Hlavní obsah

Ford má problém, důležitý model nabírá značné zpoždění. Na nový Explorer si tak ještě počkáme

Foto: Ford

Automobilovým zákulisím se začaly nést zvěsti o zpoždění nového elektromobilu značky Ford. Krátce poté automobilka oficiálně potvrdila, že na Explorer se bude čekat zhruba o šest měsíců déle.

Článek

Snad všechny významné automobilové značky už veřejnosti načrtly, jak bude vypadat jejich elektrifikovaná budoucnost. A třeba Ford v Evropě nastolil poměrně agresivní strategii. Již v polovině roku 2026 mají všechny nabízené vozy disponovat plug-in hybridním nebo elektrickým pohonem, do roku 2030 chce americká firma prodávat na našem kontinentu výhradně elektrovozy.

Dnes má přitom v nabídce jediný model bez spalovacího motoru, navíc poměrně nekonvenční Mustang Mach-E. Řadu elektrických aut však měl v dohledné době rozšířit zcela nový Explorer. Ten s tím původním Explorerem (mimochodem, příjemným šestiválcovým plug-in hybridem) nemá vůbec nic společného. Novinka se zrodila ze vzájemné spolupráce s Volkswagenem a je posazena na platformě MQB (VW ID.4 a spol.).

Její uvedení bylo naplánováno na počátek roku 2024, teď už je ale definitivně jisté, že příjezd se minimálně o půl roku zpozdí. Důvod? Pokud vás napadají prodlevy v dodavatelských řetězcích či nevyřešené strasti s nedostatkem polovodičů, mýlili byste se (stejně jako my). Německý Kölnische Rundschau nejprve informoval, že za zpožděním stojí „nové globální předpisy“. Ford krátce poté veřejnosti pravdivost spekulace potvrdil.

Foto: Ford Česká republika

Jediným elektromobilem Fordu na našem trhu je dnes neotřelý Mustang Mach-E. Do příštího roku má mít osm sourozenců.

„Ford podporuje blížící se evropskou normu pro elektromobily (OSN 100.3/ ECE-R 100.3), protože je v souladu s naší interní filozofií dodávat našim zákazníkům po celém světě vysoce kvalitní a bezpečná vozidla. To znamená, že dodávky nového Exploreru zákazníkům odstartují v létě 2024,“ stojí v oficiálním prohlášení společnosti.

Tato nová norma upravuje podmínky pro bezpečnost baterií elektrických vozidel a představuje skupinu nových testů způsobilosti, kterými musí projít auta homologovaná pro Evropu. Testy musí projít nejen nový Explorer, ale týkají se i baterií pro technicky spřízněné modely Volkswagenu. Tyto normy však nejsou ničím novým a vyjádření automobilky je dost vágní, což dává prostor různým teoriím. Možná jde jen o zástěrku, možná je za zpožděním skutečně jen obyčejná administrativa…

Nový Ford Explorer se světu představil v březnu 2023, ale třeba podrobnosti o pohonech si výrobce zatím nechává pro sebe. Specifikoval jen, že se dočkáme variant s pohonem zadních i všech kol. S ohledem k aktuálnímu půlročnímu zpoždění má tak Ford ještě dost času odhalit přesné specifikace.

Časový plán však začíná na automobilku tlačit. Do roku 2024 chce mít Ford na evropském trhu devět elektromobilů, Explorer doplní například bateriová Puma či celá řada užitkových vozů.

Načítám