Článek
Horacio Pagani opět jednou překvapuje. Zakladatel automobilky Pagani věří, že navzdory všeobecnému přesvědčení mohou umění a technologie jít ruku v ruce – a to se pochopitelně odráží na autech, která navrhuje. Ne nadarmo se mu často přezdívá „da Vinci automobilového průmyslu“.
„Dlouhý ocas“
Luxusní sporťáky, které se vyrábějí v italské Modeně, jen co by kamenem dohodil od továrny Ferrari, patří k těm nejunikátnějším vozům na světě – Pagani si zkrátka s ničím nespletete. Přesto se tu a tam najde někdo, kdo si rád dopřeje něco víc než „běžné Pagani“.
Patrně už jste někdy slyšeli o tzv. „Longtail“ variantách jiných významných sporťáků, které zpravidla kromě unikátního designu především zadní části disponují o něco vyšší maximální rychlostí než standardní vozy – typickým příkladem může být třeba tento McLaren.
U této prodloužené Huayry je to vlastně to stejné – ostatně i proto nese přídomek Codalunga, což v italštině v doslovném překladu znamená „dlouhý ocas“. Jde o zakázkovou verzi již tak velmi výjimečného Pagani Huayra, která vznikne pouze ve striktně omezené sérii – a jak asi správně hádáte, všechny plánované vozy už znají své budoucí majitele.
Na přání zákazníků
Není tajemstvím, že Maestro Pagani udržuje se svými zákazníky blízké vztahy, což ostatně v minulosti prokázal prostřednictvím typu Huayra BC. Bylo to právě na žádost dvou Paganiho klientů, kdy se zrodila idea o limitované edici prodloužené Huayry – s mistrem Horaciem tuto myšlenku dotáhli dokonce a poté se automobilový umělec dal do práce.
Horacio Pagani se však rozhodl, že tímto výjimečným projektem potěší o něco více zákazníků (kteří jsou ochotni za něj zaplatit ohromnou sumu). Ale jak asi tušíte, pořád je to přece jenom Pagani – takže více znamená slovy rovných pět kusů. Asi málokoho překvapí, že stejně jako auto, tak i cena je skutečně exkluzivní – 7 milionů eur, tedy circa 173 milionů korun.
Inspirace sportovními vozy ze 60. let
Jednoho by napadlo, že domalovat Huayře delší záď nemuselo být nic těžkého – jenže to bychom se šeredně pletli. Ve skutečnosti Horacio pracoval na typu Huayra Codalunga nějaké dva roky, než si vše sedlo – od prvních nákresů přes hliněné modely, testování v aerodynamickém tunelu, či dokonce popárování za schválení k provozu.
Kde bral Horacio Pagani inspiraci, ptáte se? Zakladatel a prezident automobilky se nikdy netajil tím, že jeho oblíbenou epochou byla šedesátá léta minulého století – auta už tehdy začala být velmi rychlá, přesto však byla relativně jednoduchá a designově čistá. Pagani se také netají tím, že inspirací mu při navrhování typu Huayra bylo Porsche 917, má jej dokonce ve svojí pracovně – jedno ve formě obrazu a druhé na stole jako zmenšený model.
„Schovaný“ motor ukrývá více síly
„Všechny vozy značky Pagani se rodí z vizí a snů, přičemž v některých případech to nevyhnutelně znamená i vize a sny našich klientů,“ přiznal Hannes Zanon, šéf obchodního oddělení automobilky. „Pagani Automobili je schopné vyvinout právě takovéto zakázkové projekty pro naše nejvěrnější, podobně jako tomu bylo za dob významných karosáren v 60. letech minulého století, avšak v souladu s dnešními nároky na homologaci pro silniční provoz.“
Běžně si necháváme na konec cenu, tentokrát je tím nejlepším výkon – dobře známý a impozantní dvakrát přeplňovaný 6,0l dvanáctiválec z dílen Mercedes-AMG tu dává výkon celých 850 koní a 1 100 Nm točivého momentu.
Všechna síla potom putuje výhradně na zadní kola skrz sedmistupňový robotizovaný manuál, což je v dnešní době vzácné. Jde o převodovku na zakázku vyvinutou u britské firmy Ricardo a umožňuje kromě automatického režimu řadit také pádly pod volantem, případě pákou voliče převodovky s odhaleným mechanismem.
Výkonnostní parametry automobilka neuvádí, vzhledem ke hmotnosti pouhých 1 280 kg můžete vzít jed na to, že tohle auto bude opravdové „dělo“. Bohužel neznáme ani maximální rychlost, lidé od Pagani jen utrousili, že prodloužená a překvapivě organická karoserie disponuje „vynikající aerodynamickou účinností“. Co myslíte, pojede i 400?