Hlavní obsah

Formule, která může na silnici: Brutální stroj od divize Mercedes-AMG je konečně venku

Foto: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG One se konečně dočkal oficiálního představení. Hybridní supersport s technologií z Formule 1 bude patřit k naprosté špičce vysoce výkonných sportovních vozů

Sportovní divize automobilky Mercedes světu slíbila supersport s technologií z monopostů Formule 1. A svět se dočkal. Placka plná aerodynamických výdechů, průduchů a dalších vymožeností se chlubí kombinovaným výkonem přes 1 000 koní a pohonem všech kol.

Článek

„Pojďme vzít motor z Formule 1 a dejme ho do silničního vozu,“ tak zněla původní myšlenka, kterou přednesl tým techniků správní radě divize Mercedes-AMG. „Musel bych se ještě podívat na zápis z jednání, ale jsem si jistý, že když jsme jej schválili, museli jsme být opilí,“ nechal se nedávno slyšet šéf divize AMG, Ola Källenius.

Formule 1 schválená k provozu

Foto: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG One přebírá celou řadu technických řešení z monopostu Mercedes-AMG W07 Hybrid – vlastně se dá říct, že jde o jeho civilní dvojče. Generálku motoru však na rozdíl od závodního auta potřebuje „jen“ každých 50 tisíc km

Možná si Källenius vzpomněl na Ferdinanda Piëcha, když světu poprvé představil Bugatti Veyron – před těmi zhruba dvaceti lety si všichni klepali na čelo. A právě Mercedes-AMG One je podobně „nesmyslným“ projektem – ovšem je docela dobře možné, že se jednou stane podobně ikonickým milníkem.

Kombinovaný výkon všech motorů Mercedes udává 782 kW, což je v přepočtu na koně a po mírném zaokrouhlení 1 064 – to je opravdu velmi, velmi blízko výkonu Formule 1.

Automobilka se netají tím, že se s typem One při vývoji pořádně nadřela, protože závodní technika v silničním autě by už z principu neměla fungovat, ale výsledek jistě stojí za to. V hlavní roli je tu 1,6l vidlicový šestiválec přeplňovaný jedním velmi sofistikovaným turbodmychadlem. Ten sám o sobě dává 759 koní, hodnota točivého momentu není známa.

Motor i navzdory přeplňování točí fantastických až 11 tisíc otáček za minutu, přesto díky přímému vstřikování, pneumatickému ventilovému rozvodu (velmi výhodné pro vysokootáčkové motory, opět technologie z F1) a nesmírně komplikovanému výfukovému potrubí stále plní normu Euro 6! Možná, že byli opilí i úředníci v Bruselu, když tohle auto schválili…

Hybrid ve jménu rychlosti

Foto: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG One je sice hybrid, všechna ta ekologie tu však je obětována na oltář výkonu. Spalovacímu motoru o výkonu cca 760 koní tu sekundují celkem čtyři elektromotory, které přidávají dalších 300 koní. Při spuštění systému KERS však výkon umí krátkodobě vyskočit až na 1 250 koní!

Tomuto úchvatnému motoru sekundují hned čtyři (!) elektromotory. Dva operují na přední nápravě, Mercedes-AMG One je tedy „čtyřkolka“. Každý z těchto motorů dává sám o sobě výkon 163 koní, dohromady tedy jen na přední nápravě máme 326 elektrických plnokrevníků. Je důležité připomenout, že kvůli tomu, že každý elektromotor zabírá jinak a plní jinou funkci, nelze jejich výkon prostě sčítat.

Jenže to stále není vše, Horste! Další elektromotor o výkonu rovněž 163 koní je spárován s klikovou hřídelí a disponuje systémem KERS, tedy rekuperací kinetické energie při brzdění. Tato energie se potom dá využít na výjezdu ze zatáček pro akceleraci jako z kresleného filmu.

