Hlavní obsah

Formule 1 v roce 2023: Jaké změny přinese, komu fandit, kde se pojede a kde ji můžete sledovat

Foto: Liberty Media

V sezóně 2023 bude startovat 20 monopostů ve 23 Velkých cenách. Pokud přibude další stáj(e), tak až v roce 2026

Již tento víkend začíná Formule 1! První závod se jede 5. března v Bahrajnu a 26. listopadu končíme v Abú Zabí. Můžeme se těšit na 23 závodů a jsme zvědavi, zda dvojnásobný vítěz F1 Max Verstappen zvládne hattrick. Očekává se totiž, že Mercedes bude podstatně silnější než vloni a Ferrari taky netouží po ničem jiném než konečně získat titul!

Článek

Závodníci i týmy protestují, fanoušci koulí očima, ale i letošní ročník bude mít třiadvacet Velkých cen a s výjimkou Afriky a Antarktidy se bude závodit na všech kontinentech.

Program a termíny závodů F1 v sezoně 2023

Bude to zajímavý mix nových i starých okruhů. Jen v USA se pojedou hned tři závody, a sice Velká cena Miami, Velká cena USA a premiérová Velká cena Las Vegas. Dvakrát se bude závodit v Itálii, a to při Emilia Romagna v Imole a Velké ceně Itálie v Monze. Formule 1 se pak po roční přestávce vrací do Kataru a bude se závodit i v Zandvoortu. Velká cena Číny byla nakonec vyškrtnuta bez náhrady.

Foto: Liberty Media

Kalendář je pestrý, při pohledu na destinace a data vám rychle dojde, proč se Formuli 1 často říká „cirkus na kolečkách“

Bodování a kvalifikační sprinty F1 v roce 2023

V šesti závodních víkendech se pak můžeme těšit na kvalifikační sprinty, což jsou závody, které někteří jezdci milují a jiní je považují za zbytečnost. Kvalifikační sprint se pojede při Velké ceně Ázerbájdžánu, Rakouska, Belgie, Kataru, USA a Brazílie. Body v něm získá 8 jezdců, vítěz sprintu získá osm bodů, další v pořadí sestupně vždy o jeden bod méně. Kvalifikační sprint také určuje pořadí pilotů na startovním roštu nedělního závodu. Pro statistické účely bude jako pole position označována pozice v klasické kvalifikaci, která předchází sprintu.

Bodování v samotných velkých cenách zůstává beze změny, včetně extra bodu za nejrychlejší kolo závodu. Takže první místo za 25 bodů, druhé za 18, třetí za 15, čtvrté za 12 a páté za 10, šesté za 8, sedmé za 6, osmé za 4, deváté za 2 body a desátý jezdec v pořadí získá alespoň 1 bod.

Jezdci a týmy F1 v sezoně 2023

Složení týmů už je dávno jasné, a i když se budeme muset obejít bez jména Schumacher, tak se máme jistě na co těšit. Lewis Hamilton se chce zase vrátit do boje o titul, Max Verstappen je pořád hladový a Charles Leclerc i celé Ferrari taky ví, že už prostě musí.

Jsme hodně zvědaví, jak se bude dařit Fernandu Alonsovi u Astonu Martin, kde nahrazuje čtyřnásobného mistra světa z let 2010–2013 Sebastiana Vettela. A doufáme, že třeba bude příležitost a Mick Schumacher se posadí do kokpitu nejen v trénincích, vždyť je to náhradník Mercedesu. Stejně tak bychom si přáli vidět v akci i Daniela Ricciarda, který se vrací do Red Bullu, ale i on jako náhradní pilot. No a sluší se připomenout i jméno Logan Sargeant – po osmi letech se za volant F1 vrátí jezdec z USA.

Foto: F1.com

Všichni jezdci a šéfové týmu v jednom přehledném schématu. Komu budete fandit?

