Článek
Nová generace vozů Formule 1 má přijít už v roce 2026. Spousta základních faktorů zůstane kupodivu stejná – spalovací motory budou i nadále 1,6l vidlicové šestiválce přeplňované turbodmychadlem, i celkový výkon pohonné soustavy zůstane stejný. I tak se toho změní víc, než si možná myslíme…
Paliva budoucnosti
Nové motory, kterých se dočkáme už za pár let, budou potřebovat ke svému provozu v plném nasazení podstatně méně energie díky mnohem vyšší účinnosti – už motory současných F1 se s účinností dostaly přes 50 %, v budoucnu to však má být ještě víc.
Nové motory mají produkovat téměř nulové emise CO2, na čemž budou mít velký podíl plně udržitelná syntetická paliva. Cílem je od roku 2026 nepřispívat ke spalování fosilních paliv.
Díky podstatně vyšší účinnosti si může vedení F1 dovolit limit pro množství paliva na závod. Možná si vzpomínáte, že první přísnější omezení bylo 160 kg paliva v roce 2013, v roce 2020 se tento limit snížil na 100 kg a cílem pro rok 2026 je limit 70–80 kg paliva na monopost.
Výkon bude pořád přes 1 000 koní
Výkon pohonného ústrojí bude prakticky stejný – ovšem více se vyrovnají misky vah mezi silou spalovacího motoru a elektrického systému rekuperujícího kinetickou energii (MGU-K).
V současnosti elektromotor využívající technologii MGU-K dodává spalovacímu motoru injekci 120 kW (cca 163 koní). V budoucnu však tento elektromotor bude podstatně větší (a také těžší), přičemž bude sám sobě schopen poslat na zadní kola monopostu až 350 kW (470 koní).
Větší elektromotor je totiž schopen zrekuperovat podstatně větší množství energie z brzdění, která by se jinak „vypařila“ formou tepla – díky tomu i přes nižší výkon spalovacího motoru bude celkový výkon hybridního pohonného ústrojí dávat „přes 1 000 koní výkonu“, jak uvádí zdroje vedení F1.
Zlepší se také bezpečnost – jednotka MGU-K totiž bude ukotvena uvnitř karbonového monokoku, potenciálně nebezpečné zařízení pracující s vysokým napětím tak bude „uzamčeno“ ve svém vlastním ochranném pouzdře.
Snížení nákladů na vývoj
Pohonné jednotky mají být mimo jiné o něco jednodušší, tudíž levnější. To znamená, že některé složité komponenty z Formule 1 zcela vymizí – typicky jednotka MGU-H, která vyrábí elektřinu pomocí tepla z výfukových plymů, kterou následně používá z pohonu turbodmychadla a eliminaci jeho prodlevy po sešlápnutí plynového pedálu.
Sníží se také povolený čas strávený ve válcové zkušebně či ve větrném tunelu, aby se pomyslné nůžky mezi jednotlivými týmy pokud možno co nejvíce sevřely.
Recyklace
Větší důraz na elektrický typ pohonu přináší týmům novou rovinu environmentální zodpovědnosti – recyklace baterií bude povinná, stejně tak recyklace kobaltu z ostatních elektrických komponentů.
Výsledek?
Patrně nejvýraznějším rozdílem bude absence jednotky MGU-H, protože ta se opravdu projeví na chování auta – nástup výkonu už nebude tak lineární, a jezdci tedy budou muset být více opatrní na plynu, což vytváří více prostoru pro chybu a tedy potenciálně zajímavější závodění.
K dalším cílům vedení seriálu patří rovněž regulace hmotnosti monopostů a v neposlední řadě i regulace jejich rozměrů. Více zbývajícího prostoru na trati by znamenalo více prostoru pro předjíždění – a ve výsledku těsnější a vyrovnanější závodění s častějšími souboji.