A ten čtvrtý elektromotor? Ten je spárován pro změnu s turbodmychadlem a jeho úkolem není rekuperovat elektrickou, ale tepelnou energii za pomoci tepelného výměníku. V praxi to znamená, že je kvůli tomu turbodmychadlo ve spalovacím motoru schopné se prakticky okamžitě dostat na maximální plnící tlak po sešlápnutí plynového pedálu.

Baterie modelu Mercedes-AMG One nemají příliš velkou kapacitu – jejich 8,4 kWh šetří hmotnost, která je tu klíčová. I tak umí ujet až 25 km čistě na elektřinu. 800V bateriová soustava má velmi komplexní chlazení kapalinou, aby hybridní systém dával plný výkon za jakýchkoliv okolností.

Výkony? Fascinující!

Foto: Mercedes-AMG

Stovka za 2,9 s, dvě stě za 7 sekund, maximálka 350 km/h. I proto má AMG One karbon-keramické brzdové kotouče o průměru 391 mm vpředu a 380 mm vzadu, do kterých se zakusují šesti-, respektive čtyřpístové brzdiče. Hořčíková kola obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup S M01

Když už je řeč o výkonech… sedíte? Sprint z nuly na stovku za 2,9 s dnes sice patří ke špičce, ale jistě sami uznáte, že zdaleka není nejlepší. Ovšem při vyšších rychlostech se uplatní onen ohromný výkon: zrychlení na dvě stě za rovných 7 sekund už je velmi úctyhodná hodnota – což je skoro stejná doba, za kterou i taková Octavia RS zrychlí na 100 km/h. Maximální rychlost je potom 350 km/h.

Pod povrchem

Šasi Mercedesu One je tvořeno, podobně jako u jeho soutěžního protějšku, karbonovým monokokem pro co nejnižší hmotnost a zároveň maximální bezpečnost při případném nárazu. Z karbonu je rovněž celá karoserie a pomáhá to udržet hmotnost na stále slušné hodnotě 1 700 kg.

Ramena a drtivá většina dalších podvozkových komponentů jsou z hliníku, horizontální uložení pružin potom eliminuje náklony, díky čemuž odpadá nutnost použití stabilizátorů (jejich funkci supluje příčná pružina). Řidič může volit mezi jízdními režimy Comfort, Sport a Sport+, který je určen především na okruh. Režimy ovlivňují nejen chování podvozku, řízení a motoru, ale také vektorování výkonu mezi jednotlivá kola.

Aerodynamika

Kromě tvaru karoserie samotného vozu a také jeho podlahy pomáhá generovat přítlak neboli tzv. „negativní vztlak“ celá řada chytrých komponentů. Aktivní spoilery najdeme třeba na předním difuzoru, na předních blatnících jsou otvory pro únik vysokotlakého vzduchu a nejvíce přítlačné síly pochopitelně generuje zadní křídlo spolu s mohutným difuzorem.

Díky tomu AMG One začíná v závislosti na zvoleném jízdním režimu generovat přítlak už v rychlostech nad 50 km/h – většině „normálních“ supersportů se to daří až v rychlostech 100 km/h a výš!

Uvnitř silniční formule

Vzhledem k inspiraci světem Formule 1 se tu sedí nesmírně nízko a z pozice řidiče jsou dokonce vidět horní okraje blatníků – jízdní pozice je tedy téměř vleže, hranatý volant je vyústěn přímo proti hrudníku řidiče a pedály svírají téměř kolmou přímku se zemí. Opravdu tu tedy sedíte jako ve formuli!

Po usazení do hluboké karbonové sedačky nelze přehlédnout dva digitální displeje – jeden zobrazuje aktuální informace jako rychlost, zařazený stupeň nebo stav hybridního systému. Ten druhý na středové konzole potom podává informace o teplotě a tlaku provozních kapalin, stavu pneumatik, případně telemetrii při okruhové jízdě.

Nebude jich ani tři sta

Je tedy naprosto evidentní, že tohle bude vážně exkluzivní zboží – což koneckonců potvrzuje produkce striktně omezená na 275 exemplářů, každý z nich s cenovkou 2 milionů eur (zhruba 49,5 milionu Kč). I přesto už všechny znají své budoucí majitele.

Načítám