Hlavní obsah

Dvanáctiválec s manuálem jako okruhová hračka: Tuto střelu Astonu si prosadil sám Fernando Alonso

Foto: Aston Martin

Vyšší výkon, nižší hmotnost, efektivnější aerodynamika a ikonický dvanáctiválec pod kapotou. Když to všechno svými znalostmi pocukruje dvojnásobný šampion F1, musí to dopadnout skvěle!

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nová okruhová specialitka se jmenuje Aston Martin Valiant a vychází z už tak dost vzácného kupé Valour. Značka říká, že aerodynamicky efektivnější, výkonnější a lehčí verze britského elegána byla nápadem pilota Fernanda Alonsa, který barvy Astonu reprezentuje ve formuli 1. Zda je to jen líbivá marketingová fráze, nebo holý fakt, už si musíme přebrat sami.

Buď jak buď, schopnosti této hračky jsou mimořádné. Aerodynamice se podřídila přepracovaná přední část, pevné zadní křídlo i obrovitánský difuzor. Celá karoserie z uhlíkových vláken prošla úpravou, aby ji vzduch lépe obtékal.

Valiant obouvá jednadvacetipalcová hořčíková kola, která mají rovněž aerodynamickou úpravu. Inspiraci našla tato sada u Astonu RHAM/1, další specialitky, která koncem sedmdesátých let soutěžila ve vytrvalostních závodech včetně slavného Le Mans. O řádné zastavení závodního vozu se pak stará karbon-keramická soustava.

Foto: Aston Martin

Závodnímu speciálu nechybí ani samosvor. Inženýři vyzdvihují, že je ryze mechanický.

Novinka dále disponuje zadním pomocným rámem vytištěným na 3D tiskárně, nešetří titanem a dostává i sofistikovaný podvozek, který je schopen nastavit každý tlumič do jedné z třiadvaceti poloh za méně než šest milisekund. Tak propracované řešení dnes používají speciality jako Ferrari Purosangue, Ford Mustang GTD nebo moderní monoposty zámořských formulí IndyCar.

Mimořádně působivá je však i strojovna v útrobách. O pohon se stará 5,2litrový twin-turbo dvanáctiválec s výkonem 735 koní, proti standardní V12 si tedy polepšil o dalších 30 koníků. Točivý moment zůstává na hodnotě 735 newtonmetrů, což je limit manuální převodovky. Slyšíte správně, dvanáctiválec s manuálem!

V kabině kromě závodní klece najdeme sadu sedadel Recaro Podium se čtyřbodovými bezpečnostními pásy, obložení z uhlíkových vláken a alcantary, stejně jako odhalený mechanismus řazení.

Aston Martin vyrobí pouze osmatřicet exemplářů modelu Valiant. Cena se bude lišit v závislosti na konkrétních požadavcích zákazníka, předběžně se hovoří o zhruba 58 milionech korun za kus. Dodávky mají odstartovat v posledním čtvrtletí letošního roku, majitelem prvního exempláře se pak stane sám Španěl Alonso.

Načítám