Článek
Příval čínských automobilek do Evropy už není jen potenciální hrozbou, skutečně se děje. Uvědomují si to také ve Fiatu a na množící se asijskou konkurenci chtějí reagovat. První takovou vlaštovkou se stane nová generace Pandy, která coby elektromobil dorazí v příštím roce.
Šéf Fiatu Olivier François se nechal slyšet, že automobilka „může a musí vyvinout řešení, které Číňany přivede do potíží“. Tím se má stát právě nová Panda, jež bude vycházet ze čtyři roky starého konceptu Centoventi.
Lídr značky dále prozradil, že novinka se inspiruje původní Pandou z osmdesátek, konkrétně jejím sloganem „méně je více“. Myšleny tím jsou nejen kompaktní rozměry, ale především zaměření se jen na nejnutnější výbavu a technologie. Panda si má udržet nízkou pořizovací cenovku, ač její výroba bude i nadále probíhat v Evropě.
Na podrobnosti o technice si ještě musíme počkat. Italská média však často zmiňují příbuznost s elektrickým Citroënem C3 a obě auta mají sdílet architekturu eCMP, případně pokročilejší platformu STLA Small. Příjezd francouzského prcka se očekává v horizontu několika příštích dnů, na Pandu si musíme ještě pár měsíců počkat.
Citroën C3, ale třeba také Renault 5 či VW ID.2 pojí jedno společné – slibovaná úvodní cena pod hranicí 25 000 euro, tedy kolem 600 000 Kč. Pokud by se Fiatu nějakým způsobem povedlo stlačit pořizovací částku ještě o kousek níž, mohl by se stát nejdostupnějším elektromobilem v dané kategorii a čínské konkurenci skutečně zatopit.
Zatímco u Citroënu C3 se po představení elektrické verze očekává doplnění nabídky spalovacími motory, nová Panda má zůstat výhradně elektrická. Ale spekuluje se, že současné třetí vydání zůstane s tradičními motory ve výrobě minimálně do roku 2026. A to navzdory tomu, že se poprvé představilo před dlouhými dvanácti lety.