Článek
Porota ankety Car of the Year vybrala sedm finalistů, kteří si to rozdají o titul Evropské auto roku 2024. Vůbec poprvé se v anketě tak daleko probojoval vůz čínské značky, konkrétně elektrický BYD Seal, což je čínská konkurence třeba Tesly Modelu 3. BYD je největší „elektromobilkou“ světa, která si krom jiného vyrábí vlastní baterie i polovodiče.
Elektromobilů ve finále logicky najdeme většinu. Čínskému Sealu dělá společnost Kia EV9, Renault Scénic a Volvo EX30. Další dva modely se s elektrickým pohonem nabízejí, stále si však zachovávají i spalovací motory – Peugeot 3008 a BMW řady 5. Jediné auto, které opouští výrobní linku vždy se spalovacím motorem, je hybridní (a plug-in hybridní) Toyota C-HR.
Zdá se, že automobilové tradice se vracejí do starých kolejí. Po závěrečném testování sedmičky finalistů v polovině února dá devětapadesát porotců z 22 zemí světa hlavy dohromady a vítěze oznámí na tradičním místě – tedy na ženevském autosalonu v předvečer akce, která se má po čtyřleté pauze vrátit.
Evropské auto roku volí renomovaní novináři z Německa, Itálie, Španělska, Velké Británie, ale třeba i Holandska či Švédska. Česká republika má svého zástupce v řadách porotců od roku 1993. Po Milanu Jozífovi a Tomáši Hyanovi nyní přispívá svým hlasem k celkovému výsledku Jiří Duchoň.
Letošní autosalon v Ženevě se uskuteční od 26. února do 3. března, absolutního vítěze se tedy dozvíme o den dříve. Co myslíte, má čínský elektromobil šanci na celkový triumf, nebo uzme vítězství některý z tradičnějších výrobců? A který vůz byste zvolili vy? Dejte nám vědět v anketě níže: