Článek
Rodina elektrických mercedesů se dnešním dnem rozrůstá o nového a doposud největšího člena. Německá značka s trojcípou hvězdou rozšiřuje modelovou řadu elektromobilů Mercedes-EQ a slavnostně představuje nové luxusní EQS SUV. To se v minulých týdnech částečně odhalilo díky fotografiím automobilových špiónů, ale oficiálně se představuje světu až dnes. Nový sourozenec vlajkové limuzíny EQS velikostně spadá mezi modely GLE a GLS.
Se standardním EQS značka Mercedes-Benz vstoupila do čistě elektrické éry naplno a nový Mercedes-Benz EQS SUV je třetím mercedesem stojícím na nové elektrické platformě pro luxusní modely. S již charakteristickými liniemi navazuje na designový jazyk elektrických vozů značky a zaujme stylovou podpisovou maskou s malými trojcípými hvězdičkami. Ve prospěch praktičnosti se navíc vzdává tolik populárního trendu SUV-kupé.
Už před měsícem nám značka začala odhalovat nejžhavější novinku nahlédnutím do přepychového interiéru, s nímž je nové EQS SUV vůbec prvním elektrickým luxusním SUV až pro sedm lidí. Nastupování na volitelnou třetí řadu sedadel přitom zpříjemňuje na maximum, protože je vybaveno elektricky ovládanou druhou řadou sedadel. S pětimístnou konfigurací nabízí zavazadelník objem od 645 do 880 litrů, přičemž u sedmimístné konfigurace se kufr zmenší na pouhých 175 litrů.
Jak je u vrcholných mercedesů zvykem, je i největší elektrické SUV doslova nabité nejmodernějšími technologiemi. Z nejluxusnějších mercedesů současnosti nové EQS SUV přebírá digitální palubní desku MBUX Hyperscreen, audio s prostorovým zvukem Dolby Atmos nebo účinnou filtraci vzduchu s vůní No.6 Mood Mimosa. Šikovné technologie pak hlídají pozornost řidiče, a když zjistí, že řidič sleduje OLED displej před spolujezdcem, automaticky ztlumí intenzitu obrazu, aby jej řidič neviděl.
Nejmodernější elektrický pohon eATS se 400voltovou architekturou vychází z toho v limuzíně EQS, přičemž až 10 tisíc krát za minutu sleduje rozložení točivého momentu na jednotlivá kola v závislosti na jízdních podmínkách a dovoluje okamžitou regulaci. To umožňuje dosažení rychlejší odezvy pohonu všech kol 4Matic než u klasických mechanických čtyřkolek běžných mercedesů. Standardem architektury EQS pak je adaptivní vzduchové odpružení i systém pro zatáčení zadními koly.
EQS SUV se bude prodávat ve třech motorizacích se synchronními elektromotory s permanentními magnety. Základem bude varianta EQS 450+ s pohonem zadních kol, výkonem 265 kW, točivým momentem 568 Nm a dojezdem 536 až 660 kilometrů. Prostřední volbou bude EQS 450 4Matic o stejném výkonu, točivém momentu 800 Nm a s dojezdem 507 až 613 kilometrů. Vrcholným modelem bude EQS 580 4Matic o 400 kW, 858 Nm a stejným dojezdem jako u prostřední verze.
Baterie elektromobilu EQS SUV disponuje kapacitou 107,8 kWh a je tvořena dvanácti moduly z optimalizované směsi aktivních prvků, jako je nikl, kobalt nebo mangan. Všechny motorizace elektrického EQS SUV přitom umožňují maximální nabíjecí výkon až 200 kW, přičemž při nabíjení stejnosměrnou DC nabíječkou slibují nabití z 10 na 80 procent za 31 minut a dostatečnou energii pro zvládnutí dojezdu 250 kilometrů nabíjí za 15 minut. Specialitou obou verzí s pohonem všech kol 4Matic pak bude širší nabídka jízdních módů s inteligentním režimem Offroad pro jízdu v lehkém terénu.
Nový elektrický Mercedes-Benz EQS SUV se bude vyrábět v americké továrně Tuscaloosa v Alabamě. Do prodeje se podle nejnovějších informací dostane letos v létě, přičemž oficiální český ceník zatím nebyl zveřejněn.