Článek
„Neprodávám auta, ale motory. Auta dávám zdarma, protože ty motory musí v něčem být.“ Tak mluvil Enzo Ferrari o svém byznysu. Osmi- i dvanáctiválcová srdce z maranellských dílen připomínají opravdové technické umění a pravověrní benzinoví nadšenci je uznávají i jako dokonalou dekoraci pro obýváky nebo kanceláře. A pokud s nimi tento zvláštní pohled na svět sdílíte, teď máte novou zajímavou příležitost.
Nejnovější luxusní model od obdivovaného Amalgamu vypadá jako opravdový dvanáctiválec, ale ve skutečnosti je zmenšeninou ve čtvrtinovém měřítku. Britský výrobce jej představuje jen chvíli po uvedení osminové zmenšeniny moderního italského hypersportu Ferrari Daytona SP3. A miniatura 6,5litrového V12 se sedmistupňovou převodovkou vypadá, jako byste zrovna otevřeli zásilku s reálným motorem z továrny.
Talentovaní konstruktéři od Amalgamu přibližně 3 500 hodin vyvíjeli prototyp na základě originálních CAD dat od automobilky a následně jej odeslali do Ferrari ke schválení. A tím všechna časová náročnost na výrobu nejnovějšího modelu značky teprve začíná. Amalgam uvádí, že kompletace každého ze všech dalších modelů mu zabere 325 hodin práce. Od odlévání jednotlivých komponentů po závěrečnou montáž.
Ferrari Daytona SP3
Reálné Ferrari Daytona SP3 se inspiruje legendárními vytrvalostními závodními speciály ze šedesátých let. Atmosférický dvanáctiválec hypersportu se vytáčí až do stratosférických 9 500 otáček za minutu a svůj maximální výkon 840 koní vyvine v ohromujících 9 250 otáčkách. Čistě spalovací dvanáctiválcová jednotka pohání exkluzivní model pro 599 nejlepších zákazníků továrny. Ten se okamžitě vyprodal se základní cenou od dvou milionů eur.
Náročnost vývoje a výroby modelu tak připomíná vznik reálného motoru. Ne, vážně si nedělám srandu. Opravdu se koukáte na zmenšeninu motoru, s jakou si britský Amalgam dává záležet. Kovové díly obrábí na CNC pro maximální přesnost, a dokonce využívá pravých uhlíkových vláken nebo pryže pro odpovídající komponenty. Snad jedinou výraznou odlišností je, že model od Amalgamu nikdy nenastartujete.
Realisticky vypadající zmenšenina dvanáctiválce tak vypadá jako zajímavá alternativa na váš stůl, ale jak už je u Amalgamu zvykem, je překvapivě drahá. Oficiální prodejní cena pečlivě zpracovaného modelu je přibližně 340 tisíc Kč, přičemž se jedná o omezenou sérii. Ta přesně odpovídá počtu všech vyrobených hypersportů, vznikne tedy jen 599 kusů. Sandy Coperman, zakladatel Amalgamu, pak dodává, že miniatura motoru v měřítku 1/4 je jedním z nejzajímavějších modelů značky letošního roku.