Článek
Švédský výrobce hyperaut Koenigsegg má kompaktní elektromotor nazvaný Dark Matter, který má výkon 800 koní, krouťák 1 250 Nm a váží 39 kg. Najdete jej například v modelu Gemera.
Dlouhou dobu se zdálo, že tohle je to nejsilnější, co dnes můžete mezi automobilovými elektromotory mít, jenže teď se objevil nový král nazvaný Donut Motor. Vyrábí jej britská firma Donut Lab, nabízí výkon 856,5 koně a točivý moment až 4 300 Nm! To vše s hmotností 40 kg.
Donut Motor jde navíc zastavět přímo do automobilového (osobního i nákladního) či motocyklového kola. Že vám tady úplně nelahodí (neodpružená) hmotnost na kole? Málokdo asi potřebuje od jednoho kola výkon skoro 900 kobyl a krouťák přes 4 tisíce „newtonů“, proto by pro masovou automobilovou aplikaci došlo k produkci menších, slabších a lehčích „donutů“.
Firma už svoje malé elektromotory dodává do finských motocyklů Verge (ale také má řešení pro drony nebo skútry), kde je integrace motoru do kola těžší a na hmotnosti více záleží. Zástupci Donut Lab navíc tvrdí, že jejich elektromotor je na výrobu levnější zhruba o polovinu proti běžným elektrickým motorům.
Otázkou zůstává, jestli Donut Motor osloví některého z velkých automobilových výrobců, aby došlo k masovému rozšíření těchto lehkých a výkonných elektromotorů. Ty by navíc mohly zlevnit městské elektromobily natolik, že by se možná začaly masověji prodávat. Ale také může jít o výstřel do tmy nebo pohon pro pár kusových modelů.