Článek
Finální edice a smutná oznámení o koncích skvělých sportovních aut jsou pro nás automobilové nadšence jako odchody do důchodu. Už od slavnostního představení v záři reflektorů a nezapomenutelných prvních svezeních víme, že to jednou bude muset přijít, ale o tom dni nechceme ani chvilku přemýšlet. Vždy před námi stojí zbrusu nové sporťáky a my jsme se širokým úsměvem plní života. Ani krátce nepřemýšlíme o slovech, jakými se s nimi jednou budeme „loučit“. A teď je to tady.
V minulém týdnu se s automobilovým světem začalo loučit supersportovní Audi R8 s temperamentním uřvaným desetiválcem a jen o pár dnů později pomalu přichází další „sbohem“. Už v následujícím roce z výrobní linky sjede i vůbec poslední Jaguar F-Type, jedno z nejvýraznějších a nejúžasnějších sportovních aut posledního desetiletí. Britský sporťák, jaký za svůj životní cyklus na novinářských prezentacích spálil nespočet pneumatik, se přitom rozloučí speciální edicí vzdávající hold úplným začátkům.
Duchovní nástupce legendárního modelu E-Type vstupuje do posledního modelového roku, při němž se Britové s moderním pokračovatelem své největší ikony rozloučí speciálním Jaguarem F-Type 75 i vrcholným F-Type R 75. Ten oslavuje 75 let evoluce sportovních vozů značky, začínající uvedením Jaguaru XK 120 v roce 1948. Ten mimochodem byl nejrychlejším produkčním autem své doby.
Jaguar pro novou závěrečnou speciální edici „75“ připravil volitelnou zelenou barvu Giola a všechny odstíny spojuje s exkluzivními emblémy s nezaměnitelnou siluetou vozu na předních blatnících, standardními 20" koly a předními LED světlomety. V interiéru pak najdete kožená sedadla Windsor, semišové obložení stropu, 12,3" digitální přístrojový štít a černý paket ve spojení s nerezovými prahovými lištami.
Jaguar F-Type uzavře jednu éru se základní variantou R-Dynamic s turbodmychadlem přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem Ingenium o 300 koních (221 kW) a osmiválcovými speciálními edicemi 75. Standardní F‑Type 75 bude mít kompresorem přeplňovaný pětilitrový V8 o 450 koních (331 kW) a vrcholem oslav 75 let sportovních Jaguarů bude nejsilnější a nejrychlejší F-Type R 75 s kompresorovým pětilitrovým osmiválcem o 575 koních (423 kW) a gumy trhajících 700 newtonmetrech.
Automobilka dodává, že speciální edice standardně vybaví elektronicky řízeným aktivním diferenciálem i adaptivním podvozkem Adaptive Dynamics. Finální Jaguar F-Type 75 a F-Type R 75 se prodává už v dnešních dnech a prvních exemplářů se majitelé dočkají začátkem příštího roku.
Právoplatného nástupce se spalovacím osmiválcem nebo menším čtyřválcem se však F-Type už nedočká. Britská značka se hrdě hlásí k nové éře elektromobility a slibuje, že kompletně čistě elektrickou modelovou řadu bude mít už v roce 2025. Zájemcům tedy nezbývá nic jiného než sáhnout po zbrusu novém nebo hezkém ojetém kousku.
Vůbec poslední modelový rok Jaguaru F-Type se v Česku prodává se základní cenou od 1 896 429 Kč. Výroční Jaguar F‑Type 75 se slabším osmiválcem a pohonem zadních kol začíná od 2 779 920 Kč (za čtyřkolku si připlatíte 170 416 Kč) a vrcholný osmiválcový F-Type R 75 stojí od 3 545 457 Kč.