Článek
Slovo rally ve většině z nás evokuje řev spalovacích motorů, vířící se prach, auta létající vzduchem a hromadu natěšených diváků postávajících podél trati. Inu závody nových energií o této kratochvíli nejsou, zde platí jiná pravidla a rychlost je až na třetím místě.
V rámci této rally se mezi sebou utkají různorodé elektromobily, skutečně od malých prcků po velká SUV, a to v rámci měřených jízd pravidelnosti konaných v běžném provozu v okolí Českého Krumlova, kde jde o to držet v daném úseku předepsanou průměrnou rychlost a projet jej za stanovený (optimální) čas.
To se sleduje/vypočítává pomocí GPS zařízení instalovaných v každém vozidle, přičemž výsledky jsou zpracovávány v reálném čase. A pozor, nejde o amatérský podnik jako třeba přátelská Blovická setinkovka, Czech New Energies se už jede pod FIA, takže jde o regulérní událost mezinárodního formátu.
A protože se bavíme o záležitosti zejména pro elektrická vozidla, soutěží se rovněž v tom, která z posádek pojede nejúsporněji, a to včetně nabíjení. Tedy který bzučící vůz neumí efektivně ukládat energii do baterií, toho kočovníci ztrácí.
Česká trofej
Souběžně s oficiální FIA soutěží se jede ještě český pohár ECO rally pravidelnosti, kterého se mohou zúčastnit také hybridní, plug-in hybridní nebo třeba plynová (LPG, CNG) vozidla. Zkrátka všechna ta, která pracují s nějakou formou alternativního pohonu.
Můžete si říct, že se na nějakou eko jízdu vybodnete a předmětný elektrovůz řádně podojíte. Inu ne tak docela, protože vás v každé etapě čeká několik měřených zkoušek pravidelnosti začleněných do celkové denní trasy. No a na ni vám musí vystačit šťáva v baterkách, jelikož nabíjet se smí pouze na uzavřených parkovištích stanovených pořadatelem, a to ještě omezeným výkonem.
Tedy nepomůžete si, když budete půl dne létat rychle jako elektrický bůh, protože pak se může snadno stát, že vám na další přejezdy už prostě nevystačí volty. Toto vyžaduje notné plánování a perfektní technickou připravenost, kterou když podceníte, tak většinou ztratíte šanci na lepší umístění.
Proč píšeme většinou? Objektivně musíme připomenout rok 2019, kdy se kvůli protestujícím (a chybujícím) italským posádkám e-tronů od Audi na tomto podniku z rozhodnutí FIA ohýbala pravidla, což tehdy pobouřilo většinu zúčastněných, mezi nimiž byla i řada novinářů. Tedy doufejme, že toto už mají organizátoři plně vychytané.
A jaké vozy lze na takových závodech vidět? Obvykle vše elektrické současné produkce, což zahrnuje peugeoty, audiny, škodovky, kie, hyundaie, mazdy, opely, tesly, dska nebo třeba volkswageny.
Důvod konání? Rally Czech New Energies spolu s dalšími podobnými podniky představuje mladé odvětví motorsportu sázející na přesnost, úspornou jízdu a až teprve poté na rychlost. Rovněž se zde veřejnosti prezentují nová vozidla, technologie a jejich celkové fungování v praxi.
Jubilejní desátý ročník, tentokrát pod hlavním patronátem skupiny ČEZ, začne už 19. 5. 2022 v 19:00 na zámku Vysoký hrádek v blízkosti Temelína. Jezdce totiž hned první soutěžní den čekají čtyři večerní/noční rychlostní zkoušky, kde zaručeně přijde vhod kvalitní moderní osvětlení.
Slavnostní ukončení rally je pak plánováno na sobotu 21. 5. 2022 v Českém Krumlově v Jelení zahradě, a to opět v 19:00. Všechny vás tedy na moderovaný napínavý start i finiš zveme, nejen kvůli automobilové přehlídce, ale také proto, že se o závodě i elektromobilitě leccos zajímavého dozvíte.