Nová pravidla F1 – Větší zpětná zrcátka, pevnější podlahy a konec čachrů s aerodynamikou

Monoposty se pro sezonu 2023 příliš nezmění, minimálně ne tedy na první pohled. Vývoj pohonných jednotek je zmražený až do roku 2026, design je jasně daný, ale stejně…

Foto: Mercedes AMG

Nejviditelnější změnou budou větší zpětná zrcátka

Začněme takovou drobností, jakou jsou zpětná zrcátka. Ta budou výrazně větší, když se z loňského rozměru 60×20 mm stanou plácačky 150×50 mm. Je to paradoxně na základě žádostí jezdců, kteří opakovaně zmiňovali, že v nich skoro nic nevidí. Kvůli pilotům se snad definitivně vyřeší i porpoising, tedy houpání monopostů v rychlých zatáčkách a na rovinkách, které bylo zapříčiněno novou aerodynamikou. Týmy i jezdci s tím měli minimálně na začátku loňské sezony spoustu starostí. FIA zvýšila limit světlé výšku podlahy a ta musí být taky výrazně tužší. Podvozky vozů 2023 budou taky vybaveny akcelerometrem, který bude monitorovat frekvenci kmitů.

FIA se také zaměřila na takzvané šedé zóny hlavně v oblasti aerodynamiky, kdy jasně definovala tvary zadních křídel, když se hlavně Aston Martin a Mercedes pustily do své vlastní interpretace pravidel.

A ještě jedna věc… Dříve zatracovaná, ale nyní velebená svatozář, která vloni zachránila život nováčkovi Kuan-jü Čouovi při ošklivé nehodě v první zatáčce v Silverstone, bude ještě o kus pevnější a odolnější.

Kde, jak a za kolik sledovat Formuli 1 v TV?

Pokud chcete sledovat Formuli 1, vězte, že nemusíte nutně spoléhat jen na placené televizní kanály. V Česku se sice dívá na efjedničky nejvíc lidí na placených programech Sport 1 a Sport 2 nebo na Eurosportu.

Skvělou podívanou pak zajišťuje služba F1 TV Pro, kterou si můžete předplatit na celý rok od 26,99 eura (640 Kč). V základním balíčku získáte přístup ke kompletnímu archivu závodů F1, ale i série Formule 2 a Formule 3 nebo Porsche Supercup. Pokud se chcete dívat živě, pak to bude za padesát eur (skoro 1200 Kč) ročně, ale budete to mít včetně týmových rádií, onboardů a samozřejmě ke kompletním archivům.

Foto: Red Bull

Získá Verstappen zlatý hattrick? To se uvidí až na konci sezony

A jestli chcete vidět Formuli 1 na vlastní oči, pak neváhejte a jděte do toho, rozhodně nebudete litovat. Je fajn to alespoň jednou v životě zažít na vlastní kůži. Smiřte se jen s tím, že přímo u trati nebudete mít tak dobrý servis jako doma v obývacím pokoji, ale ta atmosféra vás pohltí.

Přímo se nabízí navštívit F1 na Hungaroringu, kam se jezdilo ještě před rokem 1989, ale existují i výrazně lepší okruhy. Z evropských tratí si nejvíc užijete Velkou cenu v Rakousku a samozřejmě že i Spa, za zvážení by jistě stál i nizozemský Zandvoort. Dokonalou atmosféru pak zažijete ve Spojených arabských emirátech na okruhu Yas Marina či v italské Imole, nepochybně skvělé budou i Velké ceny v USA.

A cena vstupenek? Můžete si koupit jen samotný vstup na závod, ale spousta agentur nabízí výhodnější balíčky včetně ubytování nebo doprovodného programu. Každopádně počítejte s cenou jednoho lístku od 4 500 Kč.

My se těšíme! A vy?

Často slýcháme nebo od vás v diskuzích čteme, že Formule 1 už dávno není jako dřív, ale ti, kdo ji pravidelně sledují, vám jistě řeknou pravý opak. Předloňská sezona byla famózní, a přestože se v té loňské stal Verstappen mistrem světa ještě tři závody před koncem, tak třeba o druhé místo se bojovalo do poslední Velké ceny.

Tak co, těšíte se? A kdo letos vyhraje?

Budete letos sledofat F1?
Jasně, jsem skalní fanoušek
77,2 %
Na pár závodů určitě mrknu
17,3 %
Počkám si až na Drive to Survive
1,6 %
Tahle nedělní nuda mě nezajímá
3,9 %
Celkem hlasovalo 1814 čtenářů.
Načítám