Hlavní obsah

Elektromobil na benzin: 3 důvody, proč nová Mazda s Wankelem není jen další všední auto do zásuvky

Foto: Mazda

Zvenčí vypadá MX-30 R-EV stejně jako elektrická verze. Provedení s Wankelem prozrazují pouze štítky na karoserii včetně předních blatníků.

Když před třemi lety uvedla Mazda svůj první elektromobil MX-30, mnoho povyku nevzbudila. Auto to sice bylo sympatické, ale cenou se nepodbízelo a normovaný dojezd 200 km stačil jen kolem komína. Teď to Japonci zkouší znovu se sofistikovanějším řešením, které není tak snadné zaškatulkovat.

Článek

Bateriový vůz s generátorem? Sofistikovanější plug-in hybrid? Nebo snad elektromobil na benzin? Sami jsme zpočátku nevěděli, kam novou Mazdu MX-30 R-EV máme vlastně zařadit. Inženýři nám při prvním seznámení sice prozradili, že tabulkově je to plug-in hybrid, avšak s celou řadou nevšedních technologických řešení. Tak dlouhou, že k nim tuzemské zastoupení Mazdy dokonce připravilo samostatný workshop.

A proč elektromobil na benzin? Tento plug-in hybrid nevznikl standardní cestou, kdy se do konvenčního auta přidá elektromotor, baterie a zástrčka pro nabíjení… Ale přesně naopak! Jde o elektromobil dovybavený spalovákem. Navíc se poprvé od sportovního vozu RX-8 v útrobách japonského výrobce objevuje Wankel! Neplní však tradiční úlohu spalovacího motoru… Asi už tušíte, že jen velmi málo věcí v Mazdě MX-30 zůstalo obvyklých. Pojďte se seznámit.

Nepohání, generuje

Wankel v crossoveru pracuje výhradně coby generátor elektrické energie, neexistuje tedy přímé napojení na roztáčenou přední nápravu. Novinka s interním označením 8C má atmosférické plnění, přímé vstřikování paliva a jednu zapalovací svíčku. A také jediný rotor s objemem 830 cm³, přičemž někdejší RX-8 disponovala dvěma rotory o objemu 653 cm³.

Foto: Mazda

Na úvod jedna technická od expertů Mazdy - není to rotační motor, jak se mnohdy nesprávně píše (tento typ hvězdicového motoru bychom našli v letounech), ale motor s rotujícím pístem.

Samotný Wankel má 75 koní, celá soustava se dostává na systémový výkon 170 koňských sil a 260 newtonmetrů točivého momentu. Směs vzduchu a paliva je rovnoměrně distribuována okolo svíčky, aby bylo dosaženo účinnějšího spalování. Dostatečné odpařování paliva při nižší teplotě pak zabraňuje jeho nadměrnému vstřikování. Díky optimalizaci tvaru spalovací komory bylo docíleno efektivního spalování třeba i díky vysokému průtoku.

Foto: Mazda

Boční kryt motoru je namísto železa vyroben z hliníku, čímž se uspořilo přes 15 kilogramů. Povrch krytu byl ošetřen cermetovým tepelným nástřikem a Wankel je vybaven rovněž silnějším těsněním.

Rychlonabíjení malé baterie

Nabitá a vygenerovaná energie se ukládá do 17,8kWh baterie. Je tedy přesně o polovinu menší než v čistě elektrické MX-30. Váhu ušetřenou na baterce dorovnává výše popsaná technika navíc, takže pohotovostní hmotnost vozu zůstává na shodných 1645 kilogramech. A dojezd? S plnou nádrží (k té se ještě dostaneme) a dobitou baterkou přes 600 kilometrů, tedy výrazně více než původní dvě stovky elektromobilu.

Foto: Mazda

Nejefektivnější je pohon s dobitou baterií. V takovém případě spotřebuje zhruba 1,0 l a 17,5 kWh na 100 kilometrů. Po jejím vybití spotřeba logicky roste – osm až devět litrů na okreskách, přes jedenáct na dálnici.

Abyste dosáhli ekonomického provozu, je dobré baterii pravidelně dobíjet. Mazda MX-30 R-EV si naštěstí pořád zachovává DC rychlonabíjení výkonem až 36 kW (elektrická verze umí 50 kW), což u plug-in hybridů nebývá standardem. Z dvaceti na osmdesát procent ji doplníte za zhruba 25 minut. Ale ani při pomalejším 11kW AC nabíjení to není žádná hrůza, v takovém případě bude „došťoucháno“ za 50 minut, tedy jeden velký rodinný nákup.

Plnohodnotná nádrž

Elektrifikovaný pohon zpravidla znamená zmenšenou palivovou nádrž. Počítá se totiž s tím, že auto budete dobíjet pravidelně a benzinu si pohon jen tu a tam usrkne. Na to však Mazda nespoléhala, a tak do MX-30 natankujete 50 litrů naturalu! Třeba Renault Captur pojme 39 litrů, Kia Niro 37 l, Mini Countryman dokonce litrů šestatřicet. To Mazdě MX-30 R-EV značně pomáhá normovanému dojezdu přes 600 kilometrů (jen na elektřinu by měla zvládnout 85 km).

Že se všechna ta technika navíc výrazně propíše do pořizovací ceny? Kdepak, plug-in hybridní Mazda MX-30 stojí v základu do koruny stejně jako elektrická alternativa, tedy 949 000 Kč. Pořád to není žádná láce, vždyť se bavíme o malém, primárně městském crossoveru, přesto je dnes díky Wankelu výrazně použitelnější než doposud.

Načítám