Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Závody na okruhu Spa patří dlouhodobě mezi ty atraktivnější. Nevyzpytatelné počasí, náročný vracák hned po startu, legendární zatáčka Eau Rouge a dlouhatánská rovinka Kemmel umožňující díky systému DRS mnoho předjížděcích manévrů. To vše zasazené do malebného prostředí belgických lesů a doplněné nevyzpytatelným počasím. Letos tomu nebylo jinak a o vítězi se rozhodovalo v posledních stovkách metrů. No, alespoň to tak vypadalo…
Lídr šampionátu Max Verstappen si odpykal trest za překročení limitu komponent svého vozu. Ač tedy sobotní kvalifikaci vyhrál, do závodu startoval až jako jedenáctý. Šanci na vítězství tak ucítili další – Leclerc, Pérez, ale třeba i dvojičky McLarenu a Mercedesu. Při nedělním slunném odpoledni rozhodně bylo o co bojovat!
Strategicky to velmi dobře rozehrál Mercedes. Průbojný Hamilton sice startoval třetí, ale během pár kol se probojoval do čela a zdálo se, že míří za snadným 105. vítězstvím v kariéře. Stájový kolega Russell ale zkusil alternativní strategii jediné zastávky v boxech. Zastavil v desátém kole a tvrdé sadě gum věřil natolik, že na ní absolvoval zbylých 34 kol (Skoro 240 kilometrů!).
Hamilton na čerstvější sadě (ale také Piastri na McLarenu v závěsu) ho v posledních kolech významně doháněl. A protože má Spa dlouhou rovinku s DRS zónou, kde se zpravidla velmi snadno předjíždí, Hamilton si nejspíš myslel, že překonání týmového parťáka bude pouhá formalita. Ale světe, div se, Russell v tomto místě pokaždé zatnul zuby a byť byl jeho krajan velmi blízko, mladšího kolegu ne a ne předjet.
Trojice Russell, Hamilton a Piastri projela pod šachovnicovou vlajkovou těsně za sebou, skoro v jedné sekundě. První byl po srdnatém výkonu právě Russell a jeho radost v cíli byla obrovitánská. Trvala však pouze několik desítek minut, než ředitelství závodu přispěchalo se zprávou, že jeho vůz nenavážil potřebné minimum kilogramů, a z Velké ceny tak vítěz musí být vyloučen.
„Hmotnost vozu bez paliva nesmí být po celou dobu soutěže nižší než 798 kg,“ stojí v pravidlech. Kolik že to Russellovi chybělo? Přesně 1 500 gramů. Nemuselo jít nutně jen o chybu týmu, ale i dvě netradiční věci – dlouhý Russellův stint na tvrdé sadě gum, které za jízdy logicky ztrácejí na hmotnosti a v cíli z nich už opravdu nezbývalo mnoho.
A pak je tady ještě zvláštnost belgického okruhu. Všude jinde se po projetí cílem absolvuje dojezdové kolečko, během kterého vyjíždějí jezdci mimo ideální stopu, aby na pneumatiky nabrali žmolky a zvýšili hmotnost vozu, aby předešli podobnému diskvalifikačnímu maléru. Jenže trať Spa je příliš dlouhá, a tak se piloti hned za cílovou rovinkou otáčejí zpět do boxové uličky. Na pneumatiky tedy nemají šanci nachytat prakticky nic. Jestli lze takovým způsobem nabrat až 1,5 kila? Podle expertů ano. Na druhou stranu, v Belgii to takto chodí léta, nejde o žádnou novinku a těžko předpokládat, že by na to stratégové Mercedesu zapomněli.
Mercedes sklopil uši, diskvalifikaci přijal a celé to označil za vlastní chybu, ze které se musí poučit. To fanoušci jsou náročnější a po trapné týmové režii McLarenu v Maďarsku se v komentářích na sociálních sítích ptají, jestli má vůbec smysl na závody koukat, když se pak o vítězi rozhoduje od kulatého stolu. Plně jejich rozčarování chápeme, na druhou stranu… pravidla jsou pravidla.
Třešničkou na dortu je fakt, že dokument oznamující vyřazení Russella z výsledků má číslo 44, tedy stejné, které na svém autě vozí jeho kolega a pozdější vítěz Lewis Hamilton. Oscar Piastri s McLarenem poskočil na druhé místo, k bronzu jako slepý k houslím přišel Charles Leclerc na Ferrari. Malým vítězem celé kauzy je také Daniel Ricciardo (často spojovaný s přesunem do Red Bullu), který po diskvalifikaci vítěze poskočil do první desítky a připsal si jeden mistrovský bodík.