Článek
U Smartu došlo v posledních letech k velkým rošádám. Polovičním vlastníkem se před lety stal čínský koncern Geely a bylo oznámeno, že výrobce malých vozů končí se spalovacími motory a chce vyrábět pouze elektromobily. Nejen ty menší, ale i plnohodnotná SUV a crossovery. Třeba jako nový Smart #5, který poměří síly se Škodou Enyaq a spol.
A technické parametry ukazují, že našlápnuto má slušně. V útrobách je schována 100kWh baterie s dojezdem 560 kilometrů. A protože je součástí i 800V architektura, rychlonabíjení z deseti na osmdesát procent zabere pouhých 15 minut. Novinka se zatím představila na australském trhu, po uvedení v Evropě by měla dorazit i verze s menší baterkou.
Nabídka výkonnostních variant se bude lišit trh od trhu, „pětka“ by však měla disponovat jedním zadním elektromotorem s výkony 335 a 358 koní, zatímco nad nimi bude posazena čtyřkolka se dvěma motory o systémovém výkonu 579 koňských sil. A pozor, to pořád není vrchol! Ten má představovat až provedení od Brabusu s výkonem 637 koní.
Co ještě víme? Že je Smart #5 posazen na platformě Geely SEA2 jako menší sourozenci – #1 a #3. Novinka je ale suverénně největší, vždyť má také na délku přes 4,7 metru. Některé designové prvky se inspirují menšími smarty (třeba zapuštěné kliky dveří nebo zaoblené hrany karoserie), celkově je ale postoj novinky sebevědomější a drsnější.
Čínská stopa je znát hlavně v kabině, které vévodí displeje. Dvě 13″ OLED obrazovky doplňuje ještě 10,3″ digitální přístrojový štít a obrovský barevný head-up displej s rozšířenou realitou a úhlopříčkou 25,6 palce. Multimediální systém disponuje všemi moderními vychytávkami a podobně jako u menších smartů i tady komunikujete se zvířecím avatarem. V tomto případě lvem.
Podrobnosti o technice a hlavně cenovkách jednotlivých verzí bychom se měli dozvědět v průběhu letošního roku. Očekává se, že nové elektrické SUV bude začínat okolo milionu korun, s náročností zákazníků však poroste i pořizovací cena. Pořád by ale měla být konkurenceschopná vůči evropským soupeřům.