Článek
Automobilka Fiat nedávno představila své plány, ve kterých má poměrně jasno – jejich doménou jsou malá městská auta, se kterými se bude dobře parkovat, nebudou drahá a budou se městskou džunglí proplétat s mrštností lasičky.
Jestli totiž něco ve Fiatu umí, tak jsou to právě malé (a hlavně zábavné) vozy, mají v tom koneckonců už dlouhou tradici, jak nedávno připomněl i ředitel automobilky, Olivier Francois. „Typ 500 a Panda jsou naše ikony, a právě na nich budeme stavět,“ nechal se nedávno slyšet. Je tedy jasné, že jak s „Pětistovkou“, tak i s Pandou se do budoucna u Fiatu počítá. Nedávno se však začaly objevovat spekulace, že by se mohl opět začít vyrábět i typ Topolino.
Právě Topolino je jedním z ikonických modelů automobilky Fiat, a tak by italský výrobce měl rozhodně na čem stavět – minimálně na tradici, která je dnes na automobilovém trhu klíčová.
Fiat Topolino, v podstatě přímý předchůdce legendární Pětistovky, bylo malé městské auto, které se vyrábělo v letech 1936 až 1955. Slovíčko „topolino“ se z italštiny doslovně překládá jako „malá myš“ či „myšička“, a v italštině jde dokonce o pojmenování slavného kresleného myšáka Mickey Mouse.
Vůz exceloval obratností ve městě, zároveň byl poměrně dostupný – v době představení se prodával za 9 750 lir, později cena klesla na 8 900 lir. A i přesto, že byl vůz podstatně dražší, než se původně odhadovalo (původní plán byl dokonce jen 5 000 lir, tedy zhruba roční plat dělníka), vyrobilo se přibližně 520 tisíc vozů.
Pohon tehdy zajišťoval řadový čtyřválec o objemu 0,6 litru, vůz ve své době uměl pelášit rychlostí až 85 km/h. Spotřeba paliva byla na tu dobu fantastických 6 litrů benzinu na sto kilometrů.
Pro představu: současné miniaturní městské vozítko od Citroënu si můžete prohlédnout v galerii:
Právě současné období změn na trhu a růstu cen benzinu by mohla být příhodná doba pro oprášení tohoto ikonického jména. Jenže kde Fiat vezme platformu pro takový vůz? Odpověď by dost možná mohla přinést automobilka Citroën.
Citroën a Fiat jsou totiž aktuálně součástí koncernu Stellantis – a jak nedávno prohlásil ředitel Fiatu Francois, vidí v Citroënu jakéhosi vzdáleného bratrance italské značky. Podle něj by se dalo stavět na společném základu, byť má Fiat zkušenosti především v oblasti menších vozů a Citroën naopak ve střední třídě.
Prvním derivátem Citroënu Ami je Opel Rocks-e, který je prakticky pouze takovou více „funky“ verzí:
„Naše příběhy jakožto značek se liší, ale máme mnoho společného. Myslím, že je příhodná doba pro vzájemné rozdělení trhu podle velikosti – my se budeme specializovat na menší auta, kdežto Citroën má více zkušeností ve střední třídě. Někde uprostřed se však naše zájmy mohou mírně překrývat,“ řekl nedávno Francois.
Znovuzrozené Topolino by mohlo symbolizovat jedno z těchto „překrytí“. Předpokládejme tedy, že novodobý Fiat Topolino by sdílel techniku s minivozem Ami od Citroënu. Elektromotor s 5,5kWh baterií tu dává výkon 8 koní, což stačí na maximální rychlost 45 km/h a reálný dojezd 75 kilometrů.
Karoserie a rozměry by patrně zůstaly stejné jako u francouzského prcka – to znamená délku okolo 2,4 metru. Logicky by pak šlo o nejlevnější model Fiatu, který by hierarchicky byl pod typem 500 a nástupcem současné Pandy. V praxi se s novým Topolinem údajně počítá jako s alternativou k městské hromadné dopravě, případně jako s přibližovadlem pro mladistvé.
Citroën Ami si přitom nevede špatně – v roce 2021 se prodalo 9 183 exemplářů, letos Citroën plánuje prodat okolo 15 tisíc vozů. Hotovým derivátem typu Ami už je také Opel Rocks-e, který se má prodat v počtu zhruba 5 tisíc kusů ročně. Oba vozy se vyrábějí ve městě Kenitra v Maroku, přičemž tato továrna má kapacitu na roční produkci až 40 tisíc vozů.