Hlavní obsah

Fantastické Pagani Huayra dostalo „dlouhý ocas“ a silnější motor. Stojí přes 170 milionů korun

Foto: Pagani

Přivítejte Pagani Huayra Codalonga – prodlouženou verzi úchvatného italského sporťáku od „da Vinciho automobilového průmyslu“

Automobilka Pagani vyrábí jedny z nejexkluzivnějších automobilů na světě – přesto se kupodivu tu a tam stále najde někdo, kdo přijde za Horaciem Paganim a zeptá se jej, zda by nemohl svůj mistrovský kousek, model Huayra, trošku vylepšit. Naštěstí pro nás však mistr Horacio neumí svým klientům říct „ne“.

Článek

Horacio Pagani opět jednou překvapuje. Zakladatel automobilky Pagani věří, že navzdory všeobecnému přesvědčení mohou umění a technologie jít ruku v ruce – a to se pochopitelně odráží na autech, která navrhuje. Ne nadarmo se mu často přezdívá „da Vinci automobilového průmyslu“.

„Dlouhý ocas“

Foto: Pagani

„Longtail“ v podání Pagani – Pagani Huayra Codalunga má prodloužený „ocas“, pod výjimečně zakrytovanou kapotáží motoru se ale i nadále ukrývá 6,0 V12 biturbo, avšak s vyšším výkonem

Luxusní sporťáky, které se vyrábějí v italské Modeně, jen co by kamenem dohodil od továrny Ferrari, patří k těm nejunikátnějším vozům na světě – Pagani si zkrátka s ničím nespletete. Přesto se tu a tam najde někdo, kdo si rád dopřeje něco víc než „běžné Pagani“.

Patrně už jste někdy slyšeli o tzv. „Longtail“ variantách jiných významných sporťáků, které zpravidla kromě unikátního designu především zadní části disponují o něco vyšší maximální rychlostí než standardní vozy – typickým příkladem může být třeba tento McLaren.

U této prodloužené Huayry je to vlastně to stejné – ostatně i proto nese přídomek Codalunga, což v italštině v doslovném překladu znamená „dlouhý ocas“. Jde o zakázkovou verzi již tak velmi výjimečného Pagani Huayra, která vznikne pouze ve striktně omezené sérii – a jak asi správně hádáte, všechny plánované vozy už znají své budoucí majitele.

Na přání zákazníků

Foto: Pagani

Hlavním záměrem tu bylo po vzoru historických sportovních vozů prodloužit záď, a tím také zlepšit aerodynamickou účinnost. Ostatní panely vozu jsou tak nějak jednodušší, skoro by se chtělo říci „čistší“

Není tajemstvím, že Maestro Pagani udržuje se svými zákazníky blízké vztahy, což ostatně v minulosti prokázal prostřednictvím typu Huayra BC. Bylo to právě na žádost dvou Paganiho klientů, kdy se zrodila idea o limitované edici prodloužené Huayry – s mistrem Horaciem tuto myšlenku dotáhli dokonce a poté se automobilový umělec dal do práce.

Horacio Pagani se však rozhodl, že tímto výjimečným projektem potěší o něco více zákazníků (kteří jsou ochotni za něj zaplatit ohromnou sumu). Ale jak asi tušíte, pořád je to přece jenom Pagani – takže více znamená slovy rovných pět kusů. Asi málokoho překvapí, že stejně jako auto, tak i cena je skutečně exkluzivní – 7 milionů eur, tedy circa 173 milionů korun.

Inspirace sportovními vozy ze 60. let

Foto: Pagani

Interiér doznal minimálních změn, ale co si budeme povídat – tady to moc vylepšit ani nejde. Řadí se robotizovaným manuálem, nikoli klasickým automatem nebo „dvouspojkou“. Kromě automatického režimu lze řadit pomocí pádel pod volantem nebo pákou voliče s odhaleným mechanismem

Jednoho by napadlo, že domalovat Huayře delší záď nemuselo být nic těžkého – jenže to bychom se šeredně pletli. Ve skutečnosti Horacio pracoval na typu Huayra Codalunga nějaké dva roky, než si vše sedlo – od prvních nákresů přes hliněné modely, testování v aerodynamickém tunelu, či dokonce popárování za schválení k provozu.

Kde bral Horacio Pagani inspiraci, ptáte se? Zakladatel a prezident automobilky se nikdy netajil tím, že jeho oblíbenou epochou byla šedesátá léta minulého století – auta už tehdy začala být velmi rychlá, přesto však byla relativně jednoduchá a designově čistá. Pagani se také netají tím, že inspirací mu při navrhování typu Huayra bylo Porsche 917, má jej dokonce ve svojí pracovně – jedno ve formě obrazu a druhé na stole jako zmenšený model.

„Schovaný“ motor ukrývá více síly

Foto: Pagani

Pagani uvádí, že typ Huayra Codalunga disponuje naprosto vynikající aerodynamickou účinností – i to je jeden z důvodů, proč kryt motoru v tomto případě není průhledný

„Všechny vozy značky Pagani se rodí z vizí a snů, přičemž v některých případech to nevyhnutelně znamená i vize a sny našich klientů,“ přiznal Hannes Zanon, šéf obchodního oddělení automobilky. „Pagani Automobili je schopné vyvinout právě takovéto zakázkové projekty pro naše nejvěrnější, podobně jako tomu bylo za dob významných karosáren v 60. letech minulého století, avšak v souladu s dnešními nároky na homologaci pro silniční provoz.“

Běžně si necháváme na konec cenu, tentokrát je tím nejlepším výkon – dobře známý a impozantní dvakrát přeplňovaný 6,0l dvanáctiválec z dílen Mercedes-AMG tu dává výkon celých 850 koní a 1 100 Nm točivého momentu.

Všechna síla potom putuje výhradně na zadní kola skrz sedmistupňový robotizovaný manuál, což je v dnešní době vzácné. Jde o převodovku na zakázku vyvinutou u britské firmy Ricardo a umožňuje kromě automatického režimu řadit také pádly pod volantem, případě pákou voliče převodovky s odhaleným mechanismem.

Výkonnostní parametry automobilka neuvádí, vzhledem ke hmotnosti pouhých 1 280 kg můžete vzít jed na to, že tohle auto bude opravdové „dělo“. Bohužel neznáme ani maximální rychlost, lidé od Pagani jen utrousili, že prodloužená a překvapivě organická karoserie disponuje „vynikající aerodynamickou účinností“. Co myslíte, pojede i 400?

Načítám