Článek
„Pojďme vzít motor z Formule 1 a dejme ho do silničního vozu,“ tak zněla původní myšlenka, kterou přednesl tým techniků správní radě divize Mercedes-AMG. „Musel bych se ještě podívat na zápis z jednání, ale jsem si jistý, že když jsme jej schválili, museli jsme být opilí,“ nechal se nedávno slyšet šéf divize AMG, Ola Källenius.
Formule 1 schválená k provozu
Možná si Källenius vzpomněl na Ferdinanda Piëcha, když světu poprvé představil Bugatti Veyron – před těmi zhruba dvaceti lety si všichni klepali na čelo. A právě Mercedes-AMG One je podobně „nesmyslným“ projektem – ovšem je docela dobře možné, že se jednou stane podobně ikonickým milníkem.
Kombinovaný výkon všech motorů Mercedes udává 782 kW, což je v přepočtu na koně a po mírném zaokrouhlení 1 064 – to je opravdu velmi, velmi blízko výkonu Formule 1.
Automobilka se netají tím, že se s typem One při vývoji pořádně nadřela, protože závodní technika v silničním autě by už z principu neměla fungovat, ale výsledek jistě stojí za to. V hlavní roli je tu 1,6l vidlicový šestiválec přeplňovaný jedním velmi sofistikovaným turbodmychadlem. Ten sám o sobě dává 759 koní, hodnota točivého momentu není známa.
Motor i navzdory přeplňování točí fantastických až 11 tisíc otáček za minutu, přesto díky přímému vstřikování, pneumatickému ventilovému rozvodu (velmi výhodné pro vysokootáčkové motory, opět technologie z F1) a nesmírně komplikovanému výfukovému potrubí stále plní normu Euro 6! Možná, že byli opilí i úředníci v Bruselu, když tohle auto schválili…
Hybrid ve jménu rychlosti
Tomuto úchvatnému motoru sekundují hned čtyři (!) elektromotory. Dva operují na přední nápravě, Mercedes-AMG One je tedy „čtyřkolka“. Každý z těchto motorů dává sám o sobě výkon 163 koní, dohromady tedy jen na přední nápravě máme 326 elektrických plnokrevníků. Je důležité připomenout, že kvůli tomu, že každý elektromotor zabírá jinak a plní jinou funkci, nelze jejich výkon prostě sčítat.
Jenže to stále není vše, Horste! Další elektromotor o výkonu rovněž 163 koní je spárován s klikovou hřídelí a disponuje systémem KERS, tedy rekuperací kinetické energie při brzdění. Tato energie se potom dá využít na výjezdu ze zatáček pro akceleraci jako z kresleného filmu.
A ten čtvrtý elektromotor? Ten je spárován pro změnu s turbodmychadlem a jeho úkolem není rekuperovat elektrickou, ale tepelnou energii za pomoci tepelného výměníku. V praxi to znamená, že je kvůli tomu turbodmychadlo ve spalovacím motoru schopné se prakticky okamžitě dostat na maximální plnící tlak po sešlápnutí plynového pedálu.
Baterie modelu Mercedes-AMG One nemají příliš velkou kapacitu – jejich 8,4 kWh šetří hmotnost, která je tu klíčová. I tak umí ujet až 25 km čistě na elektřinu. 800V bateriová soustava má velmi komplexní chlazení kapalinou, aby hybridní systém dával plný výkon za jakýchkoliv okolností.
Výkony? Fascinující!
Když už je řeč o výkonech… sedíte? Sprint z nuly na stovku za 2,9 s dnes sice patří ke špičce, ale jistě sami uznáte, že zdaleka není nejlepší. Ovšem při vyšších rychlostech se uplatní onen ohromný výkon: zrychlení na dvě stě za rovných 7 sekund už je velmi úctyhodná hodnota – což je skoro stejná doba, za kterou i taková Octavia RS zrychlí na 100 km/h. Maximální rychlost je potom 350 km/h.
Pod povrchem
Šasi Mercedesu One je tvořeno, podobně jako u jeho soutěžního protějšku, karbonovým monokokem pro co nejnižší hmotnost a zároveň maximální bezpečnost při případném nárazu. Z karbonu je rovněž celá karoserie a pomáhá to udržet hmotnost na stále slušné hodnotě 1 700 kg.
Ramena a drtivá většina dalších podvozkových komponentů jsou z hliníku, horizontální uložení pružin potom eliminuje náklony, díky čemuž odpadá nutnost použití stabilizátorů (jejich funkci supluje příčná pružina). Řidič může volit mezi jízdními režimy Comfort, Sport a Sport+, který je určen především na okruh. Režimy ovlivňují nejen chování podvozku, řízení a motoru, ale také vektorování výkonu mezi jednotlivá kola.
Aerodynamika
Kromě tvaru karoserie samotného vozu a také jeho podlahy pomáhá generovat přítlak neboli tzv. „negativní vztlak“ celá řada chytrých komponentů. Aktivní spoilery najdeme třeba na předním difuzoru, na předních blatnících jsou otvory pro únik vysokotlakého vzduchu a nejvíce přítlačné síly pochopitelně generuje zadní křídlo spolu s mohutným difuzorem.
Díky tomu AMG One začíná v závislosti na zvoleném jízdním režimu generovat přítlak už v rychlostech nad 50 km/h – většině „normálních“ supersportů se to daří až v rychlostech 100 km/h a výš!
Uvnitř silniční formule
Vzhledem k inspiraci světem Formule 1 se tu sedí nesmírně nízko a z pozice řidiče jsou dokonce vidět horní okraje blatníků – jízdní pozice je tedy téměř vleže, hranatý volant je vyústěn přímo proti hrudníku řidiče a pedály svírají téměř kolmou přímku se zemí. Opravdu tu tedy sedíte jako ve formuli!
Po usazení do hluboké karbonové sedačky nelze přehlédnout dva digitální displeje – jeden zobrazuje aktuální informace jako rychlost, zařazený stupeň nebo stav hybridního systému. Ten druhý na středové konzole potom podává informace o teplotě a tlaku provozních kapalin, stavu pneumatik, případně telemetrii při okruhové jízdě.
Nebude jich ani tři sta
Je tedy naprosto evidentní, že tohle bude vážně exkluzivní zboží – což koneckonců potvrzuje produkce striktně omezená na 275 exemplářů, každý z nich s cenovkou 2 milionů eur (zhruba 49,5 milionu Kč). I přesto už všechny znají své budoucí majitele.