Hlavní obsah

UAZu docházejí peníze. Zachránit jej můžou čínské jüany, v Uljanovsku by mohly vznikat elektromobily

Foto: Lukáš Volšický

UAZ je sice stabilní, ale nemá peníze na vývoj nových modelů. Pomoci mohou Číňané

Po letech trápení s vývojem nových technologií a naplňování výrobních plánů to vypadá, že finančně vysátý ruský UAZ zachrání čínská automobilka Chery, která chce využít volných kapacit uljanovského závodu k produkci vlastních vozů. Jasno bude v půlce roku a Rusům to možná přinese ještě jeden podstatný benefit.

Článek

Ruský UAZ momentálně stagnuje, jak přiznali jeho nejvyšší představitelé. Automobilka nemá peníze na vývoj nových vlastních modelů a už nyní je téměř jisté, že je ani v blízké budoucnosti mít nebude. Důkazem budiž mimo předmětného prohlášení rovněž zrušené projekty hybridního modelu UAZ Profi nebo nástupce modelu UAZ Patriot, který se už od začátku pyšnil komunitní přezdívkou ruské Prado (Land Cruiser).

Foto: Lukáš Volšický

UAZ přiznal, že nemá na rozhazování. Nové modely proto neplánuje

Už by to tedy vypadalo, že UAZ pojede svou produkci bez modernizací, dokud to bude možné, a pak prostě zmizí a bude zmizelý. Jenže to by se do toho nesměli vložit Číňané. Tamní automobilka Chery totiž vyjednává s vlastníkem UAZu, společností Sollers Auto, o společném vývoji komponentů pro elektromobily a výrobě aut i dílů v prostorách plně nevytížené fabriky v Uljanovsku.

A dle všeho to zatím vypadá, že je dohoda na spadnutí. Důkazem může být i debata na toto téma vedená mezi ruským prezidentem Vladimírem Putinem a čínským nejvyšším představitelem Si Ťin-pchingem.

Foto: Chery

Do hry nyní vstupuje čínská automobilka Chery, která může zamíchat kartami

Automobilka Chery hledala vhodného partnera na území Ruské federace od poloviny minulého roku, zatímco UAZ neúspěšně shání společníka do společných projektů už několik let. Cílem Číňanů je samozřejmě rozvoj elektromobility, cílem UAZu přežít.

A právě zájem Chery by mohl být pro UAZ záchranou, neb po tom, co zkrachoval i pokus o spolupráci s japonským ISUZU na distribuci a stavbě nového SUV na bázi pick-upu D-MAX, se nad ruským výrobcem začala stahovat mračna. Ne snad že by krachoval, ale všichni sami víte, jak dopadají výrobci, kteří nepředstavují nové modely. Stačí vzpomenout na Rover či SAAB.

Foto: ISUZU

ISUZU MU-X mohlo posloužit jako základ pro nový UAZ, ovšem strany se nedohodly

Co z toho vyplývá? Dojde-li k podpisu kontraktu o spolupráci s Chery, bude uljanovská továrna daleko více vytížená a také se předpokládá, že do ní Číňané napumpují vysoké investice, což například ISUZU odmítlo. Modernizaci totiž výrobní prostory UAZu potřebují v míře větší než velké.

Přidanou hodnotou může být nový model, možná první velkosériový elektromobil značky pyšnící se vlaštovkou ve znaku. Přece jen navrhnout jinou masku a nahradit emblémy Chery není tak finančně náročné, jako vyvíjet celý nový automobil úplně od píky.

Související témata:
Načítám