Hlavní obsah

Vysmívaný Fiat Multipla pro rok 2024? Rozruch by vzbudil i v elektrické éře

Foto: Maltese Design

Díky nezávislým tvůrcům se můžeme podívat na možnou podobu aut, kterých se v reálném světě nikdy nedočkáme. Jeden takový kreativec nyní vytvořil kultovní Multiplu pro moderní dobu, nepřekvapivě s elektrickým pohonem.

Článek

V zásadě lze říct, že automobilový svět se v případě ikonického Fiatu Multipla dělí na dvě poloviny. Jedni se při pohledu na slavné italské MPV nemohou přestat smát a trousí jeden vtípek za druhým, zbytek však na auto nedá dopustit pro jeho praktičnost a promyšlenost. Jak by to dopadlo, kdyby se Fiat rozhodl někdejší ikonu reinkarnovat?

Odpověď nám nabízí designér Marco Maltese. Ten sice s automobilkou nemá nic společného, i tak se ale originálem nechal inspirovat. Jeho projekt nese příznačné označení Re.Multipla a pořád si zachovává charakteristické rozdělení karoserie s pomyslným skleníkem v horní části.

Všechno ostatní ale prošlo zásadní modernizací – třeba světelná technika na „špíčku“ vpředu je diodová, změnou prošly i hlavní světlomety. A protože jde o elektromobil, dostává skoro celou zaslepenou příď a aerodynamická kola. Všimněte si ještě jednoho sympatického detailu – průduchů za zadními bočními okénky. Nejde o designový výstřelek, taková věc skutečně může snížit aerodynamický odpor, dnes ji v o něco decentnějším pojetí používá Kia Niro.

Foto: Maltese Design

Tak to je ona! Vaše hodnocení?

Fiat návrat takového auta v dohledné době neavizoval, ostatně se chce v rámci koncernu Stellantis prezentovat jako výrobce menších, zejména městských automobilů. Je to škoda, v segmentu elektrických MPV není mnoho konkurenceschopných soupeřů. Ryzím elektromobilem je vlastně jen VW ID.Buzz, vedle spalovacích verzí pak nabízí elektrickou alternativu právě dodávky Stellantisu – Citroën Berlingo a spol. Vida, dokonce i technický základ by se ve skladu našel!

Označení Multipla použil Fiat prvně v polovině padesátých let pro šestimístnou verzi šestistovky. Známější se však stala až novodobá varianta představená roku 1998. Její kontroverzi podtrhují udělená ocenění. Na přelomu milénia získala titul Top Gear Car of the Year a čtyřikrát po sobě triumfovala coby nejlepší rodinný automobil v anketě časopisu Top Car Magazine. Britský Autocar ji ale na druhou stranu připsal titul Nejošklivějšího auta všech dob. V roce 2004 přišla modernizace Multiply, která už nevypadala tak otyle a stala se vlastně další všední tuctovkou.

Ač se návratu někdejší ikony nejspíš nedočkáme, retro design zažívá v elektrické éře velký boom. Důkazem nejsou jen nové Fiaty 500 a 600, ale třeba i návrat neméně populárního Renaultu 5 nebo koncept Peugeot e-Legend.

Související témata:
Načítám