Článek
Že si značka MINI maluje budoucnost v elektrickém duchu, není žádné tajemství. Před časem ostatně poodhalila crossover Aceman, který vsadil na čistě elektrický pohon a slavnostní premiéru bude mít v dubnu příštího roku. Elektrických novinek ale značka ze skupiny BMW chystá mnohem více. A dvě z nich ukazuje teď, krátce před startem mnichovského autosalonu, kde je vystaví.
MINI Cooper popáté
V páté generaci se představuje třídveřový MINI Cooper, který coby elektromobil přijíždí ve variantách E a SE. Cooper už není označení konkrétního pohonu, ale celé modelové řady tvořené vozy s jedním i dvěma páry dveří. Vedle něj bude stále nabízeno také otevřené provedení Cabrio. Navzdory všem těmto inovacím ale MINI v mnoha ohledech zůstává věrno tradicím – vnější vzhled si zachovává typické kulaté světlomety i osmiúhelníkovou masku chladiče.
Verze Cooper E disponuje maximálním výkonem 135 kW (184 k) a 290 newtonmetry, zatímco silnější Cooper SE dosahuje na sílu 160 kW (218 k) a krouťák 330 Nm. I díky tomu zrychlí mrštnější „miník“ z klidu na stovku za 6,7 sekundy, zatímco slabší provedení je o šest desetinek pomalejší. A dojezd? Cooper E slibuje papírových 305 kilometrů, zatímco SE má díky větší baterii zvládnout 402 km.
Novinky se netýkají jen elektrického pohonu, ale také kabiny. Nízkou palubní desku doplňuje centrální OLED displej, který je poprvé zcela kulatý a jako kdyby úplně rezignoval na rámeček, díky 240mm průměru je dominantou celého interiéru. Chybět pochopitelně nesmí ani digitální hlasový asistent, jehož vyvoláte pokynem „Hej, MINI!“. Panel s přepínači zůstal zachován, je však zmenšený a obsluhuje funkce související s jízdou.
Dospělejší Countryman
Druhou odhalenou novinkou je zbrusu nový MINI Countryman, který se chlubí především většími rozměry. Vyrostl o nemalých třináct centimetrů do délky, výška si polepšila o šest čísel, posádka by se tak měla radovat z prostornějšího interiéru – MINI upozorňuje, že jde o největší a nejprostornější model v historii značky. Design vozu je čistší, zvýrazněné blatníky pak mají avizovat dobrodružnější povahu vozu.
Technika Countrymanu je nepatrně odlišná. „Éčko“ dodává výkon 150 kW (204 k) a 250 newtonmetrů točivého momentu, na vrcholu je pak posazeno SE ALL4 se systémovým výkonem 230 kW (313 k) a elektromotorem na každé z náprav, čímž je zároveň tvořen pohon všech kol. Tato verze zrychlí na stovku za 5,6 sekundy a ujede tabulkových 433 km.
Také kabina Countrymanu je vybavena infotainmentem se zbrusu novou kulatou obrazovkou. Všimnout si můžeme několika dalších, byť drobných inovací – kliky dveří jsou zvenčí i uvnitř zapuštěny a volant má dvouramenný design s volitelným textilním páskem místo klasického spodního ramene.
Automobilka MINI definitivně zahájila modelovou ofenzivu, na jejímž konci se stane čistě elektrickou značkou. Přesto stále slibuje vytříbené a motokárové jízdní vlastnosti, které jsou pro „miníky“ posledních let typické. Zdali se to opravdu povede, se dozvíme co nevidět, novinky na našich cestách očekáváme nejpozději v příštím roce.