Hlavní obsah

F1 udělila hodně přísný trest, který může rozhodnout o titulu. Závod v Kataru byl napínavý na trati i mimo ni

Foto: Red Bull Racing

Předposlední velká cena letošní sezony formule 1 na okruhu v Kataru přinesla pořádnou nálož podívané. A co by to bylo za závod, kdyby se obešel bez nějaké té kontroverze?

Článek

Šampionem letošní sezony se stal už během předcházejícího závodního víkendu v Las Vegas pilot Red Bullu Max Verstappen. To ale rozhodně neznamená, že by nebylo o co bojovat. Ve hře je pořád konstruktérský titul a také cenné množství bodů, které může zamíchat pořadím jednotlivých stájí. A tedy i faktem, kolik na jejich kontě přistane po sezoně peněz.

Verstappen v Kataru jezdil jako pokropený živou vodou a vcelku zaslouženě hlavní závod vyhrál. Kvůli chabým výsledkům Péreze však může Red Bull na Pohár konstruktérů zapomenout, bojují o něj prakticky už jen McLaren a Ferrari. Pro oranžové monoposty to v Kataru vypadalo velmi dobře, prakticky celý víkend tahali Italové za kratší provaz.

Pak ale přišel nečekaný zvrat. Lando Norris, který jel toho času na druhém místě a s Maxem sváděl vyrovnaný souboj, dostal penalizaci 10 sekund stop and go za to, že nedostatečně zpomalil pod dvojitými žlutými vlajkami. V takové chvíli na dráze hrozí nebezpečí a dvojí žluté znamenají, že má být pilot obzvlášť obezřetný a zvolnit. Ale tak tvrdý trest? Kdyby to bylo pět sekund přičtených k další zastávce v boxech, asi by to bylo adekvátnější, ředitelství závodu však mělo jiný názor.

Foto: F1

Charles Leclerc využil penalizace Norrise a v Kataru dojel druhý. Ferrari tak pořád drží naději na zisk mistrovského titulu mezi týmy.

Norris se tak ze druhého místa (18 bodů) propadl na chvost startovního pole. Odtud se v posledních kolech stihl vyškrábat alespoň na desátou příčku a jeden bodík, další bod přihodil díky nejrychlejšímu kolu. Zaváhání využilo Ferrari (druhé a šesté místo), které tak před posledním závodem sezony ztrácí na McLaren jen 21 bodů! Ve hře jich přitom bude čtyřiačtyřicet.

Další tragický víkend předvedla dvojka Red Bullu Sergio Pérez. Zpackal sprintovou kvalifikaci, a tak do sobotního „malého“ závodu po úpravách vozu startoval z pit lane. Tady jako kdyby zaspal na semaforu a ještě v boxech jej předjetím vyškolil nováček Colapinto. Ve sprintu byl pak totálně nevýrazný a skončil zcela vzadu. Vypadalo to, že si náladu spraví slušnou porcí bodů v závodě, pak se ale roztočil, počkejte si… během restartu za safety carem! Ze závodu tak odstoupil zcela. Za Mexičanem stojí silní sponzoři, ale opravdu má tohle stáj s mistrovskými ambicemi zapotřebí?

Foto: F1

Další kuriózní příběh ze zákulisí - Esteban Ocon končí v Alpine předčasně a dost kostrbatě, pouhý závod před koncem sezony! V Abú Dhabí ho tedy nahradí Jack Doohan, který bude barvy francouzské stáje reprezentovat v příští sezoně. Důvody náhlého odchodu Francouze zatím nikdo nevysvětlil…

Abychom to ale zakončili pozitivně. Všech deset týmů letošního ročníku formule 1 dosáhlo na mistrovské body! Sauberu to tedy trvalo až do třiadvacáté velké ceny, ale tým se nakonec díky osmému místu Číňana Zhoua dočkal. Ani čtyři mistrovské body ale neodlepily tým ode dna pořadí, protože je ale Zhou do budoucna spojovaný s pozicí rezervního pilota Ferrari (u Sauberu po sezoně končí), mohl by mu tento prima výsledek v příštím vyjednávání pomoci.

Rekordní sezona (vážně letos stihneme 24 závodů!) se pomalu blíží do finiše. Velkolepé vyvrcholení přijde už tento víkend v Abú Dhabí, kde se rozhodne o mistrovském titulu mezi týmy, ale také vicemistrovi. Za Verstappenem se totiž situace zamotala a druhý v pořadí by nakonec klidně mohl skončit Charles Leclerc z Ferrari, který teď na Norrise ztrácí jen osm bodů. Do poslední chvíle bude na co koukat!

Načítám