Článek
Konečně je to tady! Elon Musk slaví, fanoušci značka známí jako „Teslarati“ se radují a vlastně je to dobrá zpráva pro celý automobilový průmysl. Právě dnes se totiž slavnostně otevírají brány Giga Berlin, tedy první evropské továrny Tesly nacházející se v blízkosti německé obce Grünheide, 35 kilometrů na jihovýchod od Berlína.
Tesla ve světě
Gigafatory 1 (Giga Nevada) – Storey County, Nevada, USA
Gigafatory 2 (Giga New York) – Buffalo, New York, USA
Gigafatory 3 (Giga Shanghai) – Šanghaj, Čína
Gigafatory 4 (Giga Berlin) – Grünheide, Braniborsko, Německo
Gigafatory 5 (Giga Texas) – Austin, Texas, USA (ve výstavbě)
K tomuto momentu vedla velmi dlouhá a poměrně trnitá cesta. Prvotní diskuse o evropské továrně začala již v roce 2015, v roce 2016 se hned několik evropských států (Francie, Nizozemsko, Portugalsko, Španělsko, Finsko, ale třeba také Litva, Estonsko, a dokonce i Česko) ucházelo o to, aby byla postavena právě na jejich území, ale nakonec o tři roky později padlo rozhodnutí postavit ji kousek od Berlína, v samém srdci evropského automobilového průmyslu. Továrna měla začít produkci již v polovině roku 2021, ale kvůli řadě environmentálních a administrativních problémů se spouští až nyní.
#deliveryday
— Gigafactory Berlin-Brandenburg 🕊🇺🇦 (@Gf4Tesla) March 22, 2022
May 22/2022
GigaBerlin-Brandenburg
It's starting slowly and the parking lot is filling up. pic.twitter.com/5MRl7SzbIS
Giga Berlin v číslech
- Konstrukce spolkla 5 miliard eur (123 miliard Kč)
- Rozkládá se na ploše 3 km2
- Vytvoří až 12 tisíc pracovních míst
- Ročně se tu vyrobí 500 000 kusů Modelu Y
- Ročně se tu také vyrobí více než 50 GWh bateriové kapacity
Takže jistě chápete, že si to Elon Musk, ředitel a hlavní tvůrčí motor celé automobilky, nemohl nechat ujít. Do Berlína přiletěl již v pondělí svým soukromým tryskáčem, aby hned druhý den spolu s německým kancléřem Olafem Scholzem, ministrem hospodářství a ochrany klimatu Robertem Habeckem a braniborským premiérem Dietmarem Woidkem slavnostně zahájil provoz nové továrny. Právě z této výrobní linky budou vyjíždět všechny evropské kusy Modelu Y (dosud se k nám dostávaly z Číny). První vyrobené kusy novým nadšeným majitelům předal Musk osobně.
VÍTE, ŽE…
Výroba jednoho elektromobilu Tesla Model Y trvá méně než 10 hodin? Pro srovnání, Volkswagenu zabere stavba jednoho elektromobilu kolem 30 hodin. Tesla za tuto neobyčejnou efektivitu vděčí inovativním výrobním procesům, které jí ostatní mohou jen závidět. Na druhou stranu z této překotné rychlosti také plynou známé problémy s kvalitou výstupních produktů.
Tím celý příběh nekončí, ale teprve začíná. Náběh výroby bude postupný (poradenská firma JPMorgan odhaduje, že tu Tesla letos vyrobí 54 tisíc vozů, za rok to bude již 280 tisíc a na plnou kapacitu se dostane v roce 2025), ale už teď nová továrna způsobila bolehlav všem německým konkurentům (od kterých samozřejmě přetáhla také řadu odborníků) a v první řadě Volkswagenu, jenž k Tesle vzhlíží v rámci své transformace směrem k elektrické budoucnosti, vyšší efektivitě a ziskovosti – a pochopitelně také s cílem předehnat Teslu a stát se největším producentem elektromobilů na světě. Tesla však dnešním otevřením další továrny získala ještě větší náskok…
Giga Berlin nabírá! V Tesle pořád hledají pracovníky na spoustu různých výrobních i nevýrobních pozic (nemusíte mít zkušenost v autoprůmyslu), takže pokud hledáte zajímavou práci a nevadí vám dojíždět kousek za hranice, máte velkou příležitost.