Článek
Vzpomínáte si na Fiat Ulysse? Šlo o rodinné MPV vyráběné Fiatem od poloviny 90. let až do roku 2010, kdy automobilka vstoupila do vzkvétajícího segmentu stále populárnějších vozů SUV a nahradila jej modelem Freemont. V dnešních dnech se ale Italové k velkoprostorovým MPV vrací a ve spolupráci s francouzskými kolegy z koncernu Stellantis představují nové čistě elektrické e-Ulysse.
Italové pro nové elektrické MPV využili již existující základ a vy už na první pohled poznáte, že nový Fiat e-Ulysse je sourozencem již známých elektromobilů koncernu Stellantis na modulární platformě EMP2, jako je Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy a Opel Zafira-E. Automobilka navíc očekává, že výhradní elektropohon nebude většinu zákazníků omezovat, protože s novinkou míří zejména do městského provozu.
U nového Fiatu e-Ulysse jsou rodiny trochu stranou, protože prvořadými zákazníky mají být hlavně taxislužby, hotely a další společnosti zajišťující přepravu osob. Ty ocení především bezstarostný provoz s nulovými emisemi, díky nimž budou moci nejjednodušeji jezdit i parkovat v centrech největších evropských měst. O nejdůležitějším zacílení e-Ulysse pak svědčí i dojezd na jedno nabití.
Nejmodernější technologie a bohatá výbava
Fiat pro čistě elektrické e-Ulysse nabízí nejmodernější technologie, a přestože zatím neuvádí standardní a volitelné prvky, asistenční a bezpečností systémy zahrnují nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování slepého úhlu nebo rozpoznávání dopravních značek. V nejvyšší výbavě se objeví sedmipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému a dostupné možnosti budou nabízet kožená sedadla, panoramatickou střechu, xenonové světlomety, elektrické otevírání zadních dveří nebo přenosnou čističku vzduchu.
Elektrický Fiat e-Ulysse se v Evropě bude prodávat se dvěma dostupnými akumulátory o kapacitě 50 nebo 75 kWh s maximálním dojezdem 330 kilometrů podle WLTP, přičemž se baterie zvládnou nabít na 80 procent kapacity za přibližně 45 minut. Fiat e-Ulysse pohání jeden elektromotor o 136 koních (101 kW) a 260 newtonmetrech, se kterým se rozjede na nejvyšší rychlost 130 kilometrů v hodině.
To jsou pro život zejména v městském provozu adekvátní jízdní schopnosti, protože pro většinu cestujících bude nejdůležitější komfort. Fiat e-Ulysse nabídne konfigurace pro sedm nebo osm pasažérů, přičemž ve specifikaci Lounge pro sedm cestujících umožní druhou řadu sedadel obrácenou směrem ke třetí se skládacím stolem mezi nimi. To je důvod, proč ji Fiat nazývá „obývací pokoj“. Osmimístná konfigurace Shuttle pak přidává další sedadlo ve druhé řadě.
Všestrannost a variabilita jsou nejdůležitějším lákadlem Fiatu e-Ulysse – sedmimístná varianta nabízí šestnáct různých konfigurací sedadel a stolu, osmimístná varianta dvanáct variací. Prostřední a zadní sedadla jsou namontována na kolejnicích pro snadné posouvání nebo vyjmutí a bez sedadel je k dispozici zavazadlový prostor o základním objemu 4 200 litrů metodou objemu vody, přičemž u prodloužené verze Long vzroste na 4 900 litrů.
Italský Fiat zatím nezveřejnil oficiální ceník, ale u evropských prodejců se nové e-Ulysse objeví v květnu letošního roku.