Hlavní obsah

Prcek z Kolína v novém: Toyota Yaris dostane silnější motor a sama zastaví, když se vám udělá špatně

Foto: Toyota

Čtvrtá generace modelu Yaris se dočkala modernizace. Změny se týkají motorizací, výbavy, bezpečnostních asistentů i palubních technologií. Vůz nově umí sám zastavit, když se řidiči udělá nevolno.

Jedno z nejpovedenějších malých aut na trhu se ve své čtvrté generaci dočkalo zasloužené modernizace – vylepšení se týkají nejen pohonných jednotek, ale i palubních technologií, výbavy a asistenčních systémů. Yaris tak konkurenci opět přivodí o něco méně klidné spaní.

Článek

Za 25 let produkce se už stihlo prodat více než 10 milionů vozů Yaris. Japonské malé auto patří k tomu nejlepšímu ve své třídě a současná čtvrtá generace dostala několik vylepšení, z nichž některá jsou poměrně zásadní. První z nich se týká motorizací – v nabídce přibývá nová motorizace Hybrid 130, která, jak označení napovídá, disponuje výkonem slušných 130 koňských sil.

V nabídce se Hybrid 130 zařadí nad motorizaci Hybrid 115, ze které mechanicky vychází, silnější motorizace však dostala výkonnější elektromotor, díky němuž kromě výkonu stoupl i točivý moment ze 145 na 180 Nm.

To se nejvíce projeví na pružném zrychlení (80-120 km/h teď trvá 7,5 sekundy), které řidič pozná zejména při předjíždění, v neposlední řadě se však o půl vteřiny zlepšilo zrychlení z klidu na 100 km/h na výsledných 9,2 sekundy.

Foto: Toyota

Nová motorizace Hybrid 130 má ve srovnání s Hybrid 115, z níž vychází, silnější elektromotor. Vyšší výkon a točivý moment se projeví zejména bezpečnějším předjížděním.

Vrcholné stupně výbav Premium Edition a GR Sport lze nově párovat pouze s výkonnější motorizací Hybrid 130, přičemž první jmenovaná zaujme pozici nejvyššího výbavového stupně a nabídne exkluzivní modrý lak Neptune Blue, 17palcová kola nebo modré kontrastní prošívání v interiéru. Nejvýkonnější motorizací pochopitelně zůstává sportovní verze Yaris GR, na kterou se však facelift nevztahuje.

Řady vylepšení se dočkaly i asistenční systémy. Například předkolizní asistent nově rozpozná kromě chodců a cyklistů také motocykly. K novinkám patří systém potlačení akcelerace v nízkých rychlostech, který zabrání náhlému zrychlení vozu, pokud automobil vpředu detekuje nějakou překážku – typicky nějaké jiné vozidlo.

Vítanou novinkou je funkce bezpečného zastavení – vůz rozpozná, když se řidiči udělá nevolno, a spustí výstražný zvukový signál. Pokud ani to nepomůže, spustí sám výstražná světla a pozvolně a bezpečně vůz zastaví a odemkne dveře.

Proaktivní jízdní asistent pak pomáhá řidičům k plynulejší jízdě – koriguje trhavé pohyby volantem a brzdí s větším předstihem, pokud to nedělá řidič, aby se šetřily brzdy. Aktualizace bezpečnostních systémů Toyota Safety Sense nově budou probíhat automaticky přes internet.

Foto: Toyota

Mírných změn se dočkal i interiér, přístrojový panel si nově řidiči mohou navolit podle svého gusta ve čtyřech různých nastaveních.

V interiéru bychom pak našli nový informačně-zábavní systém, zajímavostí je i nastavitelné rozvržení přístrojového panelu. Řidiči mohou podle svého gusta volit z celkem čtyř různých nastavení podle toho, jaké jízdní informace upřednostňují.

Samotná velikost přístrojového panelu se odvíjí od zvolené výbavy, v základu je 7palcový displej, vrcholné výbavy jako výše zmíněné Premium Edition a GR Sport dostanou 12,3palcovou kapličku přístrojů. Středový displej infotainmentu se nabízí v devíti nebo 10,5palcové úhlopříčce.

Vůbec poprvé model Yaris dostává funkci chytrý klíč, díky čemuž lze přes aplikaci v mobilu ovládat chytrým telefonem odemykání i zamykání vozu, případně spuštění výstražných světel či klimatizace. Nechybí bezdrátová konektivita s Android Auto a Apple CarPlay. Rozdíly v cenách, potažmo jejich předpokládaný nárůst výrobce zatím neuvedl, objednávky modernizovaného Yarisu by však dealeři měli začít přijímat už v průběhu června.

Načítám