Článek
U Fordu asi nebudou mít radost. Pár dní před slavnostní premiérou unikly na veřejnost snímky horké novinky jménem Mondeo, zbrusu nového a odvážně pojatého crossoveru, který navazuje na skoro tři dekády dlouhou tradici konvenčních sedanů, liftbacků a kombi s tímto jménem. Získá si nové Mondeo stejnou oblibu jako jeho předchůdci?
Novinka základově vycházející z SUV Evos přichází s aktuálně moderními dělenými světly (LED pás je nahoře, hlavní světlomety jsou dovedně skryté u krajů nárazníku), širokou maskou chladiče, výsuvnými bočními klikami a tvarovanou kapotou. Vrchní zadní část odkazuje svými světly a popř. spoilerem na Mustang, nicméně spodní linie odhalující zavěšení i výfuk už zase tak přitažlivým dojmem nepůsobí.
Dle uniklých snímků víme, že se Mondeo bude nabízet ve třech výbavových stupních, přičemž nejvyšším z nich bude sportovně laděná ST Line, kterou si můžete prohlédnout níže na fotce.
Vozidlo stojí na nové platformě, kterou mimo zmíněného Evosu využívá ještě luxusní sedan Lincoln Zephyr. Svěží model je tak součástí velké čínské ofenzívy modrého oválu, díky níž má severoamerická značka na tamním trhu významně posílit. Bude k tomu však patrně potřebovat ještě několik elektromobilů, protože zatím v zemi střelného prachu a legračních klobouků nabízí jen Mustang Mach-E.
Čerstvé čínské Mondeo pohání dvoulitrový turbobenzin CAF488WQC naladěný na výkon 238 koní a točivý moment 376 Nm. Motor spolupracuje s osmirychlostním automatem, pohání přední kola a plechového oře vystřelí až k nejvyšší rychlosti 220 km/h. Nutno dodat, že stejných hodnot dosahuje též Evos i Zephyr a že zatím není k dispozici žádná hybridní varianta.
Základní model se chlubí střechou sladěnou s barvou karoserie (viz fotografie výše), zatímco vyšší výbavy (jak můžete vidět u ST Line) ji budou mít černou. Limuzína je dlouhá 4 935 milimetrů, široká 1 875 milimetrů a vysoká 1 500 milimetrů, zatímco její rozvor činí 2 945 milimetrů a provozní hmotnost 1 976 kilogramů.
Nový Ford Mondeo se má oficiálně představit za pár dní na kantonském autosalonu Guangzhou Auto Show, kde se dozvíme detailnější informace. My jsme však nelenili a zjistili, jak to bude s novým Mondeem v Evropě. Chvíle napětí… Nebude! Skutečně v březnu příštího roku současná pátá generace skončí bez náhrady, a to i přes to, že se na starém kontinentu pohybuje/pohyboval tajemný maskovaný prototyp.
Zastoupení Fordu se k čínské novince vyjádřilo následovně: „Ačkoli obvykle nekomentujeme spekulace o budoucích produktech, můžeme potvrdit, že tento vůz, který byl viděn při testování na evropských silnicích, nebude k dispozici evropským zákazníkům. Další podrobnosti o tomto vozidle budou k dispozici ve vhodnou dobu,“ sdělil Petr Burián, tuzemský tiskový mluvčí Ford Motor Company.
Ovšem to není vše, co jsme pro vás vypátrali. Evropské Mondeo se skutečně dočká nástupce, a to takového, který částečně nahradí jak současné Mondeo, tak částečně dvojici MPV Galaxy/S-Max. Ano, opravdu půjde o velký crossover (SUV) – něco jako Ford Evos.
Co z toho tedy vyplývá? Kdo chce zajímavý sedan a pravověrné Mondeo, musí do Číny nebo si automobil z této země importovat a tady (nějak) schválit. Oficiálně vůz do Evropy totiž nepřijde, o tom už nyní pochyb. Ale dorazí nástupce – jiný, nejspíše atraktivnější a pravděpodobně všestrannější.