Článek
Mnozí z vás si jistě pamatují premiéru užitkového modelu Transit Courier, který překvapil svým atraktivním vzhledem, objemem nákladového prostoru, třemi pohony a praktickými vychytávkami, jaké nemá ani Škodovka. Nyní pojďme přivítat osobní variantu Tourneo Courier zaměřenou na přepravu osob.
Pětimístný model Ford profiluje jako městské MPV s prvky SUV, proto se vozidlo pyšní krátkými převisy karoserie, čumákem stylizovaným do většího Tournea Connect a zadní částí odpovídající krabicovému stylu. Rozdíly mezi elektrickou a spalovací verzí pak identifikujete jednak podle masky a jednak podle světelné linie kopírující kapotu, což je unikátní prvek bateriově poháněného Tournea Courier.
Soft-roadové vozy řady Active (jeden ze tří výbavových stupňů) pak půjde objednávat s kontrastní barvou střechy, která ve spojení se zeleným metalickým lakem navodí design à la Land Rover Defender. K tomu si přidejte standardně dodávaná 17palcová litá kola, ochranné oplastování, střešní lišty a specifické potahy sedadel. Defík jako malovaný!
Designovými rozdíly jsme nakousli rovněž pohony, které v případě osobního provedení budou pouze dva. Ten hlavní, plně elektrický, nabídne výkon 136 koní, rychlonabíjení výkonem až 100 kW a maximálku 145 km/h. Dojezd na jedno nabití dosud nebyl zveřejněn.
Druhým z nich bude přeplňovaný zážehový litrový tříválec EcoBoost o výkonu 125 koní, spárovaný buď s šestirychlostním manuálem, nebo se sedmirychlostním automatem. Diesel představený u užitkového provedení se pro to osobní nabízet nebude.
Zlepšení na všech frontách
Rozdíly definované použitým pohonem/platformou se ukážou také v interiéru stejně jako u Transitu Courier. Zatímco pro elektro má Ford vyhrazen „hranatý“ volant, elektrickou parkovací brzdu, volič směru jízdy na sloupku volantu, digitální přístrojovku a velká multimédia s ekosystémem určeným pro elektromobily, spalovací varianta se musí spokojit s prostším provedením i chudší standardní výbavou.
To se odrazí i v rámci asistenčních systémů, kdy je E-Tourneo Courier nabušené už v základu, v němž dostanete kupříkladu automatická dálková světla, tempomat, ovládání jedním pedálem, parkovacího asistenta, systém udržování v jízdním pruhu, čtení značek nebo upozornění na jízdu v protisměru. Volitelně pak můžete sáhnout ještě po adaptivním tempomatu, monitoringu slepého úhlu, asistentu pro jízdu v křižovatkách či po technologii krizového brzdění při couvání.
Proti minulé generaci Tournea Courier se zavazadlový prostor novinky zvětšil na 570 litrů (+175 l), při sklopených zadních sedadlech na 2162 litrů (+323 l) a užitečné zatížení stouplo o 100 kg. Elektrická varianta má navíc přední kufr (frunk) o objemu 44 litrů, kam se pohodlně vejdou nabíjecí kabely i povinná výbava.
Co se týče tažné síly, tak osobní elektro Courier utáhne na kouli až 700 kg, zatímco spalovací provedení zvládne dokonce 1000 kg.
Ford Tourneo Courier bude spolu s Transitem Courier vyráběn v rumunském závodě v Craiově, kde se dnes rodí třeba Puma. Fabriku čeká během tří let tučná finanční injekce, která má za cíl rozšířit a zkvalitnit výrobu od A do Z. Jako první půjde pořídit osobní Courier s motorem EcoBoost, zatímco elektrika dorazí až v roce 2024.