší kýžená vylepšení. Naposledy se takové modernizace dočkaly ex-PSA (dnes Stellantis) elektromobily Opel Corsa-e, Opel Mokka-e, Peugeot e-208, Peugeot e-2008, Citroën ë-C4 a DS 3 Crossback, které sdílí společnou platformu CMP, elektrickou pohonnou jednotku (136 k, 260 Nm), akumulátory (50 kWh) a další techniku.

Vylepšení pro rok 2022 zahrnuje tepelné čerpadlo, nově vybavené senzorem vlhkosti pro zvýšení účinnosti a přesnější řízení recirkulace vzduchu. Samotné čerpadlo totiž vyrábí teplo kompresí, čímž vytváří horký vzduch a díky čemuž se snižuje spotřeba energie (zejména v chladu). Tuto technologii najdete ve většině nových elektrických aut, leckde však v rámci výbavy na přání.

Foto: DS Automobiles

Avantgardní vůz DS 3 Crossback E-Tense si polepšil na celkových 341 km dojezdu

Dalším faktorem je nasazení 16 a 17palcových pneumatik třídy A, které vyvinula značka Continental. Předmětné „eco“ obutí je vyrobené s příměsí směsi oxidu křemičitého, což má za následek snížení valivého odporu, hluku i emisí. Nutno upřesnit, že modernizace pneu se netýká Citroënu ë-C4, který vylepšeným obutím disponuje už v základu původního provedení, a proto nyní nabízí papírově nejnižší navýšení dojezdu.

Foto: Citroën

Citroën ë-C4 se dočkal posílení o 7 km, celkem tak zvládne 357 km

Určitou měrou se na nárůstu dojezdů v kombinovaném cyklu WLTP podílela také optimalizace převodového poměru pro zvýšení účinnosti. Toto znají zejména off-roaďáci nebo závodníci, kteří ví, že změna převodového poměru/poměrů dokáže chování automobilu výrazně změnit.

ModelPůvodní dojezdNový dojezd
DS 3 Crossback320 km341 km
Peugeot e-208340 km362 km
Peugeot e-2008320 km345 km
Opel Corsa-e337 km362 km
Opel Mokka-e320 km342 km
Citroën ë-C4350 km357 km

Elektromobil DS 3 Crossback E-Tense si tedy pomohl o 21 km, Peugeot e-208 o 22 km, větší e-2008 o 25 km, Opel Corsa-e o 25 km a Mokka-e o 22 km. Co se týče Citroënu ë-C4, ten se sice dočkal nejmenšího navýšení dojezdu o 7 km, nicméně i tak zvládne ujet 357 km na jedno nabití.

Jde sice o malý modernizační krůček vpřed, ovšem i ten ukazuje, že lze vyrábět elektromobily s rozumným dojezdem, aniž by musely mít obrovské baterie, jejichž produkce (zatím) není dvakrát ekologická…

Načítám