Článek
Když dnes už ikonický Mustang v roce 1964 poprvé vyjel do ulic, po celé Americe začaly vznikat kluby majitelů a řada místních prodejců začala nabízet vlastní varianty designu. Pro jednu z nich, inspirovanou prototypem Shelby GT kupé se stupňovitou zádí, se následně vžil název California Special. Upřesníme, že jde model, který Ford později (1968) v omezeném množství skutečně malosériově vyráběl.
Duch původního Mustangu California Special z roku 1968 se nyní řítí ve stejnojmenné moderní edici také na evropské trhy. Vůz prodávaný výlučně jako kabriolet se vyznačuje specifickým provedením emblémů a polepů. Krásu celku poté dotváří ještě specifická 19palcová kola z lehké slitiny, falešné víčko nádrže, čtyři koncovky výfuku a příčná vzpěra umístěná pod kapotou.
Víte, že…?
Ford Mustang přišel do Evropy oficiálně až v roce 2015, a to ve verzi Fastback a Convertible (kabrio). Volit tehdy šlo mezi přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 2,3 litru (314 koní) a benzinovým pětilitrovým vidlicovým osmiválcem (417 koní). Z hlediska řazení byla na výběr buď šestirychlostní manuální, nebo šestirychlostní samočinná převodovka. Základ s motorem 2,3 l se prvně prodával za 880 000 Kč (Fastback) a 980 000 Kč (kabrio).
Na originál současná interpretace dále odkazuje přední mřížkou v černém odstínu a skrytým nápisem California Special, zřetelně viditelným až na přímém slunečním světle. Karoserii si můžete ještě vylepšit aerodynamickými doplňky, případně bočními ventilačními otvory. Laků je poté připraveno devět, včetně výrazného modrého a oranžového hávu.
Taktéž v interiéru se objevují specifické detaily, které zdůrazňují individualitu modelu California Special, jenž ve standardu nabídne například kožená vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, 12palcový digitální přístrojový štít, adaptivní tempomat nebo multimediální systém SYNC 3 vybavený hlasovým ovládáním.
Proč California?
Ford tvrdí, že California Special je v Americe důležitou součástí historie Mustangu a symbolizuje mnohé z toho, co Mustang pro veřejnost znamená, tedy požitek z jízdy a svobodu volných silnic.
Samostatnou píseň Ford pěje o atmosférickém zážehovém pětilitrovém vidlicovém osmiválci o výkonu 450 koní a točivém momentu 529 Nm. Motor může být spárován buď s šestirychlostním manuálem obdařeným funkcí dorovnávání otáček při podřazení, anebo se svižným desetirychlostním automatem.
Z nuly na sto to manuálnímu Mustangu trvá 5,1 sekundy, zatímco řidiči automatu si polepší na 4,8 sekundy. Softwarová technologie dále nabídne několik jízdních režimů (Normal, Sport, Závodní okruh, Mokro/Sníh), které ovlivňují celkový jízdní charakter otevřeného sporťáku.
Standardní řvoucí výfuk lze utišit režimem „hodný soused“, černou střechu složíte za osm sekund, přilnavost v zatáčkách podpoří sériový samosvorný diferenciál a volitelně můžete sáhnout rovněž po adaptivním podvozku nazvaným MagneRide.
Ford Mustang California Special tak rozšiřuje evropskou rodinu mustangů, kam dále patří Mustang GT Fastback i Convertible a sportovní Mustang Mach 1, stejně jako elektrické modely Mustang Mach-E a Mustang Mach-E GT.
Jaro se blíží, sezona kabrioletů tedy brzy začne, takže pokud sháníte nějaký stylový a výkonný, „stang“ inspirovaný Kalifornií je rozhodně zajímavou možností, zejména díky atmosférickému motoru V8…