Hlavní obsah

Formule 1 v Miami? Lepší, než si všichni mysleli! Bavili jsme se i bez nehod, poruch, safety caru, deště…

Foto: F1

Start byl s velkým otazníkem, ale nakonec byl naprosto ukázkový a drobný problém měl jen domácí pilot Logan Sargeant.

Nepotřebovali jsme ani safety car, ani déšť, ani traťové komisaře. Verstappen ukázal, kdo je šéf, Hamilton se stydět nemusí, ale nejvíc si závodění užívá 41letý Alonso!

Článek

Pokud tyto pozávodní glosy čtete pravidelně, pak víte, že minule jsme byli notně rozčarovaní z nové podoby závodního víkendu. Rozplizlá, průhledná, bez zápletky. Zato v Miami se závodilo podle našeho gusta!

Foto: F1

Velká cena v Miami sice přinesla očekávané pořadí na prvních dvou místech, ale nuda to rozhodně nebyla.

Hned na začátku si to vyřešme s těmi, kdo říkají, že je to nuda a že to zase vyhrál Red Bull. Jistě, tak to ve Formuli 1 většinou chodí. Poslední roky dominoval Mercedes, předtím Red Bull, Renault a Ferrari. Vždy je někdo lepší, někdo horší a geniální konstruktér Adrian Newey postavil monopost RB19, který je jako z jiné planety. Ale že by se nezávodilo? Nepředjíždělo? Že by nebylo na co koukat? Ale jděte!

Jistě, výsledky kvalifikace ovlivnilo to, že byla zkrácená kvůli nehodě Charlese Leclerca. V pořádku. Tentokrát udělalo ředitelství závodu to nejlepší, co mohlo, protože do konce kvalifikace zbývala minuta a půl a stejně by z toho byla jen taktická blamáž a možná by těch nehod bylo víc. Že na to doplatili rychlí kluci, kteří si svoje představení nechávají na poslední kolo? To je motorsport, to je taktika, stejné to bylo pro všechny. A my jsme díky tomu měli startovní rošt, který sliboval dramatickou podívanou.

Foto: F1

Po kvalifikaci měli tihle tři důvod k úsměvu, největší nadšení ale jistě vládlo u domácího Haasu, když Magnussen skončil na čtvrtém místě a startoval z druhé řady.

Všechny hlavně zajímalo, jestli v prvním kole dojde k nějaké nehodě, jak dlouho bude trvat, než se Verstappen prokouše do první pětky, kdy (a proč) vyjede safety car, ale hlavně, jestli Alonso vystřelí z druhého místa jak dělová koule a obsadí čelo závodu.

Nebudu vás obtěžovat podrobným popisem průběhu Velké ceny, na to tady máme sportovní servery, ale způsob, jakým všichni jezdci odstartovali, to muselo potěšit každého fanouška motorsportu. I když ti, kteří se na závody koukají jen, že „krev a šroubky“, mohli lamentovat. Pérez si první místo zkušeně pohlídal, Alonso měl rozum a společně s ním i zbytek startovního pole. Nestalo se nic, bylo to čisté a od začátku bylo na co koukat.

Komentátoři se předháněli v predikcích závodu, čekalo se, kdy se co stane, pneumatiky byly jedním velkým otazníkem a jedinou jistotou byl vlastně Max Verstappen, který se z devátého místa vypravil na lov. A ostatní? Souboje, předjíždění a taktika. Jak si povede Leclerc? Co Sainz? Dokáže se Hamilton dostat dopředu? Obstojí Magnussen s Haasem, který startoval z fantastického čtvrtého místa? Udrží Pérez vedení až do cíle?

Foto: F1

Red Bull má prostě nejrychlejší auto a Verstappen má rozum i „koule“.

Takže Verstappen se do vedení dostal už v 21. kole závodu, byl prostě o level jinde. Pokud někdo čekal bitvu týmových rivalů, tak Verstappenův vzkaz přišel v 36. kole, kdy na starých a nejtvrdších pneumatikách, které měly být vlastně už dávno po smrti, zajel nejrychlejší kolo závodu. Pérez už na čerstvých středních asi začínal tušit. A zbytek startovního pole? Závodilo se, předjíždělo, a když se začalo zajíždět do boxů pro pneumatiky, pořadí se začalo zase přelévat.

Právě pneumatiky byly snad jedinou kaňkou, paradoxně proto, že speciálně ta tvrdší směs držela snad až příliš. Možná by to chtělo větší rozdíly mezi jejich jednotlivými druhy. Ale to je na samostatné téma a v Pirelli se nad tím, snad, zamyslí.

Poslední třetina závodu už byla jen o tom dojet. A šachovnicový prapor nakonec vidělo všech dvacet pilotů, to už se také dlouho nestalo! Poslední dva jezdci, Sargeant na Williamsu a Piastri s McLarenem, sice dostali kolo, ale zbytek startovního pole, speciálně jeho střed, byl pořád pěkně zahuštěný.

Foto: F1

McLaren? Tak to je, bohužel, jedno velké zklamání…

Takže, co po čtvrtém závodě víme s jistotou? Že Red Bull má nejlepší auto. Že spojení Alonso a Aston Martin funguje lépe, než by si kdo myslel, vždyť už byl třikrát na pódiu. „Čekali jsme, že takhle to bude až za rok,“ řekl Španěl před závodem. Také víme, že Ferrari je na tom hůř, než jsme si asi všichni mysleli a doufali, a že kdysi dominantní McLaren je úplně v kýblu. A Mercedes? Stydět se nemusí! Russel na čtvrtém místě je solidní výsledek, ale Hamilton dojel šestý, a to startoval ze třináctého místa.

A rovněž víme, že to může být pěkné závodění i bez safety caru (i toho virtuálního), bez poruch, žlutých vlajek a zásahu komisařů (ta pětivteřinová penalizace pro Sainze za rychlost v boxech byla spravedlivá a nakonec neměla vliv na výsledek závodu).

Do konce sezony zbývá devatenáct závodů a hned příští víkend se jede v Imole, kam spousta týmů přiveze řadu vylepšení. Ano, tohle budete chtít vidět!

A co jste na Velkou cenu Miami říkali vy?

Související témata:
Načítám