Článek
Milovníci rallye a dalších automobilových závodů to sice slyší neradi, přesto je Formule 1 mnohými stále označována za královnu motorismu. A to navzdory dlouholetému konzervativnímu přístupu vůči mladým fandům či absenci na sociálních sítích. S novým vedením však celá F1 prochází výraznou obměnou a přichystala si řadu novinek. Vybrali jsme sedmičku nejzásadnějších, které by mě - coby dlouholetého fanouška - ještě před pár lety ani nenapadly.
24 závodů…
Minulý týden představila F1 kompletní kalendář pro sezonu 2024, jehož součástí je symbolických a rekordních 24 velkých cen. Není to přitom tak dávno, co se vedení jednotlivých týmů hrozilo představy toho, kterak celý cirkus šampionátu obráží dvacet závodů. Ještě v roce 2015 se přitom jezdilo „jen“ devatenáct velkých cen, o rok později už jednadvacet.
A ročník to bude i rekordně dlouhý. Sezona odstartuje už 2. března v Bahrajnu a skončí závěrečným podnikem v Abú Dhabí 8. prosince. Započítáme-li i únorové předsezonní testy, jediným měsícem, kdy se monoposty nevydají na trať, zůstane leden.
… a 3× v USA
Není žádným tajemstvím, že ještě pár let dozadu se američtí fandové koukali na kolotoč F1 skrz prsty a hýčkali si spíše své domácí závodní série. Formule 1 se ale s novým zámořským vedením otevřela a tamnímu fanouškovi jde dnes svým showbyznysovým pojetím více na ruku.
Zatímco v sezoně 2011 se na území USA nejel jediný závod, o rok později už vozy kroužily v texaském Austinu. Loni se premiérově přidalo Miami, které od letošního ročníku doplní návrat do Las Vegas. Rázem to jsou tři americké velké ceny ročně a šušká se, že ani na takovém počtu by se kalendář nemusel zastavit.
Sprinty…
Závodní víkend F1 měl pěknou řádku let pevně stanovený harmonogram. Jezdce ve čtvrtek čekaly partnerské a mediální povinnosti, v pátek dva volné tréninky, sobotu vyplnil závěrečný trénink a kvalifikace a neděle připadla absolutnímu vrcholu – velké ceně.
Od sezony 2021 jsou však součástí po vzoru nižších závodních sérií i tzv. sprinty. Původně to tedy byla spíše sprintová kvalifikace. Jezdci se na startovní rošt seřadili dle „tradiční“ kvalifikace, která se ale jela v pátek. Pořadí v cíli sprintu pak určilo rozmístění na startu pro nedělní závod. Bodovali pouze první tři piloti inkasující tři, dva a jeden bod.
Letos je sprint samostatným sobotním programem s vlastní kvalifikací. Klasická kvalifikace pro nedělní závod se jede už v pátek. Sobotní „rozstřel“ určí pořadí na startu odpoledního sprintu, ve kterém boduje prvních osm jezdců. Sprintových víkendů se tento rok jede šest a přijetí nového formátu mezi fanoušky je zatím spíše vlažné.
… a závody v sobotu
Samotné velké ceně byla až na pár historických výjimek vždy vyhrazena neděle. I to se ale letos a hlavně příští rok změní. Zmiňovaný závod v Las Vegas totiž odstartuje v sobotu (byť u nás bude kvůli časovému posunu až v neděli ráno), aby se jel ve smysluplný čas pro většinu koutů světa.
V sobotu se však pojedou i další podniky sezony 2024, konkrétně první dva. V Saúdské Arábii totiž 10. března začíná muslimský svátek ramadán, a tak se F1 rozhodla odstartovat závod o den dříve. Posun v rámci prvního závodního víkendu v Bahrajnu se odehraje z logistických důvodů, aby se celý veletoč stihl do Saúdské Arábie v poklidu přesunout.
F1 na sociálních sítích
Velmi dlouho se Formule 1 pod taktovkou Bernieho Ecclestona bránila vstupu do digitálního světa. I to se s přechodem pod Liberty Media změnilo, F1 má oficiální kanál na většině klíčových platforem, dokonce si pro živé přenosy závodních víkendů vytvořila i svou vlastní. Jen na Instagramu má dnes šampionát na 23 milionů fanoušků.
Napříč sociálními sítěmi pak F1 informuje o důležitých novinkách, jezdeckých přesunech či obdržených penalizacích. Fandové tak všechno podstatné vědí z první ruky. Na youtubovém kanále najdeme obsáhlé sestřihy všech víkendových jízd. Kompletní záznamy si lze za poplatek vedle živých přenosů pustit na oficiálním webu F1.
Zájem u mladé generace (i) díky Netflixu
Ruku v ruce s prezentací na sociálních sítích jde i zvýšený zájem o sport mezi mladými novopečenými fanoušky. Lví podíl na tom bezpochyby má i dokumentární série Drive to Survive od Netflixu, která dorazila krátce před startem sezony 2019 a podrobně mapovala zákulisí té uplynulé.
Sama F1 se za loňský rok pochlubila zajímavými čísly. Jen v USA sledovanost meziročně stoupla o osmadvacet procent. Formuli 1 sleduje o 38 % více žen a počet mladých diváků ve věku od 12 do 17 let stoupl dokonce o polovinu! Vzniká plejáda podcastů, fanouškovských serverů a lokálních komunit. Pro české a slovenské fanoušky je tou nejvýraznější určitě EisKing komentátora Števa Eiseleho a závodníka Josefa Krále.
Návrat velkých automobilek
Další krok směrem, který jsme si ještě nedávno uměli jen těžko představit. Není to tak dávno, co se s šampionátem loučila řada světových automobilek. Za posledních dvacet let odcházela Toyota, Honda, BMW či Jaguar… jenže s rostoucí popularitou sportu je i zájem automobilek o účast v soutěži vyšší. A nemusí jít nutně o vlastní tovární tým.
A tak se za poslední dobu zrodilo několik pro diváka atraktivních partnerství. Coby hlavní sponzor Sauberu se do hry vrátila italská Alfa Romeo, Aston Martin má po letech kooperace s Red Bullem vlastní tým (a v něm i hvězdného Fernanda Alonsa), s výrobcem energy drinků zase brzy začne spolupracovat Ford. Audi přijde coby dodavatel motorů od sezony 2026, jen těsně nevyšel vstup do světa F1 Porsche… a zuby na královnu motorismu si prý brousí i Cadillac s podporou závodní rodiny Andretti.
Zdá se, že se i v příštích letech máme na co těšit! Pokud jste na F1 před nějakou dobou zanevřeli a výčtem novinek jsme vás alespoň trochu namlsali, příští závod se uskuteční 23. července na maďarském Hungaroringu. Mrknete se?