Článek
Většina škrtů se dotkne továren v Německu a Británii. Ford v Evropě zaměstnává kolem 29 000 lidí, celosvětově má zhruba 174 000 zaměstnanců.
Ford je po Nissanu, Stellantisu a General Motors dalším výrobcem automobilů, který snižuje náklady. Automobilový průmysl se potýká s rostoucí konkurencí čínských rivalů v Evropě, klesající poptávkou v Číně a s problémy s přechodem na elektromobily, které jsou pro většinu zákazníků stále příliš drahé.
Opatření budou podle agentury Reuters velkou ranou zejména pro Německo, které má v Evropě největší ekonomiku a je největším výrobcem automobilů. Ford se chystá v zemi propustit 2 900 lidí. Největší německá automobilka Volkswagen přitom už dříve varovala, že bude nucena uzavřít továrny, snížit mzdy a zrušit tisíce pracovních míst, aby zlepšila konkurenceschopnost.
Prohlubující se politická krize v Německu zvyšuje nejistotu firem, které se potýkají s rostoucím obchodním napětím ve vztahu k Číně a vítězstvím Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách. Ford uvedl, že propouštění v Evropě by chtěl završit koncem roku 2027.
Evropští výrobci automobilů „čelí významným konkurenčním a ekonomickým překážkám a zároveň se potýkají s nesouladem mezi předpisy o emisích oxidu uhličitého (CO2) a poptávkou spotřebitelů po elektrifikovaných vozidlech,“ uvedl Ford.
Prodej Fordu v Evropě do letošního září meziročně klesl o 17,9 procenta. To je výrazně více než 6,1 procenta, což je pokles v celém automobilovém odvětví.
Ford zároveň vyzval zejména německou vládu, aby poskytla více pobídek a zajistila lepší nabíjecí infrastrukturu, která by spotřebitelům pomohla přejít na elektromobily. Berlín ukončil dotace na elektromobily v prosinci loňského roku.
Prodej elektromobilů v Německu se za prvních devět měsíců letošního roku snížil o 28,6 procenta. „V Evropě a Německu nám chybí jednoznačný a jasný politický program na podporu e-mobility, jako jsou veřejné investice do nabíjecí infrastruktury, smysluplné pobídky … a větší flexibilita při plnění cílů v oblasti CO2,“ napsal podle Reuters v dopise německé vládě finanční ředitel společnosti Ford John Lawler.