Článek
Věrný čtenář si jistě pamatuje, když jsme poprvé psali o konceptu UrbanRebel. Ten se v roce 2021 představil s rozšklebeným čumákem, aerodynamicky zakrytovanými koly, náporovým sáním na střeše a to vše zakončovalo ohromné zadní křídlo jako vystřižené ze závodní hry. Nebo kresleného komiksu.
Byla by chyba říct, že v současné téměř předprodukční vizuální podobě je koncept UrbanRebel nudný – ve skutečnosti tu řada původních znaků zůstala, jmenovitě onen „šklebící se“ čumák, boční prolis táhnoucí se od dveřních pantů až k C-sloupkům a vlastně i základní silueta. Chybět nemají nízkoprofilová kola, sportovní silueta zakončená spoilerem na horní hraně víka zavazadlového prostoru nebo zadní svítilny tvořené jedním pásem táhnoucím se po celé šíři zádě, který se „zařezává“ do zadních blatníků.
„Chceme dokázat, že elektrická auta nemusí být nudná,“ nechal se slyšet Wayne Griffiths, šéf automobilky. „Typ UrbanRebel je pro nás něco víc než jen další Cupra, představuje pro nás způsob, jak demokratizovat elektromobilitu. Bude představovat vstupní model značky pro příští generaci.“
Když člověk přemýšlí, ke kterému vozu jej přirovnat v současném vozovém parku koncernu VW Group, blíží se charakterově nejvíc Volkswagenu Polo GTI – s délkou 4,03 metru půjde o kompaktní hatchback segmentu B, který by mohl do budoucna být pro řadu z nás odpovědí na mobilitu v ucpaných centrech měst.
Ve skutečnosti se bude blížit Polu GTI i výkonově – díky elektromotoru o výkonu 226 koní, který pohání přední kola, zrychlí z klidu na stovku za necelých 7 sekund, přitom slibuje dojezd až 440 kilometrů na jedno nabití. Jako základ vozu potom podle všeho poslouží platforma MEB, jejíž modularita je uzpůsobena pro různé typy elektromobilů – v rámci koncernu ji používá už třeba takový VW ID.3.
Interiér jasně odhaluje sportovní charakter a orientaci na řidiče. Skrz sportovní volant se zploštělou spodní částí prosvítá digitální kaplička přístrojů, která řidiči promítá nejdůležitější informace, vedle je potom širokoúhlý displej zobrazující informačně-zábavní systém nebo informace o voze jako například teplotu na palubě, stav baterií a s tím související dojezd.
Za zmínku stojí i volitelné podsvícení a velmi jednoduše navržená palubní deska, která je navržena tak, aby neodrazovala řidičovu pozornost od vozovky. Vítaným bonusem je několik klasických „analogových“ tlačítek pod hlavní středovým displejem.
Sedadla mají poměrně výrazné boční vedení a je evidentní, že se tu počítalo s tím, že UrbanRebel se občas bude zatáčkami prohánět ve svižném tempu. Po celém interiéru se nacházejí decentní měděné doplňky, charakteristické pro vozy Cupra. Použití výrazných barev naznačuje, že se tu cílí především na mladší generaci řidičů. Dojde ještě na nějaké další vizuální změny? Nemělo by. Cupra se dušuje, že koncept UrbanRebel je, v té podobě, jak jej vidíme na fotografiích, z 95 procent hotové auto.
Předpokládá se, že typ UrbanRebel se bude vyrábět doma ve Španělsku, konkrétně v katalánské obci Martorell – produkce má začít v roce 2025. „UrbanRebel vyzařuje emoce, je sexy, je zábava ho řídit a bude navíc dostupný. Věříme, že nám pomůže přilákat zájem nové generace motoristů,“ uzavírá Griffiths.