Článek
Závodníci i týmy protestují, fanoušci koulí očima, ale i letošní ročník bude mít třiadvacet Velkých cen a s výjimkou Afriky a Antarktidy se bude závodit na všech kontinentech.
Program a termíny závodů F1 v sezoně 2023
Bude to zajímavý mix nových i starých okruhů. Jen v USA se pojedou hned tři závody, a sice Velká cena Miami, Velká cena USA a premiérová Velká cena Las Vegas. Dvakrát se bude závodit v Itálii, a to při Emilia Romagna v Imole a Velké ceně Itálie v Monze. Formule 1 se pak po roční přestávce vrací do Kataru a bude se závodit i v Zandvoortu. Velká cena Číny byla nakonec vyškrtnuta bez náhrady.
Bodování a kvalifikační sprinty F1 v roce 2023
V šesti závodních víkendech se pak můžeme těšit na kvalifikační sprinty, což jsou závody, které někteří jezdci milují a jiní je považují za zbytečnost. Kvalifikační sprint se pojede při Velké ceně Ázerbájdžánu, Rakouska, Belgie, Kataru, USA a Brazílie. Body v něm získá 8 jezdců, vítěz sprintu získá osm bodů, další v pořadí sestupně vždy o jeden bod méně. Kvalifikační sprint také určuje pořadí pilotů na startovním roštu nedělního závodu. Pro statistické účely bude jako pole position označována pozice v klasické kvalifikaci, která předchází sprintu.
Bodování v samotných velkých cenách zůstává beze změny, včetně extra bodu za nejrychlejší kolo závodu. Takže první místo za 25 bodů, druhé za 18, třetí za 15, čtvrté za 12 a páté za 10, šesté za 8, sedmé za 6, osmé za 4, deváté za 2 body a desátý jezdec v pořadí získá alespoň 1 bod.
Jezdci a týmy F1 v sezoně 2023
Složení týmů už je dávno jasné, a i když se budeme muset obejít bez jména Schumacher, tak se máme jistě na co těšit. Lewis Hamilton se chce zase vrátit do boje o titul, Max Verstappen je pořád hladový a Charles Leclerc i celé Ferrari taky ví, že už prostě musí.
Jsme hodně zvědaví, jak se bude dařit Fernandu Alonsovi u Astonu Martin, kde nahrazuje čtyřnásobného mistra světa z let 2010–2013 Sebastiana Vettela. A doufáme, že třeba bude příležitost a Mick Schumacher se posadí do kokpitu nejen v trénincích, vždyť je to náhradník Mercedesu. Stejně tak bychom si přáli vidět v akci i Daniela Ricciarda, který se vrací do Red Bullu, ale i on jako náhradní pilot. No a sluší se připomenout i jméno Logan Sargeant – po osmi letech se za volant F1 vrátí jezdec z USA.
Nová pravidla F1 – Větší zpětná zrcátka, pevnější podlahy a konec čachrů s aerodynamikou
Monoposty se pro sezonu 2023 příliš nezmění, minimálně ne tedy na první pohled. Vývoj pohonných jednotek je zmražený až do roku 2026, design je jasně daný, ale stejně…
Začněme takovou drobností, jakou jsou zpětná zrcátka. Ta budou výrazně větší, když se z loňského rozměru 60×20 mm stanou plácačky 150×50 mm. Je to paradoxně na základě žádostí jezdců, kteří opakovaně zmiňovali, že v nich skoro nic nevidí. Kvůli pilotům se snad definitivně vyřeší i porpoising, tedy houpání monopostů v rychlých zatáčkách a na rovinkách, které bylo zapříčiněno novou aerodynamikou. Týmy i jezdci s tím měli minimálně na začátku loňské sezony spoustu starostí. FIA zvýšila limit světlé výšku podlahy a ta musí být taky výrazně tužší. Podvozky vozů 2023 budou taky vybaveny akcelerometrem, který bude monitorovat frekvenci kmitů.
FIA se také zaměřila na takzvané šedé zóny hlavně v oblasti aerodynamiky, kdy jasně definovala tvary zadních křídel, když se hlavně Aston Martin a Mercedes pustily do své vlastní interpretace pravidel.
Posted by Jan Červenka - novinář on Monday, July 4, 2022
A ještě jedna věc… Dříve zatracovaná, ale nyní velebená svatozář, která vloni zachránila život nováčkovi Kuan-jü Čouovi při ošklivé nehodě v první zatáčce v Silverstone, bude ještě o kus pevnější a odolnější.
Kde, jak a za kolik sledovat Formuli 1 v TV?
Pokud chcete sledovat Formuli 1, vězte, že nemusíte nutně spoléhat jen na placené televizní kanály. V Česku se sice dívá na efjedničky nejvíc lidí na placených programech Sport 1 a Sport 2 nebo na Eurosportu.
Skvělou podívanou pak zajišťuje služba F1 TV Pro, kterou si můžete předplatit na celý rok od 26,99 eura (640 Kč). V základním balíčku získáte přístup ke kompletnímu archivu závodů F1, ale i série Formule 2 a Formule 3 nebo Porsche Supercup. Pokud se chcete dívat živě, pak to bude za padesát eur (skoro 1200 Kč) ročně, ale budete to mít včetně týmových rádií, onboardů a samozřejmě ke kompletním archivům.
A jestli chcete vidět Formuli 1 na vlastní oči, pak neváhejte a jděte do toho, rozhodně nebudete litovat. Je fajn to alespoň jednou v životě zažít na vlastní kůži. Smiřte se jen s tím, že přímo u trati nebudete mít tak dobrý servis jako doma v obývacím pokoji, ale ta atmosféra vás pohltí.
Přímo se nabízí navštívit F1 na Hungaroringu, kam se jezdilo ještě před rokem 1989, ale existují i výrazně lepší okruhy. Z evropských tratí si nejvíc užijete Velkou cenu v Rakousku a samozřejmě že i Spa, za zvážení by jistě stál i nizozemský Zandvoort. Dokonalou atmosféru pak zažijete ve Spojených arabských emirátech na okruhu Yas Marina či v italské Imole, nepochybně skvělé budou i Velké ceny v USA.
A cena vstupenek? Můžete si koupit jen samotný vstup na závod, ale spousta agentur nabízí výhodnější balíčky včetně ubytování nebo doprovodného programu. Každopádně počítejte s cenou jednoho lístku od 4 500 Kč.
My se těšíme! A vy?
Často slýcháme nebo od vás v diskuzích čteme, že Formule 1 už dávno není jako dřív, ale ti, kdo ji pravidelně sledují, vám jistě řeknou pravý opak. Předloňská sezona byla famózní, a přestože se v té loňské stal Verstappen mistrem světa ještě tři závody před koncem, tak třeba o druhé místo se bojovalo do poslední Velké ceny.
Tak co, těšíte se? A kdo letos vyhraje?