Hlavní obsah

Ford Escort ožívá díky skvělému britskému restomodu

Foto: MST Cars Ltd.

Firma ze severního Walesu staví „nové“ Escorty Mark I. Na výběr je jak cestovní, tak plně závodní verze

Tlak na přechod k elektromobilitě, změna klimatu, emise, bezpečnost. Ať už má hlavní podíl cokoliv, je evidentní, že se klasická auta pomalu, ale jistě stávají ohroženým druhem. Přesto se najde celá řada „ošetřovatelů“, kteří pro ně budují rezervace – a že jich poslední dobou není málo! Posledním podobným vzkříšením legendy s milovaným a „smradlavým“ spalovacím motorem je tento Ford Escort 1. generace od firmy MST Cars.

Článek

Pokrok, bezpečnost, emise. Dnešní doba zkrátka nepřeje autům včerejška. Ale jak kdysi řekl nadšenec a slavný moderátor Jay Leno ve „starém“ Top Gearu (12. série, 7. epizoda): „Bude to jako kdysi s koněm. Podobně totiž bylo i auto kdysi vysvobozením pro koně, protože od té doby mohli být koně používáni čistě k rekreačním účelům, a podle mě budou elektromobily totéž pro auta na benzin.“

Foto: MST Cars Ltd.

MST Mark I si lze pořídit v několika výbavových i výkonnostních variantách, rozdělených do čtyř úrovní

Jednou tedy patrně přijde doba, kdy budeme do práce jezdit elektromobily a bude nám to připadat úplně normální. A poté je o víkendu necháme zaparkované před domem a provětráme naše „hlučné a smradlavé“ čtyřválce, šestiválce či osmiválce, na kterých nás „odkojili“ naši tátové. Ke klasickým autům zkrátka někteří lidé mají citovou vazbu. K těm jistě patří i britská firma MST Cars.

Tato společnost staví „nové“ Fordy Escort první a druhé generace neboli Mark I a Mark II, ačkoliv tu pochopitelně nikde nejsou loga Fordu. Je to proto, že jde prakticky o restomody, založené sice na základu původních vozů, ovšem uvnitř jsou to auta moderní každým coulem.

K pohonu je na výběr buď 2,5l čtyřválec, nebo 2,8l šestiválec, výkonové rozmezí je od 200 do 380 koní, hmotnost je okolo 960 kg. Řadí se pochopitelně manuální (pětistupňovou či šestistupňovou) převodovkou, ale můžete si připlatit i za chlapáckou sekvenci. To z toho důvodu, že firma MST Cars vám postaví váš Escort na přání.

Foto: MST Cars Ltd.

Motory dodává firma Cathercole Race Engines z anglického Peterborough cca 60 km severozápadně od Cambridge

Jinými slovy – jak Escort Mk I, tak Escort Mk II lze mít v několika variantách: silniční Fast Road & Touring, dále potom Fast Road & Track, případně prakticky závodní varianty Group 4 Rally nebo Ultimate Rally.

Tvůrci si navíc dali ohromnou práci s odlišením jednotlivých variant. První jmenovaná cestovní verze má schválení k silničnímu provozu a tu a tam i komfortní prvky jako čalounění a rádio, takže je vhodná i pro víkendové výlety s drahou polovičkou. Fast Road & Track se už pak nezalekne ani okruhové jízdy a lze si k ní objednat třeba i bezpečnostní klec nebo závodní sedadla.

Foto: MST Cars Ltd.

Ať už na cestovní výlety, řádění na okruhu nebo v závodech do vrchu, MST Cars má řešení pro každého

Dvě zbylé jsou určeny převážně k vrchařským soutěžím a jízdě na okruhu. Jak název napovídá, stavba varianty Group 4 Rally odpovídá regulacím Skupiny 4 a lze se s ní účastnit historických závodů, kterých se jen po Británii koná požehnaně. Ultimate Rally je v tomto velmi podobná, má ovšem trochu více popuštěnou uzdu.

Výroba této pojízdné radosti potom probíhá ručně, přičemž každé auto je stavěno podle potřeb konkrétního zákazníka. Takže ceny se budou lišit – začínají však na 85 tisících liber, tedy někde okolo 2,5 milionu našich peněz. Za ně však dostanete klasické auto přímo na míru. Díky moderní elektronice a moderním řídicím jednotkám jsou navíc vozy velice spolehlivé.

Vůz pak jezdí na úžasných „balonech“ Kumho o rozměrech 235/45 VR13, obutých do litých kol Minilite. Odpružení zajišťuje sportovní podvozek Bilstein, lze si však připlatit za kompletně nastavitelnou variantu od Óhlinsu – tu budou zpravidla volit okruhoví nadšenci. Brzdný účinek zajišťují moderní kotoučové brzdy, vpředu dokonce od renomované firmy AP Racing, na všech kolech jsou potom odolné závodní destičky Ferodo.

Ať už zvolíte 2,5l nebo 2,8l variantu, motor bude přenášet výkon na zadní kola přes odlehčený jednohmotový setrvačník a vysoce odolnou závodní spojku, zvukovou kulisu potom tvrdí nerezové výfukové potrubí Simpson. V interiéru se pak meze nekladou – vybírat lze z několika druhů volantů i sedadel, s čímž souvisí i volba mezi klasickými tříbodovými pásy, nebo potom regulérními šestibodovými „popruhy“.

Je evidentní, že každá sranda něco stojí. A také si asi dokážeme všichni domyslet, že i přes základní cenu „jen“ 2,5 milionu asi nebude velký problém se dostat přes třímilionovou hranici. Ale pozor, MST Cars rozhodně nemá nouzi o zájemce – čekací doba je momentálně jeden rok. Takže pokud máte v plánu si udělat radost, raději moc dlouho neotálejte.

Načítám