Hlavní obsah

Ferrari, Porsche a McLaren. Tři sportovní značky představují nové závodní zbraně

Foto: Redakce Garáž.cz

Pozdravte nové krále okruhů – Ferrari 296 GT3, Porsche 911 GT3 R (generace 992) a McLaren Artura Trophy. Tato tři auta slouží technicky vzato stejnému účelu, přesto nemohou být odlišnější

Ferrari, McLaren a Porsche. Hned tři tradiční sportovní značky si vybraly klání 24h Spa-Francorchamps jako příležitost představit své nové závodní speciály. Jejich účel je shodný (Být nejrychlejší!), přesto snad nemohou být odlišnější. Spojuje je však řada společných aspektů – jmenovitě tradice, image a závodní úspěchy.

Článek

Závody cestovních vozů již dávno nejsou ryze gentlemanskou záležitostí – na Nürburgringu, ve Spa, v Monze i v Barceloně se jezdí na plný plyn s pěkně ostrými lokty, často rozhoduje odvaha a nasazení pilotů. A všichni chtějí mít špičkovou techniku. A proto ti všichni inovují, vylepšují a zrychlují – což je krásně vidět na těchto třech právě představených novinkách.

Ferrari 296 GT3

Jeden by mohl namítnout, že šest válců je ve Ferrari trochu málo – ale byly doby, kdy právě vidlicové šestiválce dodávaly rudým vozům z Maranella tu správnou kombinaci agility, vyváženosti a kompaktních rozměrů. Teď se tato doba vrací s typem 296, který v silniční verzi díky plug-in hybridnímu ústrojí dává úctyhodný výkon 830 koní.

Motor soutěžní verze 296 GT3 se přirozeně musí obejít bez hybridu, takže 3,0l V6 dává „jen“ 600 koní a 710 Nm točivého momentu a oproti „silničce“ je posunut více dopředu a sedí níž. Na druhou stranu bude vůz o pěkných pár metráků lehčí a to už se na závodních okruzích počítá.

Motor 296 GT3 pohání výhradně zadní kola skrz jednospojkovou sekvenční převodovku s řazením pomocí pádel na volantu jako vystřiženém z vozů Formule 1. Skříň je z nesmírně lehké hořčíkové slitiny a převodovka je uložena kupodivu napříč, což v tomto případě zlepšuje obtékání vzduchu v zadní části a také rozložení hmotnosti.

Mimo jiné i díky tomu generuje 296 GT3 až o 20 procent více přítlaku oproti předešlé 488 GT3. K prvnímu ostrému nasazení typu 296 GT3 má dojít začátkem roku 2023 v Daytoně. Cena závodní verze Ferrari 296 se má pohybovat okolo 500 tisíc dolarů (12 milionů Kč).

Porsche 911 GT3 R 992

U Porsche je vše podřízené závodům, právě proto dostala nová silniční 911 GT3 generace 992 zcela nové přední zavěšení s dvojitými lichoběžníky – potřebovali ho totiž pro homologaci závodní varianty GT3 R. Právě závodní piloti v největším kalupu ocení přesnější držení stopy, které pomůže zkrátit čas na kolo zase o nějakou tu desetinku.

Jinak se však nová GT3 R sveřepě drží svých tradic – motor je tedy i nadále uložen vzadu a stále má atmosférické plnění! U závodní GT3 R si mohli inženýři z Weissachu dokonce dovolit zvýšení zdvihového objemu o 5 % na konečných 4,2 litru, díky tomu motor podává fantastických 565 koní výkonu. Nedošlo tu však jen na zvýšení objemu – zajímavé je, že motor je teď nakloněn o 5,5 stupně dopředu. Tím pádem je za ním více místa pro zadní difuzor, který tak může být větší a tudíž účinnější.

Porsche „sáhlo“ také do samotné konstrukce typu GT3 R. Tak například rozvor je teď delší, což snižuje zatížení zadních pneumatik, díky čemuž teď vydrží delší sprinty například ve vytrvalostních závodech. Nové jsou i brzdy od firmy AP Racing – vpředu 390mm děrované kotouče s šestipístovými hliníkovými třmeny, vzadu pak jsou 370mm drážkované kotouče, do kterých se zakusují čtyřpístové třmeny. Porsche se také chlubí tím, že nová GT3 R je v každém ohledu široce nastavitelná, aby seděla všem tratím, podmínkám i jízdním stylům.

Praktický celá GT3 R je potom z karbonu s výjimkou blatníků, které jsou v tomto případě z aramidu. Podobně jako vozy od Ferrari a McLarenu se můžeme těšit na nasazení už po přelomu roku. Závodní týmy (případně movité soukromníky) vyjde GT3 R na 511 tisíc eur (cca 12,5 milionu korun).

McLaren Artura Trophy

Zatímco předchozí dva speciály jsou navržené přesně podle přísných homologačních podmínek třídy GT3, speciál Artura Trophy to má naopak. Vychází sice ze závodní Artury GT4, oproti ní má však jednu zásadní výhodu – nemusí podléhat pravidlům žádného soutěžního seriálu. Díky tomu mohli ve Wokingu vůz odlehčit, navrhnout účinnější aerodynamiku a zvýšit výkon 2,9l V6 twin-turbo s úhlem rozevření válců 120 stupňů na 585 koní.

Artura Trophy si může rovněž dovolit větší, rovněž a účinnější zadní křídlo, přibyl i nový splitter předního nárazníku a aerodynamická křidélka po jeho stranách. Dalším zásadním rozdílem oproti „přiškrcené“ GT4 je zcela nový výfukový systém, díky čemuž McLaren slibuje, že „bude znít stejně úchvatně, jako vypadá“, jak tvrdí lidé z automobilky.

McLaren Artura je prvním civilním McLarenem, který používá hybridní systém – ruku na srdce, P1 byla cokoliv, jenom ne civilní, a to i v silniční verzi. Pro účely okruhové Artury byl však hybridní systém odstraněn, což se projeví příznivě zejména na hmotnosti, auto tedy může brzdit později a udrží vyšší rychlost v zatáčkách.

Kde že se s vozem dá jezdit, když ne v soutěži? To je prosté, McLaren otevře svůj vlastní soukromý šampionát – začíná se už příští rok a pojede se například na francouzském okruhu Paul Ricard, v belgickém Spa-Francorchamps, v německém Hockenheimu nebo ve španělské Barceloně či italském Misanu. Cena vozu se má pohybovat někde na 200 tisíci liber (okolo 6 milionů korun).

Které ze tří okruhových náčiní je vaším favoritem?
Ferrari 296 GT3
34,4 %
Porsche 911 GT3 R (992)
54,7 %
McLaren Artura Trophy
10,9 %
Celkem hlasovalo 576 čtenářů.
Načítám