Hlavní obsah

Velký návrat do Formule 1! Šampión Red Bull spojí síly s Fordem

Foto: Red Bull

Ford bude od roku 2026 partnerem pro Red Bull a AlphaTauri. Bude závodit i v rally, Le Mans i Nascar

Aktuálně nejúspěšnější závodní tým Formule 1 má nového partnera. A není to Porsche! Ford se vrací do seriálu poprvé od roku 2004, kdy dodával motory týmu Jordan. V roce 2026 se totiž významně změní pravidla ohledně pohonných jednotek a Ford chce být u toho.

Článek

Na tohle spojení si dlouho brousilo zuby právě Porsche, které chtělo společně s Audi vstoupit do seriálu Formule 1. Jenže po dlouhých námluvách ze všeho sešlo a chvíli se dokonce zdálo, že si Red Bull bude od roku 2026 vyrábět motory sám. Jenže zase je všechno jinak.

„Je fantastické přivítat Ford zpět do Formule 1,“ řekl na tiskové konferenci Christian Horner, šéf Red Bullu. „Schopnost těžit ze zkušeností Fordu nás jako nezávislého výrobce staví na dobrou pozici proti konkurenci. Jsou výrobcem s bohatou historií motorismu a ve Formuli 1 už toho taky spoustu dokázali.“

Foto: Ford

Ford působil ve Formuli 1 prostřednictvím značky Cosworth

Bylo by snadné značku Ford ve Formuli 1 opomenout, ale to byste udělali chybu. Navzdory osmnáctileté absenci v seriálu zůstává Ford třetím nejúspěšnějším výrobcem motorů v historii tohoto sportu! Jeho motory vyhrály deset konstruktérských titulů a třináct jezdeckých. Dohromady 174 velkých cen. Pravdou ale je, že naposledy to bylo v roce 1994, kdy s jeho jednotkou získal titul jistý Michael Schumacher na Benettonu.

Proč chce Ford zpátky do F1

Ford chce využít k návratu změny pravidel naplánované na rok 2026. Od této sezóny budou motory „efjedniček“ spalovat syntetický benzin a bude významně posílena elektrifikace pohonných jednotek. Ford, který v týmu nahradí současného dodavatele motorů Hondu, poskytne peníze a technickou pomoc – pravděpodobně v oblasti bateriových článků, technologie řízení elektromotorů a pohonných jednotek. Nabyté zkušenosti pak chce uplatnit v projektech silničních automobilů.

„Návrat Fordu do Formule 1 s Red Bull Racing je o tom, kam se jako společnost ubíráme – více elektrická, softwarově definovaná, soustředěná na moderní vozidla a zážitky,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel automobilky. „Formule 1 pro nás bude neuvěřitelně nákladově efektivní platforma pro inovace, sdílení nápadů a technologií, ale i kontaktů s desítkami milionů nových zákazníků.“

Foto: Ford

Ne, takhle nový monopost Red Bullu vypadat nebude…

Je jasné, že Ford si od spojení s Formulí 1 hodně slibuje a chce využít její neustále rostoucí popularity, a to hlavně na americkém trhu. Tam F1 roste hlavně díky úspěšné sérii Drive to Survive na Netflixu. Nepochybně v tom taky vidí příležitost získat maximum poznatků ohledně syntetických paliv. A jistě je to i reakce na potenciál úhlavního rivala General Motors, který chce ve stejnou dobu vstoupit do Formule 1 se značkou Cadillac ve spojení s novým týmem F1. To avizuje Michael Andretti, syn šampiona F1 z roku 1978 a čtyřnásobného vítěze Indycar Maria Andrettiho.

Red Bull Ford Powertrains bude dodávat pohonné jednotky pro týmy Oracle Red Bull Racing a Scuderia AlphaTauri od roku 2026 minimálně do roku 2030. Od letošní sezony budou společnosti Ford a Red Bull Powertrains pracovat na vývoji pohonné jednotky, která bude součástí nových technických předpisů, včetně 350kW elektromotoru a nového spalovacího motoru schopného využívat plně udržitelná paliva. Nová pohonná jednotka pak bude připravena právě pro sezonu 2026.

Je taky velmi pravděpodobné, že od roku 2026 bude Ford jediným výrobcem, který bude soutěžit v závodních disciplínách od běžných motoristických sportů až po Formuli 1 zahrnující WEC a IMSA, včetně 24 hodin Le Mans s Fordem Mustang GT3, WRC s M-Sport FordPuma Hybrid Rally1, Baja 1000 s Fordem Ranger Raptor a novým Fordem Bronco a NASCAR, NHRA a Supercars s Mustangem.

Ford se pak chystá investovat 50 miliard dolarů (těžko představitelný více než 1,1 bilionu Kč), aby se stal lídrem elektromobilové revoluce po celém světě. Díky úspěchu modelů F-150 Lightning a Mustang Mach-E je v USA dvojkou na trhu s elektromobily a na mnoha trzích po celém světě kraluje s modelem E-Transit. Ford pracuje na uspokojení zvýšené poptávky zákazníků a v rámci svého plánu Ford+ chce do konce letošního roku celosvětově vyrábět 600 000 elektromobilů ročně a do konce roku 2026 dva miliony elektromobilů ročně.

Související témata:
Načítám