Hlavní obsah

Evropské auto roku 2023 zná své finalisty, vládnou jim elektrifikovaná SUV a crossovery

Foto: Redakce Garáž.cz

Mezi finalisty soutěže Evropské auto roku jsou prakticky samá SUV, případně crossovery. Překvapivý je i podíl čistě elektrických vozů, spalovací motor mají jen tři vozy

Prestižní titul Evropské auto roku letos může získat jeden z osmi finalistů, jejichž jména byla právě odhalena. Nemělo by vás překvapit, že jde většinou o velmi populární SUV a crossovery, v dnešní době navíc s více či méně elektrifikovaným pohonem. Pojďme se na ně podívat detailněji…

Článek

Evropským autem roku 2022 se stala Kia EV6, tedy elektrický crossover. Nemělo by nás tak příliš překvapit, že podobnými auty se to mezi letošními finalisty jen hemží. Z 27 nominovaných zbyla osmička vyvolených, kteří se porvou o absolutní vítězství: v abecedním pořadí Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Toyota bZ4X a její dvojče Subaru Solterra a VW ID.Buzz.

Připomeňme ještě, že ocenění Evropské auto roku se uděluje už od roku 1964. Porota se skládá z automobilových odborníků z celé Evropy, přičemž podíl novinářů z dané země určuje vždy velikost automobilového trhu. Českou republiku v minulosti reprezentoval Ing. Milan Jozif, poměrně nedávno potom Ing. Tomáš Hyan a dnes je českým zástupcem Mgr. Jiří Duchoň.

1. Jeep Avenger

Avenger je úplně prvním kompletně elektrickým modelem americké značky Jeep, které se v moderní éře SUV velmi dobře daří na celém světě. I první elektromobil tak má správně drsný vzhled, jeho určení je však primárně silniční – o tom svědčí pohon pouze předních kol a relativně skromný výkon i kapacita baterie. Přesto slibuje dojezd až 550 km v městském prostředí a kolem 400 km v kombinovaném provozu. V plánu jsou i výkonnější a drsnější verze s pohonem všech čtyř kol.

2. Kia Niro

Oblíbené Niro i ve své druhé generaci zůstává věrné neobvyklé nabídce hned tří úrovní elektrifikace svého pohonu – od hybridu nabíjeného pouze jízdou přes hybrid s možností dobíjení ze zásuvky až po kompletní elektromobil. Technika se oproti předchůdci příliš nezměnila, kvalitativní skok však zaznamenáte v interiéru a integrovaných technologiích. Kia Niro i ve své druhé generaci zůstává příjemným autem, které při jízdě dokáže uspořit dost peněz.

3. Nissan Ariya

Pionýr segmentu elektrických aut přichází vedle Leafu s dalším velmi důležitým modelem – elektrickým crossoverem. Pohledný a sofistikovaný vůz jde svými parametry a cílením přímo proti koncernovému triu Enyaq/ID.4/Q4 e-tron (tedy dojezd až 500 km, pohon dvou nebo čtyř kol) a bude se snažit získat si vás pohodovou atmosférou na palubě.

4. Peugeot 408

Peugeot už roky staví velmi sexy auta a jeho soupeř pro Octavii není výjimkou, zvlášť díky šmrncu populárním stylem SUV-kupé. V nabídce motorizací chybí diesel, místo něj však můžete mít moderní plug-in hybridní jednotky doplněné benzinovými motory.

5. Renault Austral

Soupeř pro Karoq od francouzského Renaultu má široké schopnosti podpořené tou nejmodernější technikou a atraktivním designem. Akorát se musí obejít bez dieselu, ten nahrazuje sofistikovaný hybridní pohon, další variantou je přeplňovaná benzinová jednotka. Také čtyřkolka se nekoná, ale kolika zákazníkům skutečně chybět?

6. Toyota bZ4X

Toyota si dala se svým prvním produkčním elektromobilem na čas, ale výsledek stojí za to. Nekonvenčně pojatý crossover se pyšní promyšleným pojetím a špičkovou technikou, Toyota si dokonce věří natolik, že slibuje u baterií po deseti letech používání pokles kapacity pouze o 10 %. Sami jsme zvědaví…

7. Subaru Solterra

Dvojče Toyoty bZ4X od Subaru má jméno Solterra, aby evokovalo drsnější náturu svých sourozenců. Subaru si proto taky prosadila vyšší světlou výšku a seženete ji pouze s pohonem všech čtyř kol. A terénu se vážně nebojí! Přitom v zatáčkách zůstává příjemným řidičským autem. Prostě pravé Subaru, jen s moderním pohonem.

8. Volkswagen ID.Buzz

U VW se dlouho snažili oživit legendární Busík a podařilo se jim to až nyní díky elektřině. Praktické rodinné MPV nabízí díky novému pohonu spoustu prostoru a klidné prostředí. Zatím je k dispozici pouze pětimístná verze s pohonem jedné nápravy, brzy ale dorazí také sedmimístná varianta, výkonnější verze a časem dokonce i obytňák.

Vyhlášení výsledků hlasování motoristických odborníků dříve většinou proběhlo u příležitosti zahájení autosalonu v Ženevě, od nynějška jej vystřídá autosalon bruselský. Konečného vítěze bychom se měli dozvědět už začátkem příštího roku, konkrétně v pátek 13. ledna 2023.

Závěrem se přímo nabízí otázka na vás, milí čtenáři – schválně, koho byste volili vy? Dejte nám vědět svůj názor v anketě pod článkem.

Načítám