Článek
V době, kdy všichni představovali jeden elektromobil za druhým, šla Mazda proti proudu. Trhu totiž nabídla velká SUV na zbrusu nové platformě s preferencí zadních kol a možností řadových naftových šestiválců. V menších vozech si zase udržuje staré dobré atmosféry. Dlouho tak měla v nabídce jediný čistě elektrický model, neotřelý crossover MX-30.
To se co nevidět změní. Na evropské trhy totiž letos vstoupí zcela nová Mazda 6e, pokračovatel manažerské „šestky“, která se původně loučila definitivně. Nakonec ale Japonci rozhodli, že tohle auto si nástupce zaslouží… byť spíše duchovního.
Mazdu 6e jsme si prvně prohlédli ještě před koncem loňského roku, až doposud jsme ale kvůli embargu museli držet jazyk za zuby. Podělit se s vámi o dojmy tak můžeme až teď. Novodobá „šestka“ má na délku přes 4,9 metru a rozvor 2 895 mm, po stránce velikosti jde tedy o typického zástupce vyšší střední třídy (Škoda Superb a spol.). K mání bude jediná karosářská verze - pětimístný liftback. A také jediný druh pohonu - elektřina.
Protože by byl vývoj nového elektroauta od nuly časově i finančně náročný, využila automobilka technického základu od spřízněné čínské značky Changan Automobile. Stejná „střeva“ tak na tamním trhu dostává například model Deepal L07.
Dobrou zprávou hned na úvod je, že se designérům povedlo modelu vtisknout vlastní, pro značku typickou designovou identitu. Na přídi najdeme úzké a zamračené hlavní světlomety, na které navazuje obrovská maska s logem Mazdy a podsvícením ve spodní části. Přes elegantně nízkou siluetu (všimněte si zapuštěných klik dveří, u značky poprvé) se dostáváme k zádi se sdruženými svítilnami, a dokonce i aktivním spoilerem ve stylu porsche!
Diametrálně odlišný od všech ostatních modelů značky je interiér. Uklizený, čistý, ale také s minimem fyzických tlačítek a žádnými otočnými ovladači. Tady už se všechno ovládá přes 14,6″ obrazovku multimediálního systému, jíž doprovází desetipalcový digitální přístrojový štít v kapličce, případně i sofistikovaný head-up displej.
První pocit po usednutí dovnitř? Japonská tesla. Technologicky určitě půjde o nejpokrokovější mazdu, klasické čudlíky nám ale přece jen budou chybět. Jinak je ale kabina povedená - díky panoramatické střeše vzdušná, navíc jsou všude kolem vás příjemné materiály. A na daném rozvoru nabídne „šestka“ i sympatický prostor pro posádku ve druhé řadě.
Zákazníci budou mít na výběr dvě varianty, standardní a Long Range, tedy s prodlouženým dojezdem. Obě jsou to zadokolky s jedním elektromotorem. Základ má 258 koňských sil a 68,8kWh baterii, která avizuje až 479 kilometrů na jedno nabití. Stovku dáte za 7,6 sekundy a maximální rychlost je elektronicky stanovena na 175 km/h. Na kouli pak obě verze utáhnou tunu a půl.
Provedení Long Range má 244 koní a větší 80kWh baterii. Stovka je o dvě desetinky pomalejší, dojezd ale zase vyšší - 552 kilometrů. Zajímavostí trakčních baterek je značně odlišné rychlonabíjení. Zatímco tu menší můžete dobíjet výkonem až 200 kW, u větší (kde by to vzhledem k očekávání delších cest bylo logičtější) je to jen 95 kW. Důvodem je rozdílné, zatím blíže nespecifikované chemické složení. Novinka obouvá vždy kola o devatenácti palcích.
Model | Mazda 6e | Mazda 6e Long Range |
---|---|---|
Výkon | 190 kW / 258 k | 180 kW/ 244 k |
Točivý moment | 320 Nm | 320 Nm |
Kapacita baterie | 68,8 kWh | 80 kWh |
Dojezd | 479 km | 552 km |
Max. nabíjecí výkon | 200 | 95 |
Nabití z 10 na 80 % | 22 min | 45 min |
AC nabíjení | 11 kW | 11 kW |
Zrychlení 0-100 km/h | 7,6 s | 7,8 s |
Max. rychlost | 175 km/h | 175 km/h |
Zcela nová Mazda 6e dorazí na evropské trhy během léta 2025. Tajemstvím tak zůstávají už jen jízdní vlastnosti a především cena. Zástupci značky nám ale během prezentace přislíbili „konkurenceschopnou částku“, která by se prý měla postavit o třídu menší Tesle Model 3. Ta u nás dnes startuje lehce pod milionem.