Hlavní obsah

Ford v Evropě zruší 4 000 pracovních míst. Může za to slabá poptávka po elektromobilech

Foto: Ford

Americká automobilka Ford v Evropě zruší kolem 4 000 pracovních míst, což odpovídá asi 14 procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech. Ty podle ní zapříčinila slabá poptávka po elektromobilech, nedostatečná vládní podpora přechodu na elektrická vozidla a rostoucí konkurence. Automobilka to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Článek

Většina škrtů se dotkne továren v Německu a Británii. Ford v Evropě zaměstnává kolem 29 000 lidí, celosvětově má zhruba 174 000 zaměstnanců.

Ford je po Nissanu, Stellantisu a General Motors dalším výrobcem automobilů, který snižuje náklady. Automobilový průmysl se potýká s rostoucí konkurencí čínských rivalů v Evropě, klesající poptávkou v Číně a s problémy s přechodem na elektromobily, které jsou pro většinu zákazníků stále příliš drahé.

Opatření budou podle agentury Reuters velkou ranou zejména pro Německo, které má v Evropě největší ekonomiku a je největším výrobcem automobilů. Ford se chystá v zemi propustit 2 900 lidí. Největší německá automobilka Volkswagen přitom už dříve varovala, že bude nucena uzavřít továrny, snížit mzdy a zrušit tisíce pracovních míst, aby zlepšila konkurenceschopnost.

Prohlubující se politická krize v Německu zvyšuje nejistotu firem, které se potýkají s rostoucím obchodním napětím ve vztahu k Číně a vítězstvím Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách. Ford uvedl, že propouštění v Evropě by chtěl završit koncem roku 2027.

Evropští výrobci automobilů „čelí významným konkurenčním a ekonomickým překážkám a zároveň se potýkají s nesouladem mezi předpisy o emisích oxidu uhličitého (CO2) a poptávkou spotřebitelů po elektrifikovaných vozidlech,“ uvedl Ford.

Prodej Fordu v Evropě do letošního září meziročně klesl o 17,9 procenta. To je výrazně více než 6,1 procenta, což je pokles v celém automobilovém odvětví.

Ford zároveň vyzval zejména německou vládu, aby poskytla více pobídek a zajistila lepší nabíjecí infrastrukturu, která by spotřebitelům pomohla přejít na elektromobily. Berlín ukončil dotace na elektromobily v prosinci loňského roku.

Prodej elektromobilů v Německu se za prvních devět měsíců letošního roku snížil o 28,6 procenta. „V Evropě a Německu nám chybí jednoznačný a jasný politický program na podporu e-mobility, jako jsou veřejné investice do nabíjecí infrastruktury, smysluplné pobídky … a větší flexibilita při plnění cílů v oblasti CO2,“ napsal podle Reuters v dopise německé vládě finanční ředitel společnosti Ford John Lawler.

Související témata:
Načítám