Článek
Dobře to známe i z českých automobilových reklam. Elektrické vozy jsou tu mnohdy prezentovány jako bezemisní či s nulovými emisemi. U nás se to ještě moc neřeší, australská organizace ochraňující spotřebitele si však na takové slogany posvítila a varuje jednotlivé značky, že by se brzy mohly dostat do rozporu s australským spotřebitelským zákonem.
Tamní komise pro ochranu spotřebitelů (ACCC) zatím výrobcům automobilů vydala doporučení. V něm nabádá, aby značky při prezentaci svých modelů zvážily nejen emise lokální - tedy ty, které vozy vypouští v ulicích - ale zaměřily se i na celý životní cyklus.
Podle Australanů by se totiž nemělo zapomínat na těžbu surovin, výrobní procesy a následné zpracování komponent na konci životního cyklu. To se pochopitelně týká především akumulátorů. Organizace ACCC říká, že není potřeba uvádět přesnou hodnotu emisí pro životní cyklus každého modelu, informace poskytované zákazníkovi ovšem nemají být zavádějící.
„Byť je pravda, že vozidlo během jízdy produkuje nulové emise, tvrzení o bezemisním autě může vyvolat dojem, že emise jsou nulové během celého životního cyklu. To je svým způsobem klamání spotřebitele. Automobilka by tedy měla uvádět konkrétně, že její vozy produkují nulové lokální emise,“ stojí mimo jiné v oficiálním prohlášení ACCC.
Pravdou je, že takového kroku jsme si všimli i v některých českých reklamách, kde už se elektromobily neprofilují jako bezemisní, ale coby vozy s nulovými lokálními emisemi. Podle australské organizace se navíc stále více tamních spotřebitelů zajímá o uhlíkovou stopu produktů, které kupují. A elektromobily nejsou výjimkou.
Například japonská automobilka Mitsubishi zveřejnila na jaře tohoto roku studii, podle které jsou elektromobily pro životní prostředí v Austrálii větší zátěží než vozy s benzinovými motory. Zahrnuty totiž nejsou jen ony lokální emise, ale také náročnost při těžbě, výrobě a v neposlední řadě mix energetických zdrojů. V té době totiž přes 70 % australské elektřiny pocházelo z uhelných elektráren. S využitím obnovitelných zdrojů by se ale situace měla výrazně zlepšit právě ve prospěch elektroaut.