Článek
Daytona SP3. Tak zní jméno nejnovější lahůdky z Maranella, která v srdci mnohých fanoušků patrně zastíní i samotné LaFerrari. Ctí tradici závodní třídy Sportovních prototypů, kterým Ferrari svého času dominovalo – tedy až do doby, než se v roce 1966 ukázal jeden velmi tvrdý soupeř.
Pocta tradici
Porazit Ferrari v Le Mans tehdy bylo něco tak sprostého a neuctivého, že se to ani nedá říct – vždyť Le Mans bylo tehdy něco jako domácí půda Ferrari. Italové se tedy rozhodli pomstít hned v únoru následujícího roku – tentokrát na domácí půdě Američanů, na okruhu Daytona na Floridě. Tehdy vozy Ferrari 330 P3/4 Spyder, 330 P4 Coupé a 412 P dojely právě v závodě Daytona 24 Hours ve formaci 1-2-3, stejně jako to udělal Ford půl roku předtím na okruhu La Sarthe. Odtud tedy přídomek Daytona.
Nový typ Daytona SP3 se po designové stránce nechal těmito sportovními prototypy ve velkém inspirovat, a nejen to – do určité míry odkoukal také techniku. Stejně jako v případě starých dobrých „prototypů“ ze šedesátých let i novou Daytonu SP3 pohání atmosférický dvanáctiválec o objemu 6,5 litru. Výkon 840 koní přichází ve stratosférických 9 250 otáčkách, červené pole je pak na hodnotě 9 500. Ano, je to tak – žádný hybrid, jen starý dobrý spalovací motor!
Díky nižší hmotnosti má tedy Daytona i přes nižší výkon velmi srovnatelné výkony s mocným Ferrari LaFerrari – zrychlení z nuly na sto trvá 2,85 sekundy, na dvě stě potom 7,4, což znamená rozdíl pouze 0,15, respektive 0,5 sekundy oproti „Tomu Ferrari“. Do budoucna by tedy mohlo jít potenciálně o žádanější artikl, než je onen hybridní supersport z roku 2014.
Pravděpodobně ani nejsme tak daleko od pravdy a hned si řekneme proč. Cena nové Daytony SP3 je 2 miliony eur – tedy asi 50 milionů korun bez daně. Vznikne celkem 599 kusů, přičemž v prodeji dostávají přednost majitelé už vzniklých limitovaných edicí SP1 a SP2 – zbylých zhruba sto kusů zbude na sběratele a stálé zákazníky Ferrari. Výsledek? Daytona SP3 už je prakticky vyprodaná.
Tradiční design s příměsí moderny
Design Daytony SP3 stejně jako u předchozích typů SP1 a SP2, které rovněž spadají do exkluzivního programu Icona, vznikl v designovém studiu Ferrari Centro Stile. Samotná automobilka tvrdí, že jde o „futuristickou interpretaci klasických sportovních prototypů“, a z některých úhlů jsou jejich prvky velmi patrné – špičatý a nízký čumák, výrazně klenuté blatníky nebo vnější zpětná zrcátka ukotvená na předních blatnících – to jsou všechno znaky připomínající zlatou éru vytrvalostních závodů.
Vrchní designér Flavio Manzoni také zdůrazňuje, že nebylo snadné najít soulad mezi modernou a tradičním designem: „Můžete se nechat inspirovat minulostí, ale zároveň je nezbytné si zachovat vizionářský přístup.“ Je tu však i jeden příjemný „retro“ designový prvek, a sice vyklápěcí světla, alias „mrkačky“ – tedy částečně. Přední světla si totiž drží nízkou a širokou linii, jak je u současných Ferrari s motorem uprostřed typické, ovšem v horní části jsou malé krytky, které budí právě onen mrkací dojem.
Zdá se, že Daytona SP3 je dost možná jednou z nejlepších kombinací moderních technologií a klasického přístupu k výrobě sportovních aut – staromódní pohon, staromódní design a to vše zamíchané moderním mixérem. A mimochodem, s hmotností 1 485 kg je o dobrý metrák lehčí než LaFerrari, takže dost možná bude i zábavnější! Kdo ví – nechají se po úspěchu Daytony SP3 inspirovat i další výrobci?